مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : سيماي عقايد شيعه
پديدآورنده : جعفر سبحانی
مترجم : جواد محدثی
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : تهران
ناشر : مشعر
تاریخ انتشار : 1389
شابک : ‎978-964-540-030-7
جستجو در Lib.ir

سيماي عقايد شيعه

ترجمه كتاب «دليل المرشدين الي الحق اليقين»
بررسی و پاسخ پرسش هاي پيرامون شيعه و اصول و فروع تشيع

کتاب «سيماي عقايد شيعه» ، ترجمه کتاب «دليل المرشدين الي الحق اليقين»، از تألیفات آیت الله العظمی محمدجعفر سبحانی است که توسط حجت الاسلام جواد محدثی، ترجمه شده است.

با توجه به وجود شبهات و سوالات گوناگون پیرامون عقاید شیعه، که خصوصا در ایام حج توسط سایر مسلمان شرکت کننده در این مراسم عظیم و الهی مطرح می‌گردد، مؤلف در در راه ايجاد وحدت و تقويت همبستگی،‌ و پاسخ‌گویی به این شبهات و سوالات، کتاب «دليل المرشدين الي الحق اليقين» را تألیف نموده است.

نویسنده با بهره گرفتن از منابع روايى و تاريخى، خصوصا منابع اهل سنت، در ده فصل به تبيين عقايد شيعه و پاسخ به شبهات مخالفان، می‌پردازد.

سخن مؤلف:
هيچ خردمندي ترديد ندارد كه مسلمانان ، امروز بيش از گذشته به وحدت و همگامي نيازمندند ، چرا كه در شرايطي دشوار به سر مي‌بريم كه همه نيروهاي كفر و استعمار ، با همه شيوه ها براي نابودي اسلام و محاصره مسلمانان دست به هم داده و هم پيمان شده اند.
اين وضعيت ، مسلمانان را به همبستگي و كنار گذاشتن عوامل اختلاف و تفرقه فرا مي خواند . خداي متعال نيز در آيات متعددي از قرآن به همبستگي و اتحاد و چنگ زدن به ريسمان و حدت بخش الهي فرا خوانده است :(وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللهِ جَمِيعاً وَلا تَفَرَّقُوا وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً )(۱) .
از سوي ديگر با خطاب به پيامبر بزرگوار ( صلّي الله عليه وآله ) ، از تفرقه و پراكندگي بر حذر داشته است :(إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْء )(۲) .

با الهام از اين آيات ، بر هر مسلمان آگاه و نويسنده متعهد لازم است كه در گفتگوها ، مقالات و كتاب هايش راه وحدت پويد و از آنچه مايه دشمني و كينه مي شود ، دوري جويد .
بحمدالله عناصر وحدت ميان شيعه و فرقه هاي ديگر اسلامي بيشمار است . از اين رو بر همه ما سزاوار است كه به اصول مورد اتّفاق تمسّك جوييم و از موجبات تفرقه چشم بپوشيم . البته اين چشم پوشي به معناي متوقف ساختن پژوهش و بررسي منطقي در اين زمينه ها نيست ، چرا كه اينگونه بررسي ها بر اساس قرآن و سنت و عقل و باروشي كه آسيبي به نظام وحدت نزند ، نقش مهمي در روشن ساختن حقايق و رشد آگاهي مسلمانان دارد .
براي تحقق اين هدف ، به تأليف اين كتاب بر اساس منابع صحيح پرداختيم ، چه در موضوعات مورد اتفاق مسلمانان ( مثل توحيد ، نبوت و معاد ) چه در مباحث مورد اختلاف يعني مسائل عملي فرعي .
خواننده اين كتاب در مي يابد كه هدف ، تنها روشن ساختن حق و كنار زدن نقاب از چهره حقيقت است ، نه هيچ هدف و مقصودي ديگر .

فهرست فصول کتاب:

فصل اوّل: شيعه و تشيّع

فصل دوم: اصول اعتقادی

فصل سوم‌: معيار توحيد و شرك در عبادت

فصل چهارم: جايگاه قرآن نزد شيعه

فصل پنجم: امامت نزد شيعه و اهل سنت

فصل ششم: اهل بيت(ع)

فصل هفتم: امام مهدي منتظر(عج)

فصل هشتم: بدعت در قرآن و حديث

فصل نهم: صحابه و تابعين

فصل دهم: وضو و نماز


۱ . آل عمران : ۱۰۳
۲ . انعام : ۱۵۹