337
ماه خدا ج1

2 / 4 ـ 3

دعاى ختم قرآن

۴۵۳.مصباح المتهجّد:هر گاه امير مؤمنان عليه السلام قرآن را ختم مى كرد ، مى گفت:
«خداوندا! سينه ام را با قرآن گشايش بده و بدنم را با قرآن به كار گير و چشمم را با قرآن فروغ بخش و زبانم را با قرآن گويا ساز و تا زنده ام ، مرا در اين كار ، يارى كن! همانا هيچ توان و قدرتى نيست ، مگر به تو».

۴۵۴.امام على عليه السلام:حبيب من ، پيامبر خدا ، مرا دستور داد كه هنگام ختم قرآن ، چنين دعا بخوانم:
«خداوندا! از تو مى خواهم خشوع خاشعان ، اخلاص اهل يقين ، دوستى با نيكان ، شايستگى براى حقايق ايمان ، بهره مندى از هر نيكى ، سلامت از هر گناه ، لزوم رحمتت ، آمرزش هاى حتمى ات ، رسيدن به بهشت ، و رهايى از آتش را».

۴۵۵.امام سجّاد عليه السلام ـ در دعايش هنگام ختم قرآن ـ :خداوندا! تو مرا بر ختم كتاب خويش يارى كردى؛ كتابى كه آن را روشنگر فرو فرستادى و آن را بر هر كتابى كه نازل كرده اى ، گواه و غالب قرار دادى و آن را بر هر سخنى كه برخوانده اى ، برترى دادى و آن را معيارى ساختى و با آن ميان حلال و حرامت جدايى انداختى؛ قرآنى كه با آن ، قوانين احكام خود را آشكار ساختى و كتابى كه آن را براى بندگانت تفصيل دادى و وحيى كه آن را بر پيامبرت محمّد ـ كه درود تو بر او باد ـ نازل كردى و آن را فروغى قرار دادى كه با پيروى از آن ، راه را از تاريكى هاى گم راهى و نادانى باز مى شناسيم ، و نيز درمانى براى هر كس كه از سر فهم و تصديق ، به آن گوش فرا دهد ، و ميزانى براى قسط كه زبانش از حق برنمى گردد و نور هدايتى كه بُرهان آن براى شاهدان ، خاموش نمى شود و پرچم نجاتى كه هر كس روش آن را پيروى كند ، گم راه نمى گردد و هر كس به دستگيره عصمتش بياويزد ، دست هاى هلاكت به آن نمى رسد.
خداوندا! حال كه با يارى بر تلاوتش ، سودمان بخشيدى و گره هاى زبانمان را با عبارت هاى نيكويش روان ساختى ، پس ما را از آنانى قرار ده كه آن را چنان كه سزاوار است ، رعايتش مى كنند و با اعتقاد به تسليم بودن در برابر آيات محكمش ، تو را بندگى مى كنند و به اقرار به متشابهات آن و دلايل روشن و روشنگرش ، پناه مى برند!
خداوندا! آن را بر پيامبرت محمّد صلى الله عليه و آله ، سربسته نازل كردى و دانش شگفتى هايش را به طور كامل به او الهام كردى و علمِ آن را با تفسيرش به ما ارث دادى ۱ و ما را بر آن كه از علم آن ناآگاه است ، برترى بخشيدى و ما را بر او نيرومند ساختى ، تا ما را فراتر از كسى سازى كه توان حمل دانش آن را نداشت.
خداوندا! آن گونه كه دل هاى ما را حامل حقايقش ساختى و با رحمت خويش ، شرافت و برترى آن را به ما آموختى ، بر محمّد ، كه زبان گوياى آن بود ، و بر خاندانش ، كه نگهبانان آن اند ، درود فرست و ما را از آنانى ساز كه معترف اند قرآن از سوى توست ، تا ترديدى در تصديق آن بر ما پيش نيايد و انحرافى از راه ميانه اش ، گريبانگيرمان نشود!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و ما را از آنانى قرار بده كه به ريسمانش مى آويزند و از متشابهات ، به پناهگاه نگه دارنده اش پناه مى برند و در سايه بال رحمتش مى آرمند و با روشنى بامدادش راه مى يابند و به پرتو روشنگرش اقتدا مى كنند و از چراغ آن نور مى گيرند و از غير آن ، هدايت نمى جويند!
خداوندا! همان گونه كه با آن ، محمّد را نشانه اى براى راهنمايى بر خويش قرار دادى و با خاندانش راه هاى رسيدن به رضاى خود را روشن كردى ، بر محمّد و خاندانش درود فرست و قرآن را براى ما وسيله رسيدن به والاترين جايگاه هاى كرامت قرار بده ، و نيز نردبانى كه با بالا رفتن از آن به جايگاه ايمنى برسيم ، و سببى كه در عرصه قيامت با آن به سوى نجات گذر كنيم ، و وسيله اى كه با آن بر نعمت هاى سراى ابدى وارد شويم!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و به سبب قرآن ، سنگينى بارها[ى گناه ]را از دوش ما بردار و ويژگى هاى خوب نيكان را به ما عطا كن و ما را در پىِ آنانى روان كن كه در دل شب و ساعات روز به تلاوت و عمل به آن برخاستند تا با پاك كنندگى اش ، ما را از هر آلودگى پاك كنى و ما را در پىِ آنانى روان سازى كه از نورش روشنى گرفتند و آرزو ، از عمل ، مشغولشان نساخت تا آنان را با فريب هاى غرورش از ميان بردارد!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و قرآن را در تاريكى شب ها مونس ما ، و در كشش ها و گذر وسوسه هاى شيطانى بر دل ، نگهدارمان قرار بده و آن را نگهدارِ گام هاى ما از رفتن به سوى گناهان ، و لال كننده زبانمان از فرو رفتن در باطل ـ بى آن كه آفتى يابد ـ ، و بازدارنده اعضايمان از ارتكاب جرائم ، و گستراننده طومارى كه غفلت از پندگيرى ، آن را در هم پيچانده ، قرار بده تا فهميدن عجايبش را و مَثَل هاى بازدارنده اش را كه كوه هاى استوار با همه صلابتشان از تحمّل آن ناتوان اند ، به دل هاى ما برساند!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و به سبب قرآن ، آراستگىِ ظاهرمان را تداوم بخش و آن را مانعى در برابر رخنه وسوسه ها به سلامت درونمان ، قرار ده و با آن ، آلودگى دل هايمان را بشوى و رشته هاى وابستگى را از ما بگسل ، و به سبب آن ، از هم پاشيدگى كارهايمان را سامان بخش و در هنگامه عرضه شدنِ ما به حضورت [ در روز واپسين] ، با آن همه تشنگى ، گرماى قيامت ما را خاموش كن و در قيامت ، در روز وحشتِ بزرگ ، به سبب آن ، جامه هاى امن و امان بر ما بپوشان!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و به بركت قرآن ، كمبود ما را جبران كن كه تهى دست نباشيم و آسايش زندگى و فراوانى و گستردگىِ روزى را به بركت آن ، به سويمان روان گردان و با آن ، ما را از خوى هاى ناپسند و اخلاق پست دور كن و از پرتگاه كفر و انگيزه هاى نفاق نگه دار تا در قيامت ، پيشواى ما در رسيدن به خشنودى و بهشت تو گردد و در دنيا از خشم تو و تعدّى از حدود تو بازدارنده باشد و در حلال شمردن حلالش و حرام دانستن حرامش ، براى آنچه نزد توست ، گواه باشد!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و به بركت قرآن ، در هنگام مرگ ، سختى جان كندن و رنجِ ناليدن و به شماره افتادن نَفَس ها را بر ما آسان گردان ، آن گاه كه جان ها به گلوگاه مى رسند و گفته مى شود: «كيست كه شفا بخشد؟» ۲ ، آن گاه كه فرشته مرگ براى جان ستاندن ، از حجاب هاى غيبى چهره مى نمايد و از كمان مرگ ها ، تيرهاى وحشت جدايى را به سوى آنها پرتاب مى كند و از شرنگ مرگ ، جامى زهرآگين برايشان در هم مى آميزد و رفتن و كوچيدن ما به آخرت ، نزديك مى شود و كارها همچون گردن بند ، در گردن ها مى آويزد و گورها جايگاه ما تا روز ديدار (قيامت) خواهد شد!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست و در آمدن ما را به سراى فرسودگى و ماندن درازمدّت ما را در ميان طبقات خاك ، بر ما مبارك گردان و گورها را پس از جدايى از دنيا ، بهترين منزلگاه هاى ما قرار بده و با رحمت خويش ، تنگناى گورهايمان را بر ما بگستران و ما را به خاطر گناهانِ هلاكت بارمان نزد حاضران در عرصه قيامت رسوا مگردان و به بركت قرآن ، در جايگاهى كه ما را بر تو عرضه مى كنند ، بر خوارى جايگاه ما ترحّم كن ، و به بركت آن ، لغزش قدم هايمان را در روز عبور از پل لرزان جهنّم ، ثابت بدار و به سبب آن ، تاريكى هاى قبر ما را پيش از رستاخيز ، روشن بگردان و ما را به بركت آن ، از هر اندوه روز قيامت و هراس هاى سخت آن روزِ دشوار ، نجات بده و در آن روزِ حسرت و ندامت ، آن روز كه چهره هاى ستمكارانْ سياه مى شود ، ما را روسفيد بگردان و محبّت ما را در دل هاى مؤمنان بيفكن و زندگى را بر ما دشوار مگردان!
خداوندا! بر بنده و فرستاده ات محمّد درود فرست ، آن سان كه رسالت تو را رسانْد و فرمان تو را آشكار نمود و براى بندگانت خيرخواهى كرد. خداوندا! در روز قيامت ، از ميان پيامبران ، پيامبر ما را ـ كه درود تو بر او و خاندانش باشد ـ برخوردار از نزديك ترين جايگاه در نزد تو ، و شفاعتش را پذيرفته تر از همه آنان و منزلتش را برتر از همه آنان ، و جاه و جلالش را بيشتر از همه آنان ، قرار بده!
خداوندا! بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست ، بنيان (دين) او را بلندمرتبه ساز ، بُرهانش را بزرگ بدار ، ميزانش را سنگين كن ، شفاعتش را بپذير ، وسيله اش را نزديك گردان ، چهره اش را سفيد ، فروغش را كامل ، و رتبه اش را والا بگردان و ما را بر روش او زنده بدار و بر آيين او بميران و ما را در راه و روش او به كار گير و در راهش پويا ساز و ما را از فرمان بردارانش قرار بده و ما را در زمره او برانگيز و ما را وارد حوض [ كوثر] بگردان و از جام او سيرابمان ساز!
خداوندا! بر محمّد و خاندانش درود فرست ؛ درودى كه به سبب آن ، وى را به بهترين خير و احسان و كرامتى كه از تو اميد دارد ، برسانى! همانا تو صاحب رحمت گسترده و بخششى بزرگوارانه اى.
خداوندا! او را به خاطر آنچه از رسالات تو تبليغ كرد و آيات تو را بر آنان خوانْد و براى بندگانت خيرخواهى كرد و در راهت جهاد نمود ، پاداش ده ؛ بهترين پاداشى كه به هر يك از فرشتگان مقرّب و پيامبران فرستاده و برگزيده ات داده اى! سلام بر او و خاندان پاك و پاكيزه اش و رحمت و بركات خدا بر آنان باد!

1.روشن است كه آگاهى كامل از تفسير قرآن و حمل حقايق آن ويژه امامان است و همان گونه كه سيّد ابن طاووس در آغاز اين دعا گفته است ، اگر ديگرى بخواهد آنها را بخواند ، بايد آنها را به تناسب حال خود تغيير بدهد .

2.اشاره است به آيه ۲۶ و ۲۷ سوره قيامت.


ماه خدا ج1
336

2 / 4 ـ 3

الدُّعاءُ عِندَ خَتمِ القُرآنِ

۴۵۳.مصباح المتهجّد :كانَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام إذا خَتَمَ القُرآنَ قالَ :
اللّهُمَّ اشرَح بِالقُرآنِ صَدري ، وَاستَعمِل بِالقُرآنِ بَدَني ، ونَوِّر بِالقُرآنِ بَصَري ، وأطلِق بِالقُرآنِ لِساني ، وأعِنّي عَلَيهِ ما أبقَيتَني ؛ فَإِنَّهُ لا حَولَ ولا قُوَّةَ إلاّ بِكَ . ۱

۴۵۴.الإمام عليّ عليه السلام :حَبيبي رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله وسلم أمَرَني أن أدعُوَ بِهِنَّ عِندَ خَتمِ القُرآنِ : اللّهُمَّ إنّي أسأَلُكَ إخباتَ المُخبِتينَ،وإخلاصَ الموقِنينَ ، ومُرافَقَةَ الأَبرارِ، وَاستِحقاقَ حَقائِقِ الإِيمانِ ، وَالغَنيمَةَ مِن كُلِّ بِرٍّ ، وَالسَّلامَةَ مِن كُلِّ إثمٍ ، ووُجوبَ رَحمَتِكَ ، وعَزائِمَ مَغفِرَتِكَ ، وَالفَوزَ بِالجَنَّةِ ، وَالنَّجاةَ مِنَ النّارِ . ۲

۴۵۵.الإمام زين العابدين عليه السلام ـ كانَ مِمّا يَدعو بِهِ عِندَ خَتمِ القُرآنِ ـ :اللّهُمَّ إنَّكَ أعَنتَني عَلى خَتمِ كِتابِكَ الَّذي أنزَلتَهُ نوراً ۳ ، وَجَعَلتَهُ مُهَيمِناً عَلى كُلِّ كِتابٍ أنزَلتَهُ ، وفَضَّلتَهُ عَلى كُلِّ حَديثٍ قَصَصتَهُ ، وفُرقاناً فَرَقتَ بِهِ بَينَ حَلالِكَ وحَرامِكَ ، وقُرآناً أعرَبتَ بِهِ عَن شَرائِـعِ أحكامِكَ ، وكِتاباً فَصَّلتَهُ لِعِبادِكَ تَفصيلاً ، ووَحياً أنزَلتَهُ عَلى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وآلِهِ تَنزيلاً ، وجَعَلتَهُ نوراً نَهتَدي مِن ظُلَمِ الضَّلالَةِ وَالجَهالَةِ بِاتِّباعِهِ ، وشِفاءً لِمَن أنصَتَ ۴ بِفَهمِ التَّصديقِ إلَى استِماعِهِ،وميزانَ قِسطٍ لا يَحيفُ عَنِ الحَقِّ لِسانُهُ،ونورَ هُدىً لا يُطفَأُ عَنِ الشّاهِدينَ بُرهانُهُ ، وعَلَمَ نَجاةٍ لا يَضِلُّ مَن أمَّ قَصدَ سُنَّتِهِ ، ولا تَنالُ أيدِي الهَلَكاتِ مَن تَعَلَّقَ بِعُروَةِ عِصمَتِهِ.
اللّهُمَّ فَإِذ أفَدتَنَا المَعونَةَ عَلى تِلاوَتِهِ ، وسَهَّلتَ جَواسِيَ ألسِنَتِنا بِحُسنِ عِبارَتِهِ ، فَاجعَلنا مِمَّن يَرعاهُ حَقَّ رِعايَتِهِ ، ويَدينُ لَكَ بِاعتِقادِ التَّسليمِ لِمُحكَمِ آياتِهِ ، ويَفزَعُ إلَى الإِقرارِ بِمُتَشابِهِهِ وموضِحاتِ بَيِّناتِهِ ۵ .
اللّهُمَّ إنَّكَ أنزَلتَهُ عَلى نَبِيِّكَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّهُ عَلَيهِ وآلِهِ مُجمَلاً ۶ ، وألهَمتَهُ عِلمَ عَجائِبِهِ مُكمَلاً ۷ ، ووَرَّثتَنا عِلمَهُ مُفَسَّراً ، وفَضَّلتَنا عَلى مَن جَهِلَ عِلمَهُ ، وقَوَّيتَنا عَلَيهِ لِتَرفَعَنا فَوقَ مَن لَم يُطِق حَملَهُ .
اللّهُمَّ فَكَما جَعَلتَ قُلوبَنا لَهُ حَمَلَةً ، وعَرَّفتَنا بِرَحمَتِكَ شَرَفَهُ وفَضلَهُ ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ الخَطيبِ بِهِ ، وعَلى آلِهِ الخُزّانِ لَهُ ، وَاجعَلنا مِمَّن يَعتَرِفُ بِأَ نَّهُ مِن عِندِكَ حَتّى لا يُعارِضَنَا الشَّكُّ في تَصديقِهِ ، ولا يَختَلِجَنَا الزَّيغُ عَن قَصدِ طَريقِهِ .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وَاجعَلنا مِمَّن يَعتَصِمُ بِحَبلِهِ ، ويَأوي مِنَ المُتَشابِهاتِ إلى حِرزِ مَعقِلِهِ ويَسكُنُ في ظِلِّ جَناحِهِ ، ويَهتَدي بِضَوءِ صَباحِهِ ۸ ، ويَقتَدي بِتَبَلُّجِ إسفارِهِ ، ويَستَصبِحُ بِمِصباحِهِ ، ولا يَلتَمِسُ الهُدى في غَيرِهِ .
اللّهُمَّ وكَما نَصَبتَ بِهِ مُحَمَّداً عَلَماً لِلدَّلالَةِ عَلَيكَ ، وأنهَجتَ بِآلِهِ سُبُلَ الرِّضا ۹ إلَيكَ ، فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وَاجعَلِ القُرآنَ وَسيلَةً لَنا إلى أشرَفِ مَنازِلِ الكَرامَةِ ، وسُلَّماً نَعرُجُ فيهِ إلى مَحَلِّ السَّلامَةِ ، وسَبَباً نَجزي بِهِ النَّجاةَ في عَرصَةِ القِيامَةِ ، وذَريعَةً نَقدُمُ بِها عَلى نَعيمِ دارِ المُقامَةِ .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وَاحطُط بِالقُرآنِ عَنّا ثِقلَ الأَوزارِ ، وهَب لَنا حُسنَ شَمائِلِ الأَبرارِ ، وَاقفُ بِنا آثارَ الَّذينَ قاموا لَكَ بِهِ آناءَ اللَّيلِ وأطرافَ النَّهارِ ، حَتّى تُطَهِّرَنا مِن كُلِّ دَنَسٍ بِتَطهيرِهِ ، وتَقفُوَ بِنا آثارَ الَّذينَ استَضاؤوا بِنورِهِ ، ولَم يُلهِهِمُ الأَمَلُ عَنِ العَمَلِ فَيَقطَعَهُم بِخُدَعِ غُرورِهِ .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وَاجعَلِ القُرآنَ لَنا في ظُلَمِ اللَّيالي مُؤنِساً ، ومِن نَزَغاتِ الشَّيطانِ وخَطَراتِ الوَسواسِ حارِساً ، ولِأَقدامِنا عَن نَقلِها إلَى المَعاصي حابِساً ، ولِأَلسِنَتِنا عَنِ الخَوضِ فِي الباطِلِ مِن غَيرِ ما آفَةٍ مُخرِساً ، ولِجَوارِحِنا عَنِ اقتِرافِ الآثامِ زاجِراً ، ولِما طَوَتِ الغَفلَةُ عَنّا مِن تَصَفُّحِ الاِعتِبارِ ناشِراً ۱۰ ، حَتّى توصِلَ إلى قُلوبِنا فَهمَ عَجائِبِهِ ، وزاجِرَ أمثالِهِ الَّتي ضَعُفَتِ الجِبالُ الرَّواسي ـ عَلى صَلابَتِها ـ عَنِ احتِمالِهِ .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وأدِم بِالقُرآنِ صَلاحَ ظاهِرِنا ، وَاحجُب بِهِ خَطَراتِ الوَسواسِ عَن صِحَّةِ ضَمائِرِنا ، وَاغسِل بِهِ دَرَنَ قُلوبِنا وعَلائِقَ أوزارِنا ، وَاجمَع بِهِ مُنتَشَرَ اُمورِنا ، وَاروِ بِهِ في مَوقِفِ العَرضِ ۱۱ عَلَيكَ ظَمَأَ هَواجِرِنا ، وَاكسُنا بِهِ حُلَلَ الأَمانِ يَومَ الفَزَعِ الأَكبَرِ في نُشورِنا .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وَاجبُر بِالقُرآنِ خَلَّتَنا مِن عَدَمِ الإِملاقِ ، وسُق إلَينا بِهِ رَغَدَ العَيشِ وخِصبَ ۱۲ سَعَةِ الأَرزاقِ ، وجَنِّبنا بِهِ الضَّرائِبَ المَذمومَةَ ومَدانِيَ الأَخلاقِ ، وَاعصِمنا بِهِ مِن هُوَّةِ ۱۳ الكُفرِ ودَواعِي النِّفاقِ ، حَتّى يَكونَ لَنا فِي القِيامَةِ إلى رِضوانِكَ وَجِنانِكَ قائداً ، ولَنا فِي الدُّنيا عَن سَخَطِكَ وَتَعَدّي حُدودِكَ ذائِداً ولِما عِندَكَ بِتَحليلِ حَلالِهِ وتَحريمِ حَرامِهِ شاهِداً .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ وهَوِّن بِالقُرآنِ عِندَ المَوتِ عَلى أنفُسِنا كَربَ السِّياقِ وجَهدَ الأَنينِ وتَرادُفَ الحَشارِجِ إذا بَلَغَتِ النُّفوسُ التَّراقِيَ وقيلَ : مَن راقٍ ۱۴ وتَجَلّى مَلَكُ المَوتِ لِقَبضِها مِن حُجُبِ الغُيوبِ ، ورَماها عَن قَوسِ المَنايا بِأَسهُمِ وَحشَةِ الفِراقِ ، ودافَ لَها مِن ذُعافِ ۱۵ المَوتِ كَأساً مَسمُومَةَ المَذاقِ ، ودَنا مِنّا إلَى الآخِرَةِ رَحيلٌ وَانطِلاقٌ ، وصارَتِ الأَعمالُ قَلائِدَ فِي الأَعناقِ ، وكانَتِ القُبورُ هِيَ المَأوى إلى ميقاتِ يَومِ التَّلاقِ .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ ، وبارِك لَنا في حُلولِ دارِ البِلى وطولِ المُقامَةِ بَينَ أطباقِ الثَّرى ، وَاجعَلِ القُبورَ بَعدَ فِراقِ الدُّنيا خَيرَ مَنازِلِنا ، وَافسَح لَنا بِرَحمَتِكَ في ضيقِ مَلاحِدِنا ، ولا تَفضَحنا في حاضِرِي القِيامَةِ بِموبِقاتِ آثامِنا ، وَارحَم بِالقُرآنِ في مَوقِفِ العَرضِ عَلَيكَ ذُلَّ مُقامِنا ، وثَبِّت بِهِ عِندَ اضطِرابِ جِسرِ جَهَنَّمَ يَومَ المَجازِ عَلَيها زَلَلَ أقدامِنا ، ونَوِّر بِهِ قَبلَ البَعثِ سُدَفَ قُبورِنا ، ونَجِّنا بِهِ مِن كُلِّ كَربٍ يَومَ القِيامَةِ ، وشَدائِدِ أهوالِ يَومِ الطّامَّةِ ، وبَيِّض وُجوهَنا يَومَ تَسوَدُّ وُجوهُ الظَّلَمَةِ في يَومِ الحَسرةِ وَالنَّدامَةِ ، وَاجعَل لَنا في صُدورِ المُؤمِنينَ وُدّاً ، ولا تَجعَلِ الحَياةَ عَلَينا نَكَداً .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ عَبدِكَ ورَسولِكَ كَما بَلَّغَ رِسالَتَكَ ، وصَدَعَ بِأَمرِكَ ، ونَصَحَ لِعِبادِكَ . اللّهُمَّ اجعَل نَبِيَّنا صَلَواتُكَ عَلَيهِ وعَلى آلِهِ يَومَ القِيامَةِ أقرَبَ النَّبِيِّينَ مِنكَ مَجلِساً ، وأمكَنَهُم مِنكَ شَفاعَةً ، وأجَلَّهُم عِندَكَ قَدراً وأوجَهَهُم عِندَكَ جاهاً .
اللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ ، وشَرِّف بُنيانَهُ ، وعَظِّم بُرهانَهُ ، وثَقِّل ميزانَهُ ، وتَقَبَّل شَفاعَتَهُ ، وقَرِّب وَسيلَتَهُ ، وبَيِّض وَجهَهُ وأتِمَّ نورَهُ ، وَارفَع دَرَجَتَهُ ، وأحيِنا عَلى سُنَّتِهِ ، وتَوَفَّنا عَلى مِلَّتِهِ ، وخُذ بِنا مِنهاجَهُ ، وَاسلُك بِنا سَبيلَهُ ، وَاجعَلنا مِن أهلِ طاعَتِهِ ، وَاحشُرنا في زُمرَتِهِ ، وأورِدنا حَوضَهُ ، وَاسقِنا بِكَأسِهِ .
وصَلِّ اللّهُمَّ عَلى مُحَمَّدٍ وآلِهِ صَلاةً تُبَلِّغُهُ بِها أفضَلَ ما يَأمُلُ مِن خَيرِكَ وفَضلِكَ وكَرامَتِكَ ، إنَّكَ ذو رَحمَةٍ واسِعَةٍ وفَضلٍ كَريمٍ .
اللّهُمَّ اجزِهِ بِما بَلَّغَ مِن رِسالاتِكَ ، وأدّى مِن آياتِكَ ، ونَصَحَ لِعِبادِكَ ، وجاهَدَ في سَبيلِكَ ، أفضَلَ ما جَزَيتَ أحَداً مِن مَلائِكَتِكَ المُقَرَّبينَ ، وَأنبِيائِكَ المُرسَلينَ المُصطَفَينَ ، وَالسَّلامُ عَلَيهِ وعَلى آلِهِ الطَّيِّبينَ الطّاهِرينَ وَرَحمَةُ اللّهِ وَبَرَكاتُهُ . ۱۶

1.مصباح المتهجّد : ۳۲۳ / ۴۳۱ ، بحار الأنوار : ۹۲ / ۲۰۹ / ۶ .

2.مكارم الأخلاق : ۲ / ۱۳۹ / ۲۳۴۹ ، بحارالأنوار : ۹۲ / ۲۰۶ / ۱ ، المناقب للخوارزمي : ۸۶ / ۷۶ ، كنز العمّال : ۲ / ۳۵۱ / ۴۲۲۱ نقلاً عن ابن النجّار وكلاهما عن زرّ بن حبيش .

3.في مصباح المتهجّد : «نوراً وهدىً» .

4.في الإقبال : «أنعمت» .

5.في مصباح المتهجّد : «ومحكم تبيانه» .

6.في مصباح المتهجّد : «متفرّقاً» .

7.في مصباح المتهجّد : «مجملاً» .

8.في مصباح المتهجّد : «مصباحه» .

9.في الإقبال : «الوصول» .

10.في الإقبال : «ناشداً» .

11.في الإقبال : «الأرض».

12.في الإقبال : «وخضب» .

13.في مصباح المتهجّد : «هبوة» .

14.إشارة إلى الآيتين ۲۶ و ۲۷ من سورة القيامة .

15.في الإقبال : «ضعاف» ، وفي مصباح المتهجّد : «من ذعاف مرارة الموت». والذُّعاف : السمُّ . ومَوتٌ ذُعافٌ : أي سريع يعجِّل القتل (الصحاح : ۴ / ۱۳۶۱).

16.الصحيفة السجادية : ۱۵۷ الدعاء ۴۲ ، مصباح المتهجّد : ۵۱۹/۶۰۳، الإقبال : ۱/۴۵۰ عن محمّد بن عبد اللّه بن المطلب الشيباني بإسناده ؛ ينابيع المودة : ۳ / ۴۱۷ مختصراً .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج1
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي، رسول؛ محدثي، جواد
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 96563
صفحه از 560
پرینت  ارسال به