933
ماه خدا ج2

۷۹۹.الإقبال ـ به نقل از محمّد بن يزيدِ نحوى ـ :امام حسن مجتبى عليه السلامدر روز عيد فطرى بيرون آمد ، در حالى كه مردم مى خنديدند. پس فرمود: «خداوند متعال ، ماه رمضان را به عنوان ميدانى براى مسابقه آفريدگانش قرار داد تا در آن روز (روز عيد) به سوى اطاعت از او سبقت بگيرند. پس ، گروهى پيش افتاده ، برنده شدند و گروهى هم عقب مانده ، محروم گشتند. شگفت از كسى است كه در چنين روزى كه نيكوكارانْ كامياب مى شوند و بدكاران زيان مى كنند ، مى خندد. به خدا سوگند ، اگر پرده كنار رود ، نيكوكار ، سرگرم نيكوكارى خود ، و بدكار ، سرگرم بدكارى خويش و شانه كردن مو و آراستن جامه است!».

۸۰۰.امام صادق عليه السلام:چون صبح روز عيد فطر شود ، منادى ندا مى دهد: «به سوى جايزه هايتان بشتابيد».

۸۰۱.امام رضا عليه السلام:روز فطر ، از آن جهت ، عيد قرار داده شده است كه مسلمانان ، اجتماعى داشته باشند كه در آن روز گرد هم آيند و براى خدا بيرون آيند و او را بر نعمت هايى كه به آنان داده است ، بستايند و روز عيد ، روز تجمّع ، روز خوردن روزه ، روز زكات ، روز شوق و روز نيايش است؛ و براى آن كه اوّلين روز از سال است كه خوردن و آشاميدن در آن حلال است؛ چرا كه ماه رمضان ، اوّلين ماه سال نزد اهل حق است. پس خداوند ، دوست داشت كه در چنين روزى ، همايشى داشته باشند تا خدا را حمد و ستايش كنند و در اين روز ، تكبير در نماز ، از آن روى بيش از روزهاى ديگر قرار داده شده كه تكبير ، بزرگداشت خداوند و ستايش و ثناى او بر نعمت هدايت است ، آن گونه كه خداوند فرموده است: « تا خداوند را بر اين كه هدايتتان كرد ، بزرگ بداريد و باشد كه شكر گزاريد» . و در آن روز ، دوازده تكبير قرار داده شده است؛ چون در هر دو ركعت ، دوازده تكبير است هفت تكبير در ركعت اوّل و پنج تكبير در ركعت دوم قرار داده شده و آن دو ، يكسان نشده اند؛ چرا كه مستحب است نماز واجب ، با هفت تكبير آغاز شود. از اين رو در اين جا با هفت تكبير آغاز شده است. و در ركعت دوم ، پنج تكبير است؛ چرا كه تكبيره الاحرام نمازها در شبانه روز ، پنج تكبير است ، و براى اين كه تكبيرها در هر دو ركعت ، فردْ فردْ باشند.


ماه خدا ج2
932

۷۹۹.الإقبال عن محمّد بن يزيد النحوي :خَرَجَ الحَسَنُ بنُ عَلِيٍّ عليهماالسلام في يَومِ فِطرٍ وَالنّاسُ يَضحَكونَ ، فَقالَ : «إنَّ اللّهَ عز و جل جَعَلَ شَهرَ رَمَضانَ مِضماراً لِخَلقِهِ يَستَبِقونَ فيهِ إلى طاعَتِهِ ، فَسَبَقَ قَومٌ فَفازوا وتَخَلَّفَ آخَرونَ فَخابُوا ، وَالعَجَبُ مِنَ الضّاحِكِ في هذا اليَومِ الَّذي يَفوزُ فيهِ المُحسِنونَ ، ويَخسَرُ فيهِ المُبطِلونَ ، وَاللّهِ لَو كُشِفَ الغِطاءُ لَشَغَلَ مُحسِنٌ بِإِحسانِهِ ، ومُسيءٌ بِإِساءَتِهِ عَن تَرجيل شَعرٍ وتَصقيلِ ثَوبٍ ۱ » . ۲

۸۰۰.الإمام الصادق عليه السلام :إذا كانَ صَبيحَةُ يَومِ الفِطرِ نادى مُنادٍ : «اُغدوا إلى جَوائِزِكُم» . ۳

۸۰۱.الإمام الرضا عليه السلام :إنَّما جُعِلَ يَومُ الفِطرِ العيدَ لِيَكونَ لِلمُسلِمينَ مُجتَمَعاً يَجتَمِعونَ فيهِ ، ويَبرُزونَ للّهِِ عز و جل فَيُمَجِّدونَهُ عَلى ما مَنَّ عَلَيهِم ، فَيَكونُ يَومَ عَيدٍ ويَومَ اجتِماعٍ ، ويَومَ فِطرٍ ويَومَ زَكاةٍ ، ويَومَ رَغبَةٍ ويَومَ تَضَرُّعٍ ؛ ولِأَ نَّهُ أوَّلُ يَومٍ مِنَ السَّنةِ يَحِلُّ فيهِ الأَكلُ وَالشُّربُ ؛ لِأَنَّ أوَّلَ شُهورِ السَّنَةِ عِندَ أهلِ الحَقِّ شَهرُ رَمَضانَ ، فَأَحَبَّ اللّهُ عز و جل أن يَكونَ لَهُم في ذلِكَ مَجمَعٌ يَحمَدونَهُ فيهِ ويُقَدِّسونَهُ ، وإنَّما جُعِلَ التَّكبيرُ فيها أكثَرَ مِنهُ في غَيرِها مِنَ الصَّلاةِ ؛ لِأَنَّ التَّكبيرَ إنَّما هُوَ تَعظيمٌ للّهِِ وتَمجيدٌ عَلى ما هَدى وعافى ، كَما قالَ اللّهُ عز و جل : «وَلِتُكَبِّرُواْ اللَّهَ عَلَى مَا هَدَلـكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ »۴ وإنَّما جُعِلَ فيهَا اثنَتا عَشرَةَ تَكبيرَةً ؛ لِأَ نَّهُ يَكونُ في كُلِّ رَكعَتَينِ اثنَتا عَشرَةَ تَكبيرَةً ، وجُعِلَ سَبعٌ فِي الاُولى ، وخَمسٌ فِي الثّانِيَةِ ، ولَم يُسَوَّ بَينَهما ؛ لِأَنَّ السُّنَّةَ فِي الصَّلاةِ الفَريضَةِ أن تُستَفتَحَ بِسَبعِ تَكبيراتٍ فَلِذلِكَ بُدِئَ هاهُنا بِسَبعِ تَكبيراتٍ ، وجُعِلَ فِي الثّانِيَةِ خَمسُ تَكبيرات ؛ لِأَنَّ التَّحريمَ مِنَ التَّكبيرِ فِي اليَومِ وَاللَّيلَةِ خَمسُ تَكبيراتٍ ، ولِيَكونَ التَّكبيرُ فِي الرَّكعَتَينِ جَميعاً وَتراً وَتراً . ۵

1.في نسخة «ترجيل شعره وتصقيل ثوبه» ؛ والترجيل : تسريح الشعر وتنظيفه وتحسينه . والتصقيل : من الصَّقل وهو الجِلاء (لسان العرب : ۱۱ / ۲۷۰ و ۳۸۰) .

2.الإقبال : ۱ / ۴۶۸ ، بحارالأنوار : ۹۱ / ۱۱۹ / ۷ .

3.الكافي : ۴ / ۱۶۸ / ۴ عن جميل بن صالح .

4.البقرة : ۱۸۵ .

5.كتاب من لا يحضره الفقيه : ۱ / ۵۲۲ / ۱۴۸۵ ، علل الشرايع : ۲۶۹ / ۹ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ۲ / ۱۱۵ / ۱ كلاهما نحوه وكلّها عن الفضل بن شاذان .

  • نام منبع :
    ماه خدا ج2
    سایر پدیدآورندگان :
    افقي، رسول؛ محدثي، جواد
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 47394
صفحه از 1095
پرینت  ارسال به