مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : منابع الکافی؛ بازیابی و اعتبارسنجی
زمان پدیدآورنده: معاصر
ناشر : بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1402
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 372
شمارگان : 300
قطع : وزیری
زبان : فارسی
شابک : 978-600-06-0640-4
جستجو در Lib.ir

منابع الکافی؛ بازیابی و اعتبارسنجی

بازیابی و اعتبارسنجی منابع مفقود ثقه‌الاسلام کلینی در کتاب الکافی

مولف در کتاب منابعالکافی؛ بازیابی و اعتبارسنجی، می‌کوشد منابع مفقودثقه‌الاسلام کلینیرا در کتاب الکافی، در بخش اصول بشناساند.

برخی از موضوعاتی که در این کتاب بررسی شده‌اند:

معرفی کلینی و انگیزه و روش تألیف الکافی
معرفی دو منبع مهم الکافی: اصول اربعمأة و کتاب الحجة
بازیابی و اعتبارسنجی روایات الکافی بر اساس معیارهای علم رجال و علم دیرینه
بررسی موضوعات فقهی و کلامی الکافی و تطبیق آن‌ها با نظرات علما و فقهای شیعه
نقد و ارزیابی کتاب منابع الکافی و مقایسه آن با کتاب‌های دیگر در این زمینه

بخشی از مقدمه مؤلف:

جامع‌ترین و اصیل‌ترین کتاب حدیثی شیعه امامیه کتاب «الکافی» اثر ثقه‌الاسلام محمدبن یعقوب کلینی است. از این سبب جامع است که گستره‌های دینی مانند عقاید، اخلاق و فقه و تا اندازه‌ای تاریخ را در دل خود جای داده است. پژوهش‌های بسیاری درباره این کتاب وجود دارد. گزارش این تحقیقات و در مواردی خود آن پژوهش‌ها تا سال ۱۳۷۸ در مجموعه آثار کنگره ثقه‌الاسلام کلینی منتشر شده است.

بازیابی منابع الکافی می‌تواند نتایج پرباری به دنبال داشته باشد. آنچه به این مهم ضرورت بخشیده ابهامهایی است که درباره کتاب الکافی و تاریخ حدیث شیعه وجود دارد. در واقع این پژوهش برای پاسخ به سوالات و روشن کردن ابهامات و نادانسته‌هایی است که از جمله آن می‌توان به این موارد اشاره کرد.
نخست با بازپژوهی منبع، بخش مفقود آن شناخته شده و با کامل کردن دیگر بخش‌های آن منبع، هویتی مستقل به خود خواهد گرفت و نیز با بررسی اسناد، محتوا و قرائت و شواهد می‌توان اعتبار آن منبع را سنجید.
از دیگر ابهاماتی که این کتاب به آن پاسخ داده این است که با شناخته شدن منابع کافی از منابع بازیابی شده شناختی دقیق تر و جامع تر به دست می‌آوریم.

همچنین با شناسایی منبع مفقود و مورد اعتماد، می‌توان احادیث آن منبع را بر احادیث سایر منابع ترجیح داد. این امر اختلاف نسخه ها و حتی اختلاف فتاوا را کم خواهد کرد.