رئیس مؤسسه آینده روشن، گفت: انتظار حقیقی سلوک و اهداف انسان، روابط و انگیزههای انسان را تغییر میدهد و انسان نسبت به همه چیز از جمله طبیعت و حیوانات و زمینهای بایر هم احساس مسئولیت خواهد کرد.
حجتالاسلام والمسلمین سیدمسعود پورسیدآقایی، رئیس مؤسسه آینده روشن، ۲۵ بهمنماه در همایش «مهدویتو انقلاب اسلامی؛ مشارکت و مقاومت» با بیان اینکه نگاه دقیق به انتظار میتواند نگاه انسان به جهان و دیگر انسانها و اهداف جامعه را تغییر دهد، گفت: انتظار حقیقی سلوک و اهداف انسان، روابط و انگیزههای انسان را تغییر میدهد و حقیقت دیگری ایجاد میکند و نوع تربیت را تغییر خواهد داد زیرا وقتی مسئولیتپذیری در وجود انسان وجود داشته باشد در این صورت انسان نسبت به همه چیز از جمله طبیعت و حیوانات و زمینهای بایر هم احساس مسئولیت خواهد کرد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در روایت بیان شده است که انتظار برترین عمل است، افزود: در روایتی از پیامبر(ص) داریم که افضل جهاد امتی انتظار الفرج، یعنی انتظار برترین جهادها است. امام صادق(ع) هم براساس روایتی در کمالالدین فرموده است که هر کدام از من و شما باید خود را برای خروج حضرت حجت(ع) آماده کنیم ولو به اندازه آمادهکردن یک تیر باشد. انتظار همه زندگی و طول عمر انسان، اطعام و احسان وازدواج، عروس و دامادگرفتن و حتی نوع ماشینِ سواری ما را در برمیگیرد. نوع دوستان ما را هم تعیین خواهد کرد زیرا بهترین دوستان کسانی هستند که در مسیر حضرت حجت(عج) باشند. منتظران واقعی نه تنها حضرت را دوست دارند بلکه کسانی را که در مسیر ایشان هم هستند دوست دارند یعنی همین دوستان نماز جمعه و راهپیمایی و ... .
رئیس مؤسسه آینده روشن اضافه کرد: در روایت دیگری در جلد ششم کافی بیان شده است که اگر کسی گوسفند و حیوانی را نگهداری کند در حالی که در انتظار ظهور است و آن هم انتظاری که دشمن را به غیظ در میآورد، منتظر واقعی است نه مانند شیعیان انگلیسی که برای تفکر ضدمهدوی دشمن فرش قرمز پهن کرده و به آنها میدان میدهند لذا بی دلیل نبود که بزرگان ما نسبت به انجمن حجیته واکنش نشان میدهند چون این تفکر امروز هم علیه انقلاب است و میگویند امام خمینی(ره) ظهور را عقب انداخته است و برای چه چنین کاری کرده است؟
پورسیدآقایی افزود: در روایت قرائت شده «یغیظ به عدونا» مورد اشاره قرار گرفته است و رژیم صهیونیستی و آمریکا زمانی به غیظ در میآیند که انتظاری چون انتظار امام راحل را ببینند نه انتظار کسانی که همراه آمریکا و اسرائیل هستند. اسرائیل و آمریکا به این دلیل تفکر و اندیشه انقلابی و مهدوی امام را تحمل نمیکنند.
رئیس مؤسسه آینده روشن با اشاره به خطبه ۱۶۲ نهجالبلاغه، گفت: برخی میگویند ما امید داریم به لقاء خدا برسیم و بعد هر کاری دوست دارند میکنند؛ امیرالمؤمنین(ع) فرمودند به خدا قسم دروغ میگویند زیرا چگونه ممکن است رجا و امید به لقاء خدا در عمل آنان تجسم ندارد. انسان هر قدر عاشقتر باشد مطیعتر است به همین دلیل قرآن کریم فرموده است اگر مرا دوست دارید پیامبر(ص) را اطاعت کنید.
وی با بیان اینکه رجا و امید پایینتر از انتظار است، اظهار کرد: امید و رجا ممکن است محقق نشود یعنی احتمال است ولی انتظار، یقینی است و تخلفناپذیر زیرا وعده الهی تخلفناپذیر است. از حضرت امام جواد(ع) فرمودند که آیا برخی علائم ممکن است محقق نشود و ایشان فرمودند بله و بعد پرسیدند آیا ممکن است در ظهور خود حضرت بدا ایجاد شود و نیایند، فرمودند خیر این وعده تخلفناپذیر و قطعی است. لقد کتاب فی الزبور.
فضیلت فرد منتظر
استاد مهدویت حوزه علمیه با بیان اینکه فضیلت فرد منتظر در روایت مانند کسی است که در رکاب پیامبر(ص) در خون خودش غوطهور شود، تصریح کرد: این فرد عمل و اقدامی دارد که برگرفته از همان باور او به انتظار است و نمیتواند کسی مدعی انتظار باشد ولی در عمل او منعکس نشود. معاون کلینتون کتابی به نام «رویارویی بزرگ» دارد و یک کلیدواژه را مرتباً تکرار کرده است؛ او گفته میدانید چرا ژاپن در اقتصاد آمریکا را شکست داد و جواب داده است مهمترین دلیل این بود که آنها هدف را تغییر دادند؛ هدف ما آمریکاییها، سودآوری است ولی ژاپن، هدف را سلطه بر بازار قرار دارند لذا با همه توان کار کردند و به حداقلها قانع بودند. مهندسان آنان هم برای تولید خودروی با کیفیت و ارزان فعال شدند و وقتی موفق شدند قیمت را آنها تعیین کردند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه وقتی یک کارگزار هدف را تغییر دهد اینقدر میتواند مؤثر واقع شود، اظهار کرد: فرد منتظر به حاکمیتی غیر از حاکمیت معصوم(ع) راضی نیست ولی در عصر غیبت باید سراغ کسانی برویم که خود آنان تعیین فرمودند که همان فقهای عالم و عامل و ولی فقیه است؛ شیعه منتظر نسبت به غیبت و عدم حضور احساس نارضایتی دارد ولی تلاش میکند تا وضعیت نامطلوب را به سمت مطلوب یعنی حضور حضرت سوق دهد. انتظار نوعی اعتراض فعالانه و آمادگی و زمینهسازی است.
استاد حوزه علمیه گفت: ولایت فقیه کسی را به سمت خودش دعوت نمیکند بلکه دعوت آنان به سمت امام زمان(عج) است؛ اینکه برخی میگویند در آخرالزمان هر پرچمی که مردم را به سوی خود دعوت کند باطل است مراد پرچمی است که به سوی خودخواهی و هواهای نفسانی خود دعوت کند نه کسی که به سمت امام زمان(عج) مردم را فرابخواند که امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری دو نمونه بارز این مکتب وتفکر هستند.
ولی فقیه زمینهساز طهور است
وی با تأکید بر اینکه کار ولی فقیه زمینه سازی برای ظهور است، گفت: امام و رهبری زمنیهساز هستند و هیچگاه دیگران را به خودشان دعوت نکردند و اگر این تفکر وجود داشت شیعه زودتر از اینها به قدرت میرسید و میتوانست بهتر زمینهسازی کند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه برای رسیدن به وضع مطلوب از وضع نامطلوب سه مرحله لازم است که انتظار و قیام از جمله آن است، گفت: اهداف بزرگ چالشهای بزرگی را هم به همراه دارند و با انتظار سازنده میتوان بر این چالشها غلبه کرد. انتظار فرد منتظر باید همانند مواجهه انسانی باشد که برخی اشرار قصد دارند ناموس او را به زور از او جدا کنند، چنین فردی برخورد عادی نخواهد داشت که فرد منتظر باید اینطور باشد. آیا امروز ما مانند مسارعین الیه که در برخی تعابیر وجود دارد، هستیم؟