رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه بقیع از نظر مکانی دارای شرافت خاصی است، گفت: بقیع یکی از مکانهای مهم در جهان اسلام به شمار میرود و باید به عنوان یک نشان در سطح بینالمللی مطرح شود. قبرستان بقیع با تاریخ اعتقادی ما ارتباط داشته و میراث هویتی ماست و مسلمانان از گذشته تا به امروز این مکان را ارج مینهند.
آیتالله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم روز ۳۰ فروردینماه، در همایش جهانی «بقیع؛ مدفن ائمه و اصحاب» که در ساختمان نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد با اشاره به شرافت و منزلت بقیع نسبت به سایر اماکن مقدس اسلامی از منظر پیشوایان دینی و حتی از نگاه قرآن کریم، افزود: سرزمین بقیع با حدود جغرافیایی ۱۵۰ متر در ۱۰۰ متر به عنوان یک قبرستان جایگاه خاص خود را دارد.
آیتالله حسینی بوشهری بیان کرد: همانطور که برخی زمانها در اسلام مقدس است، برخی مکانها نیز مقدس است. برای نمونه شب قدر و نیمه شعبان دارای شرافت خاصی هستند. مکانها نیز به همین ترتیب است، در اسلام مکانهایی همچون مکه مکرمه و عتبات عالیات هم دارای شرافت خاصی است.
وی افزود: یکی از مکانهایی که نباید تنها به صرف یک قبرستان به آن نگاه کرد قبرستان بقیع است. شخصیتهای برجستهای آن هم در طراز امامان شیعه و حتی اصحاب و بستگان پیامبر(ص) که دارای جایگاهی خاصی بودند در این قبرستان به خاک سپرده شدهاند و همین موضوع به بقیع منزلت خاصی داده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان چگونگی شکلگیری قبرستان بقیع و طرح این پرسش که چرا باید بقیع را ارج بنهیم؟ تصریح کرد: اساساً مردم دنیا از افتخارات گذشته و ملی و تاریخ پرافتخار خود تجلیل میکنند، در بسیاری از کشورها حتی برای سربازان گمنام خود یادبود میسازند یا برای تکریم افتخارات خود، نمادی ایجاد میکنند تا نسل به نسل این افتخارات و خاطرات باقی بماند. این یک اتفاق مهم در کشورهاست و ما هم در مورد بقیع باید همین دید را داشته باشیم.
آیتالله حسینیبوشهری در ادامه سخن اظهار کرد: اساساً زیارت ایجاد یک رابطه بین زائر و مزور است، زیرا زائر تلاش میکند خود را با فرد مزور عجین کند. وقتی به زیارت پیامبر اکرم(ص) و امیرالمونین(ع) و سایر اهلبیت(ع) میرویم یک رابطه معنوی بین زائر و مزور برقرار میشود و ما یاد فرد دفن شده و اقدامات آن میافتیم. بنابراین ارزش گذاشتن به بقیع به نفع خود ما هم است. بقیع در میان اهلبیت(ع) محلی برای دعا و مناجات بوده است.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: با نگاهی به سیره پیامبر(ص)، حضرت زهرا(س)، امیرالمومنین(ع) و اهلبیت(ع) شاهد هستیم که در بقیع به دعا، مناجات و استغفار میپرداختند و حضرت رسول(ص) در این مکان نماز باران خواندند که این نشان از اهمیت این مکان دارد.
وی اضافه کرد: در مورد اهمیت بقیع داریم که جبرئیل در نیمه شعبان به سراغ پیامبر(ص) میرود و به ایشان میگوید چرا در این شب مهم خوابیدهاید. این موارد نشان میدهد که بقیع از جانب خداوند دارای قداست است.
آیتالله حسینیبوشهری یادآور شد: این پرسش مطرح است که آیا بقیع پیشینهای پیش از قبرستان شدن دارد؟ با کمی بررسی میتوان فهمید که منطقه بقیع پیش از قبرستان دارای زندگی و سکونت از سوی مردم مدینه بوده است، آنچه امروز محل تدفین خاندان اهلبیت(ع) در بقیع میباشد خانه عقیل بوده است و اهلبیت(ع) در خانه ایشان به خاک سپرده شدند. در واقع پیش از قبرستان شدن، بقیع محلی برای سکونت مردم بوده است.
امام جمعه موقت قم در مورد اهمیت قبرستان بقیع تأکید کرد: در مورد اولین مدفونها در این خاک میتوان گفت یکی از انصار و یکی از مهاجرین در این منطقه به خاک سپرده شدند و سپس فرزند پیامبر یعنی ابراهیم(ع) در این مکان به خاک سپرده شد. بقیع میراث هویتی مسلمانان است.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه اظهار کرد: قبرستان بقیع یکی از مکانهای مهم در جهان اسلام به شمار میرود و باید به عنوان یک نشان در سطح بینالمللی مطرح شود. در واقع قبرستان بقیع باید با تاریخ اعتقادی ما ارتباط داشته و میراث هویتی ماست و مسلمانان از گذشته تا به امروز این مکان را ارج مینهند.
وی افزود: یکی از کارهای پیامبر(ص) طلب مغفرت به ویژه در شبهای جمعه بوده است. پیامبر اکرم(ص) شبهای جمعه به بقیع میرفتند و جدای از دعا و زیارت طلب مغفرت در این مکان بسیار داشتند. آیه «إِنَّ مَعَ العُسرِ يُسرًا» در بقیع نازل شده است و حتی بخشی از صحیفه سجادیه را امام سجاد(ع) در این مکان انشاء کردند، حتی بخشی قابل توجهی از روایات توسط معصومین در بقیع نقل شده است.