مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : موسوعة الإمام الرضا علیه‌السلام
زمان پدیدآورنده: معاصر
محل نشر : قم
ناشر : وسسه ولی عصر
تعداد جلد : 8
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

موسوعة الإمام الرضا علیه‌السلام

کتابی در باره شخصیت، سیره، سخنان، فضایل و روایات تفسیری امام رضا علیه‌السلام که با رویکرد حدیثی و تاریخی توسط گروه محققان تحت اشراف حضرت آیت الله حسینی قزوینی تاليف شده است.

کتاب موسوعة الإمام الرضا علیه‌السلام، در باره شخصیت، سیره، سخنان، فضایل و روایات تفسیری امام رضا علیه‌السلام است که با رویکرد حدیثی و تاریخی توسط گروه محققان تحت اشراف حضرت آیت الله حسینی قزوینی تاليف شده است.

این کتاب دارای ۶۲ فصل در نُه باب و یک خاتمه است:

– باب اوّل با عنوان «نسبت و حالات امام» در شش فصل است که مولد، اسامی و القاب، شمایل، اقارب، سن و مدت امامت، شهادت و مدفن را در بر دارد.
– باب دوّم با عنوان «فضائل» در شش فصل است: نص بر امامت، مناقب، نشانه های امامت، معجزات، زیارت و توسل و آنچه دانشمندان و شاعران در بزرگداشت امام گفته و سروده اند.
– باب سوّم درباره سیره و سنّت امام در بردارنده‌ی این مباحث است: سیره اجتماعی و حالات امام با خلفای زمان خود است.
– باب چهارم سخنان امام در اصول دین در چهار فصل، شامل توحید،‌ نبوّت،‌ امامت و معاد و شفاعت است.
– باب پنجم که احادیث حضرت در فروع دین است، یعنی: مقدّمات فقه،‌ طهارت، نماز و روزه تا حدود، قصاص و دیات. این باب بیست و هفت فصل دارد.
– باب ششم درباره‌ی قرآن و دعاست.
– باب هفتم مواعظ، اشعار، طب، فضایل شیعه و علل احکام و جز آن را، در پنج فصل جا داده است.
– باب هشتم در دو فصل، ویژه مکاتبات و احتجاج‌هاست.
– باب نهم شامل احادیثی و آثاری است که امام از فرشتگان و پیامبران و امامان پیشین و کسانی مانند ابن عبّاس روایت می کنند. احادیث قدسی نیز در این فصل آمده است. این باب، پنج فصل دارد.
– خاتمه نیز شامل چهار فصل با عنوان های احادیث مشتبهه، ممدوحان و مذمومان، فرقه های مختلف، ثقات و شاعران و اصحاب و راویان امام است.