مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : مصباح الهدایه الی الخلافة و الولاية
پديدآورنده : روح الله خمینی
ناشر : مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)
تعداد جلد : 1
تعداد صفحه : 174
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

مصباح الهدایه الی الخلافة و الولاية

تبیین مقام «خلافت» و «ولایت» به معنای عرفانی و در اصطلاح عرفان نظری

کتاب «مصباح الهدایه الی الخلافة و الولاية»، در صدد تبیین مقام «خلافت» و «ولایت» به معنای عرفانی و در اصطلاح عرفان نظری است و به شرح و بيان خلافت الهيه و نبوت محمديه و ولايت علويه بر مشرب اصحاب معارف و منطبق با حقايق قرآنى و دقايق روايى، پرداخته است.

مرحوم امام خمینی مباحث و مطالب دقیق و ظریف عرفانی را با نثری پخته، فنی و شیوا (که پیچیدگی های مباحث و دیدگاههای عرفانی را با قلمی روان، آسان می‌کند)، به مخاطب تقدیم می‌کند. مصباح الهدایه چونان متنی درسی، با نثری مسجع، آیات و احادیث زیادی را شرح عرفانی کرده و با استفاده از مبدء علوم ربانی و وحی الهی تفاوت میان عرفان شیعی را با دیگر مکاتب عرفانی نشان داده است.

در این کتاب أنظار و آراء فلاسفه و عرفای بزرگ مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است، نظرات نویسندگانی نظیر أثولوجیا، ابن سینا، سهروردی، صدرالمتألهین، محی‌الدین عربی، قونوی، قاضی سعید قمی، قمشه ای و شاه آبادی.

اما «منابع عمده مؤلف در نگارش این کتاب، متون عرفانی، به خصوص مکتب ابن عربی، و آثار حکما، به طور خاص حکمت متعالیه» بوده است.

کتاب، گرچه برای تبیین مسأله ولایت انسان کامل و توضیح مقام والای حقیقت محمدیه(ص) و خلافت عظمای الهی نوشته شده، ولی در سیری کامل فراز و فرود جهان بینی ژرف و پیچیده عرفان نظری را با شیوه ای شیوا عرضه کرده است.

عناوین مطالب کتاب

اين كتاب، مشتمل بر يك مدخل، دو مشكات و يك خاتمه است: مشكات اول، داراى پنجاه و شش مصباح و مشكات دوم، مشتمل بر سه مصباح است.

مصباح اول، داراى بيست و يك نور و مصباح دوم، شامل سيزده مطلع و چهار اصل و يك خاتمه و مصباح سوم، داراى دوازده وميض (برق و نور) است.

کتاب «مصباح الهدایة الی الخلافة و الولایه» را سیداحمد فهری با اجازه امام‌خمینی به فارسی ترجمه و انتشارات پیام آزادی در سال ۱۳۶۰ منتشر کرده است. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی این اثر را در سال ۱۳۷۲ با مقدمه‌ای از سیدجلال‌الدین آشتیانی در ۳۱۵ صفحه، چاپ کرده است.

این کتاب در جلد ۴۴ «موسوعة الامام‌الخمینی» در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده است.