تاريخ : شنبه 1403/7/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 77197
بهترین کالا برای عرضه به جهان، سخنان حضرت علی(ع) است

بهترین کالا برای عرضه به جهان، سخنان حضرت علی(ع) است

استاد درس خارج حوزه گفت: سخنان علی بن ابیطالب(ع) بهترین کالا برای عرضه‌کردن به جهان است؛ اگر وهابیت و دیگران یک علی(ع) و حسین بن علی(ع) داشتند خدا را بنده نبودند.

آیت‌الله سیدجواد علوی بروجردی، استاد درس خارج حوزه علمیه، شامگاه ۱۸ مهرماه در مراسم رونمایی از کتاب «کلمات سیدالعرب؛ أبی الحسن علی بن أبی طالب(ع)» با بیان اینکه مشکلی که در شیعه داریم آن است که مواریث ما در معرض تاخت و تاز بوده است، گفت: برخلاف سایر فرقه‌ها اصرار داشته‌اند آثار ما از بین برود؛ کسانی که منع کتابت کردند و حسبنا کتاب‌الله گفتند به طریق اولی اجازه ندادند که مطالبی از علی(ع) ثبت و ضبط شود و حتی اگر کسی جمله‌ای از آن حضرت نقل می‌کرد او را می‌کشتند.

وی با بیان اینکه در بین این همه اصحاب پیامبر(ص) فقط علی است که چنین جملات و مطالبی داشت، افزود: آنان حق داشتند که جلوی آن را بگیرند و بپوشانند زیرا اگر مردم در نقل آزاد بودند جایگاهی برای هیچ فرد دیگری باقی نمی‌ماند تا زمانی که عمر بن عبدالعزیز آمد و به صورت موقت این منع برداشته شد ولی دوباره خلفای بعدی همان روش گذشته را تداوم بخشیدند و سعی کردند آثار علی(ع) را مخفی کنند. کتابخانه شیخ طوسی را آتش زدند و در مواقع دیگری هم کتابخانه‌ها را خراب کردند لذا آثار گمشده زیادی داریم.

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه آیت‌الله بروجردی می‌فرمود ما گاهی در کلمات فقهای قبل فتاوایی می‌بینیم که روایت آن نیست یعنی روایت بوده است اما گمشده و به دست ما نرسیده است، اظهار کرد: آیت‌الله العظمی روحانی در سفری برای معالجه به لندن رفتند و قبل از رفتن، آیت‌الله بروجردی به ایشان گفته بودند که شما به آنجا می‌روید سری به کتابخانه لندن بزنید شاید آثاری از گذشته ما در آنجا وجود داشته باشد؛ همچنین روس‌ها به ایران تاخت و تاز داشتند و حتی عثمانی هم مدتی بر برخی مناطق حاکم بوده است لذا از اسپانیا گرفته تا لندن و کنگره آمریکا آثار زیادی مرتبط با بزرگان دینی ما وجود دارد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه در حوزه قم نسخه‌هایی به دست آمده و تصحیح شده است، گفت: آقابزرگ تهرانی قدم مهمی در این باره برداشت و شاگردان ایشان مانند سیدعبدالعزیز طباطبایی و آقای اشکوری این حرکت را به قم منتقل کردند و حوزه قم از این جهت فعال است؛ ما باید در کتابخانه‌های مختلف برویم و فهرست‌نگاری کرده و نسخ را به دست بیاوریم مانند نسخه کتابی که امروز رونمایی می‌شود.

دسترسی به کتب خطی آسان شود

وی با بیان اینکه دانشگاه شاید در این زمینه مقداری از حوزه جلوتر باشد، گفت: البته داعیه آن‌ها تشیع نبوده است ولی ما دنبال آثار بزرگان دینی و حتی روایات فقهی هستیم؛ البته کتبی که به غارت رفته است یک خاصیت دارد و آن این که اگر این نسخ در کتابخانه‌های خود ما بود دسترسی سختی می‌دادند و در این زمینه مشکل داریم. باید این کتب فهرست‌نویسی و عرضه شود نه اینکه هزار نوع بازی بر سر یک کتاب برای محققان در بیاوریم.

آیت‌الله علوی بروجردی با بیان اینکه وظیفه بزرگ امروز ما معرفی معالم و معارف اهل بیت(ع) به سراسر جهان است، تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند اگر مردم محاسن کلام ما را بفهمند از آن تبعیت خواهند کرد؛ امروز مخاطبان زیادی برای کلمات اهل بیت(ع) در سطوح دانشگاهی در غرب وجود دارد یعنی از حوزه قم مطالبه دارند؛ مشکل این است که ما در عرضه توان لازم را نداریم ولی در دانشگاه‌ها عرضه معارف شیعه موضوعیت دارد و محققانی هم این کار را کرده ولی ناقص کرده‌اند.

استاد حوزه علمیه افزود: در اروپا هانری کربن معرف شیعه بوده است؛ او مرید ملاصدرا شده بود و خدمت علامه طباطبایی رسید و علامه ایشان را با اهل بیت(ع) و امام زمان(عج) آشنا کرد و ایشان معرف شیعه به اروپا شد؛ الان در دانشگاه‌های اروپا اگر بخواهید در مورد شیعه چیزی بدانید باید سراغ کتب کربن بروید یا سیدحسین نصر معرف شیعه در آمریکا و کانادا شده است.

وی افزود: اگر حوزه این کار را می‌کرد با سلامت بیشتر می‌توانستیم این کار را بکنیم؛ امروز باید این میراث را ابتدا بشناسیم و تحقیق کنیم؛ مرحوم سیدعبدالعزیز طباطبایی تاریخ ابن عساکر در مورد ائمه(ع) و به خصوص امام حسین(ع) را استخراج و عرضه کردند؛ باید مطالب کتب اهل سنت در مورد اهل بیت(ع) را تحقیق و استخراج و عرضه کنیم. به قول آیت‌الله شیخ محمدحسین طباطبایی بزرگترین دلیل بر نبوت و حقانیت پیامبر(ص) ایمان علی بن ابیطالب(ع) است؛ اگر علی(ع) از اسلام جدا شود چیزی باقی نخواهد ماند و حتی غیر شیعه هم محتاج کلمات ایشان هستند.

استاد حوزه علمیه گفت: در طول تاریخ حاکمان اجازه نمی‌دادند مورخان چیزی بنویسند که مورد مطلوبیت حکومت نبوده است؛ لذا گاهی نسخی به دست می‌آید که ۱۸۰ درجه با آنچه قرائت رسمی حکومتی بوده است تفاوت دارد و ما باید این طریق را در مورد فرمایشات ائمه(ع) به کار بگیریم؛ اکثر اسنادی که مرحوم صدوق در کتبش دارد اصلا نام مشایخ صدوق در کتب رجالی ما وجود ندارد زیرا آنان را می‌شناختند.

اهمیت کتب صدوق

وی افزود: کتب شیخ صدوق ارزش زیادی دارد زیرا از گوشه و کنار بلاد مختلف روایات را جمع کرده است و ما نیاز داریم راه‌های جدیدی را برای اعتبار خطب و کلمات بیابیم و آن‌ها را عرضه کنیم زیرا میراثی است که ۱۴۰۰ سال طول کشیده تا به ما رسیده است و برای هر کلمه آن شیعه کشته شده است؛ همین صد سال قبل عثمانیان شیعیان را در انطاکیه(ترکیه امروزی) قتل عام کردند که علوی‌ها بازمانده آنان هستند.

علوی بروجردی افزود: خون هر کدام از این افراد این مسئولیت را ایجاد کرده است که ما باید فرمایشات ائمه(ع) را عرضه کنیم؛ سخنان علی بن ابیطالب(ع) بهترین کالا برای عرضه‌کردن است؛ غنای ما هست؛ اگر وهابیت و برخی مذاهب یک علی(ع) و حسین بن علی(ع) داشتند خدا را بنده نبودند؛ دعا ندارند ولی ادعیه شیعه گنجینه عظیمی از معارف الهی است. امام رضا(ع) فرمودند: رحم الله من احیا امرنا ...؛ خداوند رحمت کند کسانی که امر ما را احیا می‌کنند و احیای امر آموختن و عرضه معارف است.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به آیات شریفه قرآن در مورد دعاهای حضرت ابراهیم(ع) مبنی بر اینکه خدایا قلوب برخی از مردم را متوجه کعبه کن، تاکید کرد: این توجه برای همه رخ نمی‌دهد و فقط برخی از مسلمانان توفیق این کار را پیدا می‌کنند؛ در مورد فرمایشات علی(ع) هم توفیق نمی‌یابند فعالیت کنند و آن را نشر بدهند؛ حجربن عدی بعد از ده‌ها قرن توفیق دارد که بدن او  در راه علی(ع) هزینه بدهد.

وی تاکید کرد: بحث نسخه‌شناسی و فهرست‌نویسی و ... کاری است که حوزه باید از دانشگاه پیشی بگیرد و توفیق بیشتری در این مسیر کسب کند.

منبع :ایکنا
خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :