9
فصلنامه علوم حديث 1

سنت در نگاه اهل تشيّع و تسنّن

آية الله على مشكينى

الحمدلله الذى (خلق فرزق وألهم فأنطق وابتدع فشرع وعلا فارتفع و قدَّر فأحسن و صوّر فأتقن واحتَجَّ فأبلغ وأنعم فأسبغ وأعطى فأجزل و منح فأفضل) ۱ الصلاة والسلام على رسوله الكريم محمد و آله الطاهرين.
مجموع معارف اسلامى، اعمّ از اصول و اخلاق و فروع فقهى و علوم و آثار ديگر، كه از مبدأ اعلى به پيامبر اكرم رسيده است، به وسيله آن حضرت، از دو طريق، به جامعه بشرى منتقل شده است: كتاب و سنّت.
كتاب، يعنى مجموعه الفاظى كه از زبان مبارك پيامبر اسلام شنيده شده، لكن الفاظ و معانى آن، هر دو از طرف حق تعالى به عنوان اعجاز و كلام باقى و خالد و هميشگى، تحويل جامعه انسانى داده شده است. اين مجموعه، به نام «كتاب الله» و «كلام الله» و «قرآن» و «فرقان» ناميده مى شود: نزل به الروح الأمين على قلبك لتكون من المنذرين، بلسانٍ عربىٍ مبين.۲

1.عيون اخبار الرّضا(ع): ۲/۱۷۳؛ البحار: ۸۵/۲۵۷/۳

2.الشعراء: ۱۹۳ ـ ۱۹۵


فصلنامه علوم حديث 1
8

صنعت، در خدمت به حديث و ارزيابى هاى رجالى، بسى سودمند است. معرفى و نشان دادن راههاى به كارگيرى اين صنعت و نيز نشان دادن نتايج پژوهشهايى كه با اين ابزار به ثمر رسيده، بخش ديگرى از قلمرو مجله است.
نُه. كتابشناسى: كتابشناسى جوامع روايى، محدثان و راويان، احاديث، ادعيه، زيارات و... در خدمت به پژوهشگرانْ سودمند است و نشريه از آن استقبال مي كند. ده. نقد و معرفى: نقد و معرفى كتبى كه در حوزه علوم حديث نشر يافته اند و نيز پايان نامه ها، ترجمه ها، شرحها و تعليقه ها و... از ديگر بخشهاى مجله خواهد بود.
«و تلك عشرة كاملة».
اين فصلنامه به سبب تخصّصى بودن و گستره كار، دو زبانه خواهد بود و از مقالاتى كه به زبان عربى نگاشته شود نيز استقبال ميكند.
در پايان، پنهان نمي كنيم كه با استمداد از ذات احديّت و چشمْ داشت به فيض بى دريغ حضرات معصومين ـ ع ـ ، اميد به همدلى، هميارى، پيشنهاد و نقد اهل نظر بسته ايم و ادامه حركت را در گروِ آن مي دانيم.
سردبير

  • نام منبع :
    فصلنامه علوم حديث 1
    تاريخ انتشار :
    پاييز 1375
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 9713
صفحه از 188
پرینت  ارسال به