127
فصلنامه علوم حديث 1

نسخه اى نفيس در شرح دعاى عرفه

سيد محمد باقر حجتى حسينى

نسخه اى خطى از كتابى نفيس در شرح دعاى «عرفه» ابا عبدالله الحسين ـ ع ـ نزد اين جانب محفوظ است كه به «مظهر العجائب و منبع الغرائب فى شرح دعاء سيدنا الحسين بن على بن ابى طالب عليهما السلام» نامبردار مى باشد. از كتاب مزبور، كه شرحى عرفانى و حكمى بر دعاى «عرفه» است و از بهترين، مهمترين و پرارزشترين كتابها در شرح و گزارش دعاى حضرت سيدالشهداست، با همه علاقه مندى و جستجو، نسخه ديگرى نديده و نيافته ام و همچنان سخت مشتاقم كه نسخه اى ديگر از آن به دست آورم و به تصحيح و چاپ آن، توفيق يابم (ان شاء الله!). چه، نسخه اين جانب، آكنده از غلطها و لغزشهاى املايى است.
پدرم، مرحوم حجة الاسلام والمسلمين سيد محمد حجّتى حسينى (اعلى الله مقامه الشريف)، به اين كتاب، علاقه خاصى داشت و بارها به اهميت و ارزش محتواى آن اشارت مى فرمود. اين بنده نيز وقتى در جستجوىِ سِرّ دلبستگى پدر به اين كتاب، مقدارى از آن را مورد مطالعه قرار دادم، آن را سرشار از مطالب بسيار مفيد و سودمند در شرح دعاى «عرفه» حضرت سيدالشهدا ـ ع ـ يافتم و پس از تفحّص احوال مؤلّف، دريافتم كه وى، از بزرگان علم و از عرفاى برجسته به شمار است.


فصلنامه علوم حديث 1
126

قال: فاستوى جالساً ثم قال: «و عسى ان نقول: ما خرج اليكم من علمنا الا الفاً غير معطوفة» ۱

۰.اى كامل! براى ما پروردگارى قرار ده كه به سوى او بازگشت مى نماييم و (آنگاه) هر آنچه خواستيد درباره ما بگوييد.

راوى (با حالت تعجّب مخلوط به پرسش) مى گويد:
براى شما پروردگارى قرار دهيم كه به سوى او بازگشت مى نماييد و (آنگاه) هر چه خواستيم درباره شما بگوييم؟
و امام ـ ع ـ در جواب فرمود: و شايد ما بگوييم كه هر آنچه (تا به حال) از علم ما به شما رسيده است، تنها به اندازه يك نيمه الف (نيم حرف) بوده است.
در اينجا قصد نداريم كه وارد بحث سندى اين روايات بشويم. اما از نظر دلالت، مفاد و محتواى مجموع اين احاديث، حكايت از يك واقعيت دارد و آن اين است كه ائمه معصومين ـ عليهم السلام ـ از جهت صفات كمال در مرتبه بسيار بلندى قرار دارند، به گونه اى كه انسانهاى عادّى حتى نمى توانند تصوّر آن را بنمايند (لن تبلغوا)، چه رسد به آنكه بتوانند آنان را در حدّ خود توصيف نمايند؛ بنابراين هر چه درباره فضايل و صفات آنها بگوييم، كم گفته ايم.
اما نكته مهمّى كه تكيه گاه اصلى اين احاديث است، آن است كه نبايد درباره اين صفات، آن چنان غلوّ نماييم كه آنان را از مخلوق بودن خارج نموده و به خدايى يا صفات خدايى برسانيم. به عبارت ديگر، بايد به اين نكته توجّه داشته باشيم كه آنان هر چه دارند، رشحه اى است از ذات الهى و خود مستقلاً داراى چيزى نمى باشند. و اگر در مطرح كردن صفات و فضايل، به گونه اى آنان را مطرح نماييم كه بوى استقلال از آن به مشام رسد، اين، خروج از حدّ مخلوق و رساندن به خدايى است كه مورد نهى ائمه ـ عليهم السلام ـ قرار گرفته است. ۲
نتيجه اى كه به دست مى آيد اين است كه مفاد اين احاديث، به هيچ وجه، دلالت بر تجويز ساختن داستانهاى دروغين در فضايل و معجزات ائمه ـ عليهم السلام ـ نمى نمايد.
نتيجه رجالى يى كه از اين بحث به دست مى آيد اين است كه نمى توان راوى احاديث فضايل را تنها به جرم روايت اين احاديث تضعيف نمود.

1.همان، ص ۲۸۳، حديث ۳۰

2.علّامه مجلسى ـ ره ـ در ج ۲۵ بحارالانوار، ص ۳۳۶ اشاره اى به اين مطلب دارد.

  • نام منبع :
    فصلنامه علوم حديث 1
    تاريخ انتشار :
    پاييز 1375
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 9327
صفحه از 188
پرینت  ارسال به