3
فصلنامه علوم حديث 1

دقت و باريك بينى فقها و علماى برجسته سلف، در امر حديث و چگونگى تحمل آن و شرايط وثوق به روايت و ديگر آنچه در اين باب بر اهلش آشكار است، همه از همين اهميت و عظمت شأنى كه درباره حديث و تأثير آن در سرنوشت فرد و جامعه اسلامى گفته شد، سرچشمه مى گيرد.
امروزه درباره حديث، به تدقيق و جداسازى سره از ناسره، راست از دروغ، مسلّم از مشكوك و نيز به تأمل در فهم معضلات و مفاد و مضمون هاى اساسى در آن، تطبيق يا نسبت يابى آن با كلام الله عزيز حكيم، و شرح و بسط عالمانه و محققانه، و نيز به نشر و همگانى كردن آنچه همگان را به كار خواهد آمد، و بسى خدمات و تلاشهاى ديگر، نيازى مبرم و سازماندهى شده وجود دارد.
در كنار اين همه، پردازش علم رجال،ونيز بررسى تاريخ صدور حديث و سير آن،ونيز كسب آگاهى از آن، زمينه اى كه صدور هر حديثى را لازم يا راجح ساخته است، ونيز جستجو از مضمونهاى مشابه در كتبِ حديث اهل سنت، از جمله كارهاى لازم و ضرورى است.
اكنون تأسيس مجمع دارالحديث به همت جناب حجّة الاسلام والمسلمين آقاى رى شهرى كه در كار حديث، گذشته از شوق و علاقه، تبحر و سابقه و تجربه نيز دارند، اين مژده را مى دهد كه به حصول اين خواسته ها و نيازها در امر حديث به تدريج نزديك خواهيم شد،انشاء الله تعالى.
توفيق ايشان و همكارانشان را از خداوند متعال خواستارم.
22 / 8 / 1374
سيد على خامنه اى


فصلنامه علوم حديث 1
2

پيام مقام معظم رهبرى به مناسبت افتتاح مؤسسه فرهنگى دارالحديث

بسم الله الرحمن الرحيم
كلامكم نور و امركم رشد
اهتمام به حديث، پس از تمسّك به كتاب حكيم حميد، برترين وظيفه اى است كه عالِم دين بدان مكلف است. اين، استضائه از انوار علم و حكمتى است كه از كلام و تعليم و هدايت پيامبر مكرم اسلام صلّى الله عليه و آله و ائمه معصومين، از اهل بيت آن حضرت عليهم الصلوة والسلام ساطع مىگردد و خرد و انديشه انسانى را دستگيرى و راهنمايى، و زندگى بشر را برخوردار از سلوك حكيمانه و خردمندانه مى كند و چنين است كه حضرت ابى جعفرعليه السّلام به جابر ميفرمايد:
«ياجابر! والله لحديث تصيبه من صادق فى حلال و حرام، خير لك مما طلعت عليه الشمس حتى تغرب». ۱

در تاريخ علم دين، جمع حديث و حمل و فهم و درك و شرح آن، يكى از طولانيترين فصول است، و با يك نظر، حديث، مادر بسيارى از علوم اسلامى يا همه آنهاست. از اين روست كه عالِم دين شناس بزرگ اقدم، شيخ كلينى رحمه الله تعالى در مقدمه كتاب كافى شريف، حديث را برابر با علم دين دانسته و آن را محور علم و ايمان به شمار آورده است.

1.المحاسن:۷۵۶/۳۵۶/۱؛بحارالانوار :۱/۱۴۷/۲

  • نام منبع :
    فصلنامه علوم حديث 1
    تاريخ انتشار :
    پاييز 1375
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 9324
صفحه از 188
پرینت  ارسال به