5
فصلنامه علوم حديث 1

و بالندگى شايسته اى دارد و تلاشهاى والاى پيشينيان را روشنتر مي نماياند.
در حوزه علوم حديث و دانشهاى وابسته به آن، رشته هاى متعددى چون رجال، درايه، تاريخ حديث، مصطلحات حديث، فقه الحديث، غريب الحديث و... شكل گرفت و بدين سان، ابعاد بهره ورى از آن مجموعه گرانسنگ، استوارتر و گسترده تر گشت.
تلاشهاى انجام شده و به ثمر رسيده، به راستى بسيار است كه بايد بدان باليد و آن را پاس داشت. با اين همه، باب پژوهش در اين حوزه همچنان گشوده است و گرهها و دشواريها نه تنها يكسره از ميان نرفته، بلكه به لحاظ شرايط ويژه فرهنگى و اجتماعى كه جامعه اسلامي دارد، افزون نيز شده است.
به جرأت مي توان گفت كه بسيارى از پرسشها درباره اسلام، به حديث و سنت برمي گردد. بررسى اين پرسشها و دستيابى به قواعدى روشن در فهم حديث، كارى ضرورى است. عرضه مدوّن و سامان يافته علوم حديث، قواعد رجالى و فقه الحديث در عصر گسترش شبكه دانشها بايسته اى ديگر است. مطالعه جدى درباره احاديث مجعول و ارائه طُرُق روشن در شناسايى آنها، جاى ترديد ندارد. بررسى احاديث متعارض و يافتن راههاى معقول جهت حل تعارض نيز كارى برجاى مانده است. تفكيك و رده بندى محتوايى احاديث و يافتن شيوه ها و قواعد مناسب آن، ضرورت ديگرى است؛ زيرا حديثى كه در زمينه معارف به ما رسيده، با آنچه به احكام فقهى مربوط است و يا آنچه به بيان آداب و رسوم اختصاص دارد، يكسان فهم نمي شود و قواعد برداشت از آنها هم يكى نيست. به بيان ديگر ، كشف و شناساندن قواعد عام و خاص فهم حديث، نيازى است بس مبرم.

نقد و بررسى كتب حديث و بيان سبك و روش محدثان، امرى است كه اندكى مورد توجه پژوهشگران اهل سنت قرار گرفته و نيازمند تداوم و تكميل است. در كنار اين امور، معرفى محدثان و شخصيتهاى حديثى و خدمات ارزنده آنان به حديث، احياى متون كهن و نسخ خطى، شرح احاديث مشكل و.... از ديگر كارهاى بايسته است. از اين رو، ضرورت انتشار مجله اى علمي ـ تخصصى كه به اين نيازها توجه كند و انديشه ها را در اين حوزه بگستراند و زمينه هاى نقد و بررسى و برخورد انديشه ها را فراهم سازد و پژوهشگران وادى حديث را با يكديگر آشنا نموده و آنان را متشكل سازد و حلقه


فصلنامه علوم حديث 1
4

سرمقاله

ميراث ماندگار

۰.فَاِنَّ الْحَديثَ جَلاءٌ لِلقُلوبِ . ۱

حديث، دومين سند دين است كه پس از قرآن، در شناختن و شناساندن اسلام و شكل گيرى و بالندگى علوم اسلامى بيشترين سهم را داشته است. حديث، ميراث ماندگار معصومان ـ ع ـ است كه به شرح و تفسير قرآن و تبيين دين مي پردازد. پيشوايان معصوم ـ ع ـ ، مسلمانان را به فراگيرى و فهم حديث و مذاكره و نشر آن، ترغيب بسيار كرده اند و همين امر، از ابتدا تاكنون، سبب رونق اين دانش بوده است.
تلاش عالمان، محدثان و حافظان حديث و سنت در طول تاريخ اسلام، ستودنى است. آن بزرگواران از ثبت و ضبط حديث آغاز كردند و با ترجمه، شرح، تعليق، جامع نويسى و گردآورى احاديث، حراست از اين مجموعه را ادامه دادند. اين تلاش، امروزه با تصحيح كتب حديث، معجم نويسى، مسندنويسى، گزيده نويسى، واحد سازى مجموعه ها و ايجاد بانكهاى اطلاعات حديثى ادامه يافته است كه بحمدالله رشد

1.الكافي،ج۱،ص۴۱:قال رسول الله(ص):تذاكروا و تلاقوا و تحدّثوا،فانّ الحديثَ جلاءٌ للقلوب

  • نام منبع :
    فصلنامه علوم حديث 1
    تاريخ انتشار :
    پاييز 1375
    سردبیر :
    محمدی نیک (ری شهری)، محمد
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حديث
    مدیر اجرایی :
    محمد قنبری
    نشانی :
    قم، بلوار پانزده خرداد، شهرک جهاد، مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، ص پ : 37185-3431
    تلفن :
    0251-7176131
    امور مشترکان :
    0251-7176413
    دورنگار :
    0251-7785050
    پست الکترونیک :
    ulumhadith@hadith.net
    امتیاز :
    علمی - پژوهشی، به استناد نامه شماره 6219/3 - 85/7/3 کمیسیون بررسی نشریات علمی کشور
    جانشین سردبیر :
    مهدی مهریزی
تعداد بازدید : 9717
صفحه از 188
پرینت  ارسال به