111
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

معجم البلدان و مقريزى در خطط مشهور خود كه تقريبا صفحه ازين كتاب اخير از ذكر آن خالى نيست (رجوع شود به انساب در نسبت «قضاعى»، و ابن الاثير و ابوالفداء و دول الاسلام ذهبى و يافعى هر چهار در حوادث سنه 454ق، و ابن خلّكان 4:36، و سبكى 3:62ـ63، و ديباچه خطط مقريزى 1:6، و حاجى خليفه در عناوين شهاب الاخبار و خطط مصر و روضات الجنات، 3425 و 428 و مستدرك الوسائل مرحوم حاح ميرزا حسين نورى (3:367ـ368)، و خاتمة الطّبع راقم اين سطور محمد بن عبدالوهاب قزوينى بر جلد پنجم از تفسير ابوالفتوح رازى طبع طهران سنه 1315 شمسى ص623 و 628).
نامگذارى: نامهاى مختلفى براى اين اثر ذكر كرده اند. از متون كهن معالم العلماء آن را شرح الشهاب ناميده است. در امل الآمل، روح الالباب و روح الالباب ثبت گرديده ۱ و فهرست سپهسالار آن را پيروى نموده، ۲ ولى در فهرست منتجب الدين و مستدرك الوسائل و كشف الحجب والاستار، روح الاحباب و روح الالباب ضبط گرديده ۳ و آقاى قزوينى همين نام اخير را در خاتمة الطّبع ذكر نموده است.
برخى درباره وجه تسميه آن نوشته اند: نام روح الاحباب و روح الالباب يعنى خوشى و آسايش دوستان و جان خردها است كه در شرح شهاب الاخبار است. روح اول در نام هر دو كتاب به فتح راء است و سكون واو به معنى «آسايش» آمده است و هم به معنى باد نرم و نسيم. و روح دوم به ضمّ راء به معنى «جان» است و جِنان اول به كسر جيم، جمع جَنّة و جَنان دوم به فتح جيم به معنى «دل» و با تصرف بعضى ناسخان در بعضى كتب تصحيف شده و روض الجنان نوشته اند و چون از لطف اين جناس بى خبر بوده اند و روح الجنان را تكرار

1.امل الآمل، ج۲، ص۴۲.

2.فهرست سپهسالار، ج۱، ص۱۳۰.

3.فهرست منتجب الدين، مندرج در بحارالانوار، ج۲۵، ص۵؛ مستدرك الوسائل، ج۳، ص۳۶۷؛ كشف الحجب، ص۲۹۳.


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
110

كلمات قصار پيغمبر خاتم (ص)

ابوالفتوح اين اثر را در شرح شهاب الاخبار كه متن آن از قاضى محمد بن سلامة شافعى مصرى معروف به قاضى قُضاعى (درگذشت 454ق) است، به زبان فارسى نوشت. نام كامل ماتن را اينگونه هم نوشته اند: قاضى ابى عبداللّه محمد بن سلامة بن جعفر بن على بن حكمون قُضاعى مغربى. اين ثبت نشانگر مغربى بودن او است. اين مرد از شيعه اسماعيليه و به عهد فاطميّين قاضى مصر بود. شرح زندگانى او در منابع فراوان آمده است. راجع به اصل كتاب هم گفتنى است كه شهاب الاخبار از آثار شناخته شده در فرهنگ اسلامى و مشهور نزد پژوهشگران مسلمان بوده است. براى نمونه جنيد شيرازى ذيل السيّد مجد الدين جعفر بن محمد به اين اثر پرداخته و گزارش مى دهد كه نزد مجدالّدين اين اثر را قرائت مى كرد. شعرى هم در وصف آن گفته است:

ان الشهاب شهابٌ يستضاء به فى العلم و الحلم و الآداب و الحِكَم
سقى القضاعى غيث كلّما بقيت هذى المصابيح فى الأوراق والكَلِم۱
محمد قزوينى مصحح شدّ الازار در پاورقى آن، اطلاعات ديگرى آورده كه نشانگر اهميت كتاب شهاب الاخبار است:
كتاب الشهاب فى الحكم والآداب كتابى است بسيار مشهور محتوى بر هزار حديث از احاديث نبوى در حِكم و امثال و آداب تأليف قاضى ابوعبداللّه محمّد بن سلامة بن جعفر بن على بن حكمون مصرى قضاعى شافعى از قضاة مصر در عهد فاطميّين و متوفّى در سنه 454ق، بسيارى از علماء از خاصّه و عامّه شروح عديده بر اين كتاب نگاشته اند از جمله شيخ ابوالفتوح رازى مؤلّف تفسير معروف و شرح او موسوم است بروح الاحباب و روح الالباب فى شرح الشهاب، و قضاعى مزبور را تأليف مهم ديگرى بوده راجع به خطط مصر موسوم بالمختار فى ذكر الخطط و الآثار كه يكى از مآخذ عمده ياقوت است در

1.شدّ الازار فى حطّ الاوزار عن زوّار المزار، معين الدين ابوالقاسم جنيد شيرازى، به كوشش محمد قزوينى و عباس اقبال، تهران، چاپخانه مجلس، ۱۳۲۸، ص۱۷۵ـ۱۷۶.

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67917
صفحه از 293
پرینت  ارسال به