131
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

والد الشيخ الحافظ عبدالرحمن. أخبرنا بها الشيخ الامام السعيد ترجمان كلام اللّه تعالى جمال الدين ابوالفتوح الحسين بن على بن محمد بن احمد الخزاعى الرازى النيسابورى عن والده عن جده عنه. ۱
اطلاعات برخى شخصيتها را خود ابوالفتوح داده است؛ يعنى مأخذ و منبع اطلاعاتى منتجب الدين ابوالفتوح بوده است. منتجب الدين در اين مورد چنين مى نويسد:
السيد ابوالمعالى اسماعيل بن الحسن بن محمد الحسنى النقيب بنيسابور ، فاضل ثقة، له كتاب أنساب الطالبية ، و كتاب شجون الاحاديث، و زهرة [الرياض ]فى الحكايات. أخبرنا بها الشيخ الامام جمال الدين ابوالفتوح الخزاعى عن والده عن جده عنه. ۲
نمونه ديگر، اينكه اطلاعات زندگى شيخ مفيد را از قول ابوالفتوح نقل مى كند:
الشيخ الجليل ابوعبداللّه جعفر بن محمد الدوريستى، ثقة عين عدل، قرأ على شيخنا المفيد ابى عبداللّه محمد بن محمد بن النعمان الحارثى البغدادى المعروف بابن المعلم، و على السيد الاجل المرتضى علم الهدى ابى القاسم على، و له تصانيف منها كتاب الكفاية فى العبادات، و كتاب عمل يوم و ليلة ، و كتاب الاعتقاد . أخبرنا بها الشيخ الامام جمال الدين ابوالفتوح الحسين بن على الخزاعى عن الشيخ المفيد عبدالجبار المقرى ء الرازى عنه . ۳

1.الفهرست ، ص۷ـ۸ .

2.الفهرست، ص۱۱۵ـ۱۱۶.

3.الفهرست، ص۳۷.


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
130

منتجب الدين رازى ، ابوالحسن على بن عبيداللّه بن بابويه قمى (504ـ600 ق)

فهرست اسماء علماء الشيعة و مصنفيهم، به كوشش عبدالعزيز طباطبايى، بيروت، دارالاضواء، 1406ق/ 1986م. قم، 1404ق. ص7، 8، 11، 45، 48، 108، 125، 157، 173.
منتجب الدين به دليل معاصر بودن با ابوالفتوح اولين اطلاعات از زندگى و آثار ابوالفتوح را در كتاب اش، الفهرست به ثبت و درج رسانده است. از اين رو اين كتاب يكى از اصيل ترين منابع براى مطالعه زندگانى ابوالفتوح است.
منتجب الدين همچون ابوالفتوح منسوب به رى و رازى است. تاريخ ولادت او را شاگردش، الرافعى، در كتاب التّدوين، 504 ق ثبت كرده است، ولى تاريخ وفات او معلوم نيست، با اينكه در سال 600 زنده بوده است. او از خانواده آل بويه است كه خانواده اى علمى و مشهور بوده است و بسيارى از فقها و متكلمان در اين خاندان رشد و تربيت يافتند.
عبدالعزيز طباطبايى در مقدمه كتاب فهرست، ابوالفتوح را در زمره مشايخ منتجب الدين نام برده است. ۱
منتجب الدين، يك مدخل مستقل به ابوالفتوح اختصاص داده است. اين نوشتار با اينكه كوتاه است ولى به دليل اهميت آن عينا نقل مى شود:
الشيخ الامام جمال الدين ابوالفتوح الحسين بن على بن محمد الخزاعى الرازى. عالم واعظ مفسر دين، له تصانيف منها التفيسر المسمى روض الجنان و روح الجنان فى تفسير القرآن عشرين مجلدة، و روح الاحباب و روح الالباب فى شرح الشهاب، قرأتهما عليه.
منتجب الدين غير از خود ابوالفتوح اطلاعاتى درباره خاندان، استادان و شاگردان او عرضه كرده است و راجع به جد دوم ابوالفتوح اينگونه آورده است:
الشيخ الثقة ابوبكر احمد بن الحسين بن احمد النيسابورى الخزاعى نزيل الرى ۲ ،

1.فهرست، ص۲۴.

2.نويسندگان در سده هاى بعد، بر اساس اطلاعات موجود در كتابهايى نظير فهرست منتجب الدين درباره خاندان ابوالفتوح تحليلهاى سودمندى عرضه كردند. اين گزارش يكى از آن تحليلها است: كان اصله من نيسابور و نزل اجداده بالرى و أقاموا بها .. . و كان هو رحمه الله و ولده الشيخ الإمام تاج الدين محمد و والده و جده القريب و جده الاعلى الشيخ ابوبكر احمد و عمه الاعلى و هو الشيخ عبدالرحمن بن الشيخ ابى بكر احمد المذكور كلهم من مشاهير العلماء و بالجملة هؤلاء سلسلة معروفة من علماء الامامية و لكل واحد منهم تأليفات جياد و تصنيفات عديدة حسان . أقول: هذه أسرة علمية شيعية أصلهم من نيسابور نزحوا إلى الرى فى القرن الخامس فتوطنوها ، و هم خزاعيون من بنى خزاعة (بضم الخاء) ينتهى نسبهم إلى بديل بن ورقاء الخزاعى من أصحاب رسول اللّه صلى الله عليه و آله ، و من الموالين لاميرالمؤمنين عليه السلام ، و أولاده عبداللّه و محمد و عبدالرحمن ممن شهدوا صفين مع أميرالمؤمنين عليه السلام و استشهدوا بها . (رياض العلماء، ج۲، ص۱۵۶).

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67888
صفحه از 293
پرینت  ارسال به