135
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

جرجانى، ابوالمحاسن حسين بن حسن ۱ (قرن هشتم قمرى)

تفسير گازر: جلاء الاذهان و جلاء الاحزان. تحقيق جلال الدين محدث ارموى. تهران ، مهرآئين ، 1378ق/ 1337. جلد اول، ص كح به بعد و ص1ـ4.
اين تفسير اقتباس و گرته بردارى از تفسير ابوالفتوح است . محدث اُرموى در مقدمه اى مفصل به زندگينامه ابوالفتوح و آثارش پرداخته است كه به دليل اهميت مطالب محدث ارموى عينا نقل مى شود :
اساس بيانات اين تفسير ناظر به روح الجنان و روح الجنان است. به عبارت ديگر اين تفسير از آغاز تا انجام يعنى بدون هيچ مبالغه و اغراق بقول معروف از باء «بسمله» تا تاء «تمّت» باستثناى خطبه و سبب تأليف كه ناچار بايد مغاير باشد از تفسير ابوالفتوح رازى مأخوذ است. به اين معنى كه جرجانى تفسير ابوالفتوح را اساس و اصل و مأخذ و مبنى براى تفسير خود قرار داده است. بهرحال جرجانى، در تفسير آيات و نقل مطالب لغوى و ادبى و رجالى و تاريخى كه مشتمل بر آنست از ابوالفتوح تقليد كرده است. و بيانات و تحقيقات و مطالب و موضوعات وى را گاهى به عين عبارات بدون هيچ تغيير و گاهى با تغيير بسيار مختصرى و گاه با تغيير عبارت و گاهى به تلخيص در اين تفسير خود آورده است.
تفاسير مهم شيعه كه تا زمان شيخ عبدالجليل در دست بوده و مورد استفاده مردم قرار مى گرفته است اينها بوده و بعد از آن نيز تا زمان جرجانى كه به قرائن قوى از قرن هشتم متأخّرتر نتواند بود تفسير مهمى نوشته نشده كه معروف و مشهور باشد و مورد استفاده نوع مردم قرار گيرد. از ميان تفاسير، غير تفسير ابوالفتوح رازى نمى تواند مصداق كلام مصنّف قرار گيرد.
بايد دانست كه عدم ذكر مصنّف (جرجانى) تفسير على بن ابراهيم قمى و تفسير عياشى را در عداد اين تفاسير گويا مبتنى بر اين بوده كه اين دو كتاب از كتب اخبار است نه تفسير زيرا چنانكه بر اهل فنّ مخفى نيست امر درباره اين دو كتاب چنان

1.مشهور به گازر و سيد گازر


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
134

كه حنفى باشند. ۱ درباره فرهنگ شيعى در رى گزارش مى دهد كه : در رى اهل بيت بسيار مدفونند و از اكابر و اولياء بسيار آسوده اند. چون ابراهيم خواص و كسائى سابع قراء السبعة و محمد بن الحسن الفقيه و هشام و شيخ جمال الدين ابوالفتوح و جوانمرد قصاب. ۲
اين گزارش گوياى اين است كه ابوالفتوح به عنوان يك رجل بزرگ شيعى در سده هشتم قمرى مشهور بوده است .
قزوينى درباره نزهة القلوب گزارش مى دهد كه :
پس از منتجب الدين و ابن شهرآشوب در كتاب نزهة القلوب حمداللّه مستوفى كه در سنه 740 تأليف شده ذكرى از ابوالفتوح آمده است .
علامه قزوينى در اينجا مرتكب يك اشتباه شده است ؛ زيرا نزهة القلوب را از نظر تاريخى سومين منبع پس از منتجب الدين و ابن شهرآشوب دانسته است ؛ در حالى كه بين منتجب الدين و ابن شهرآشوب و مستوفى چند مؤلّف و چند اثر تاريخى ديگر وجود دارد كه در همين كتاب گزارش آنها آمده است . قزوينى در ادامه مى نويسد :
در كتاب مزبور در فصل راجع به رى گويد : «و در رى اهل بيت بسيار مدفون اند و از اكابر و اولياء [نيز جمعى كثير در آنجا] آسوده اند، چون ابراهيم خوّاص و كسائى سابع قرّاء السبعة و محمد بن الحسن الفقيه و هشام و شيخ جمال الدين ابوالفتوح و جوانمرد قصّاب» (نزهة القلوب، طبع ليدن، ص54) ، و شكى نيست كه مقصود از شيخ جمال الدين ابوالفتوح به نحو قطع و يقين همين جمال الدين ابوالفتوح رازى مؤلّف تفسير حاضر است كه چنان كه معلوم است و عن قريب نيز مشروحا از آن صحبت خواهيم نمود مرقد او در جنب مزار حضرت عبدالعظيم بن عبداللّه حسنى در دو فرسخى جنوب طهران واقع است. ۳

1.همان ، ص۵۹ .

2.خاتمة الطّبع ، روح الجنان ، چاپ شعرانى ، ج ۱۲ ، ص۲۲۰ـ۲۲۱ ؛ روض الجنان ، چاپ ياحقى ، ج ۱ ، ص سى و يك و سى و دو .

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 68490
صفحه از 293
پرینت  ارسال به