187
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

بعد از آن در جاهاى مختلف و در ابتدا يا انتهاى چند چاپ هم آمده است ؛ اسناد اين چاپها در پايان همين مدخل آمده است.
اين نوشته اولين تحليل جامع به سبك جديد از محمد قزوينى است . و قرار بود ابتداى جلد اول چاپ اول روض الجنان چاپ شود، ولى به دليل طولانى شدن مقدمه ها، اين نوشته در پايان جلد پنجم با عنوان خاتمة الطّبع درج شد.
قزوينى در كتاب يادداشت هاى قزوينى ۱ اطلاعات پراكنده اى آورده است، ولى خاتمة الطّبع مهمترين نوشته او در اين زمينه است . اين مقاله در شش فصل تنظيم شده است :
الف . نسب مؤلّف كتاب و شرح احوال بعضى از مشاهير خاندان او.
ب . شرح احوال مؤلّف كتاب.
ج تعيين عصر مؤلّف و تاريخ تقريبى تفسير حاضر.
د . بعضى اشعار فارسى كه مؤلّف در تضاعيف كتاب بدان تمثّل جسته.
ه . بعضى تعبيرات و اصطلاحات و لغات نادره اين كتاب.
و . وصف اجمالى نسخه خطى كه اساس طبع حاضر است.
نسب شناسى ابوالفتوح اولين مبحثى است كه توجه قزوينى را جلب كرده و در اين زمينه اينگونه آغاز سخن كرده است :
هو الشيخ الإمام الجليل قدوة المفسّرين ترجمان كلام اللّه جمال الدين ابوالفتوح الحسين بن على بن محمد بن احمد بن الحسين بن احمد الخزاعى الرازى ، مؤلّف بتصريح خود در اثناء تفسير از اولاد نافع بن بديل بن ورقاء الخزاعى از صحابه معروف حضرت رسول بوده است . در تفسير آيه «و لا تحسبنّ الّذين قتلوا فى سبيل اللّه » در سوره آل عمران (ج3 ، ص245) مى نويسد :
نافع بن بديل بن ورقاء الخزاعى كه از مرد از پدران ماست ، جزء هيئتى از سوى رسول خدا براى دعوت اهل نجد عازم شدند. ۲

1.اين كتاب در چند جلد به كوشش ايرج افشار با اين مشخّصات چاپ شده است : يادداشتهاى قزوينى ، چاپ سوم : تهران ، انتشارات علمى ، ۱۳۵۸ . برخى از صفحاتى كه در نكاتى درباره ابوالفتوح آمده، از اين قرار است: جلد ۵ و ۶ ، ص۱۴۸۱ـ۱۴۸۳ ، جلد ۳ و ۴ ، ص۶۲۹ـ۶۳۰ .

2.تفسير روح الجنان ، ج ۱۲ ، ص۲۲۲ـ۲۲۳ .


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
186

و اما ابوالفتوح المدفون باصفهان فهو ابوالفتوح العجلى الشافعى الصوفى كما قال مولانا المحقق الاردبيلى فى حديقة الشيعة. قلت و هو سعد بن محمود بن خلف العجلى الاصفهانى الفقيه الشافعى الواعظ شارح مشكلات الوسيط والوجيز للغزالى المتوفى باصفهان سنة 600 .

صدر، سيد حسن (1272ـ1354ق/ 1856ـ1935م)

تأسيس الشيعة لعلوم الاسلام. ۱ بغداد ، شركة النشر والطباعة العراقية المحدودة ، بى تا ، ص 340 . تهران، نشر منشورات الاعلمى، ص315 و 340.
آقاى صدر در اين كتاب نخبگان و متفكران فرهيخته شيعه را به تفكيك در رشته هاى مختلف علمى معرفى كرده و ابوالفتوح را در رشته علوم قرآنى به عنوان مبتكر و فرهيخته شيعه آورده است . نوشته او درباره ابوالفتوح اينگونه است :
الشيخ ابوالفتوح الرازى و هو الحسين بن على بن محمد بن احمد الخزاعى الرازى النيسابورى ، شيخ الشيوخ فى عصره و اليه الرحلة فى بلده له كتب ، منها روض الجنان فى تفسير القرآن فى عشرين مجلد ، قال المولى عبداللّه الاصفهانى فى كتاب رياض العلماء اما تفسيره فهو من اجل الكتب و افيدها و انفعها ، و قد رأيته فرأيت بحرا طمطاما قلت و قد ذكرته انا فى كتابى فى طبقات مشايخ الاجازات فى الطبقة الثامنة و هى فيمن توفى بين المائة السادسة والخامسة .
اين كتاب به فارسى ترجمه شده است: شيعه بنيانگذاران فرهنگ اسلام، ترجمه على مشتاق عسگرى، تهران، دارالكتب الاسلاميه، 1381. ص535.

قزوينى، محمد (علامه قزوينى) (1256ـ1328)

تفسير ابوالفتوح رازى: تفسير روح الجنان، به كوشش مرتضى مدرسى، قم، كتابخانه آيت اللّه مرعشى نجفى، مقدمه درباره ابوالفتوح رازى، ج5، ص628ـ615 .
اين نوشته اولين بار در پايان جلد پنجم چاپ تقوى (1313ـ1315ق) درج شد؛

1.عنوان ديگر اين كتاب اينگونه است: تأسيس الشيعة الكرام لفنون الاسلام (الذريعه، ج۳، ص۲۹۸).

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67850
صفحه از 293
پرینت  ارسال به