197
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

عبدالعظيم فى صحن حضرة امام زادة حمزة على يمين الداخل امام الحجرة الاولى بوصية منه. ۱
بعد از آن ، نظريه شوشترى مبنى بر دفن ابوالفتوح در اصفهان را نقل و نقد مى كند:
و سيأتى عن ابن حمزة انه توفى بالرى و دفن بجوار عبدالعظيم فما فى مجالس المؤمنين سمعت من بعض الثقات ان قبره الشريف بأصبهان الظاهر انه اشتباه فان ابن حمزة كان حاضرا عند وفاته و دفنه كما يأتى و احتمل صاحب الروضات ان يكون ذلك اشتباها بقبر الشيخ ابى الفتوح اسعد البجلى الّذى ذكر ابن خلكان انه توفى بأصبهان سنة 600ق و فى مستدرك الوسائل قبره فى صحن حمزة بن موسى بن جعفر عليهماالسلام فى مزار عبدالعظيم الحسنى و عليه اسمه و نسبه بخط قديم. ۲
آن گاه درباره نام ابوالفتوح مى نويسد : فى فهرست منتجب الدين و مجموعة الجباعى ، الحسين بن على بن محمد و فى المعالم ابوالفتوح بن على و فى الرياض بعد ما نسبه كما مر قال و يروى عن والده عن جده المذكورين و عن والده عن جد المذكور و هو احمد يروى عن جده و عن والده احمد الشيخ ابوبكر احمد بن الحسين بن احمد و هو يقتضى ان يكون نسبه هكذا الحسين بن على بن محمد بن الحسين بن محمد بن ابى بكر احمد بن الحسين بن احمد و فى الرياض ايضا فى نسب الشيخ ابوالفتوح المذكور اشكال لأن الشيخ منتجب الدين فى فهرسته قد اورده مرة عند ترجمته كما نقلناه عنه و مرة فى اثناء ترجمة ابى بكر احمد بن الحسين بن احمد النيسابورى الخزاعى نزيل الرى اورده كما صدرنا الترجمة.
در يك فراز ، آقاى امين به احاديث ابوالفتوح پرداخته و مى نويسد : فى الرياض انه ذكر فى شرح الشهاب عند ذكر قوله صلى الله عليه و آله ان اللّه ليؤيد هذا الدين بالرجل الفاجر بعد نقل اخبار المؤلفة قلوبهم حجة لقوله عليه السلام ما لفظه و قد وقع لى مثل هذا كنت فى ايام شبابى اعقد المجلس فى الخان المعروف بخان علان و كان لى قبول عظيم فحسدنى جماعة

1.اعيان الشيعة ، ج ۶ ، ص۱۲۴ .

2.همان .


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
196

شرطى و ترديدى و مطيعى و استمرارى با ياء مجهول و استعمال متكلم مع الغير در فعلهاى ترديدى يا شرطى مزبور به صيغه خاصى كه فقط در قرن چهارم يا در قرن پنجم به تقليد قديم معمول بوده است ، مانند كردمانى و ديدمانى و مُردمانى و غيره كه در بلعمى و كتب متصوفه و اسكندرنامه ديديم ، و نيز مانند اسكندرنامه پيشاوند ها بر سر افعال مى آورد ، چون : هاگيرم ، و هاگرفت و غيره و اين يادگار لهجه محلى رازى است كه در پهلوى شمالى و ولايات اطراف رى و شهميرزاد و سنگسر معمول بوده و مى باشد. ۱
مرحوم ملك الشعراء بهار، نخستين كسى است كه ساختارهاى دستورى و زبانى و معنايى جملات روض الجنان را تحليل كرده و فعل ها را از نظر مفرد و جمع ، مخاطب و غايب بودن با دقت بررسى و تحليل كرده است .
آقاى بهار از منظر و موضع نقد ادبى به آثار ابوالفتوح به ويژه تفسير او پرداخت و راه را براى بررسيهاى ديگران گشود. سالها بعد از آقاى بهار، آقاى آذرنوش در كتاب تاريخ ترجمه هاى قرآنى به تحليل آثار ابوالفتوح از منظر ادبيات فارسى پرداخت. كار آذرنوش هم در اين فصل در جاى خودش معرفى شده است.

امين، سيدمحسن (1284ـ1371ق/ 1865ـ1952م)

اعيان الشيعة. به كوشش حسن الامين. بيروت، نشر دارالتعارف، 1403ق.
اين كتاب كه با هدف معرفى فرهيختگان شيعه تأليف شده ، جزء آثار مؤثّر در پژوهشهاى شيعى در اين عصر است. مقاله درباره ابوالفتوح كه در اين مجموعه آمده، مأخذ بسيارى از تحقيقات حتى در غرب بوده است. اين مقاله از نظر كميت و حجم ، مفصلترين نوشته عربى درباره ابوالفتوح در دوره جديد است . جمله اول آن چنين است :
من أهل المائة السادسة كان حيا سنة 552 ق و لما توفى دفن فى الرى بجوار

1.همان ، ص۳۹۲ .

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 68510
صفحه از 293
پرینت  ارسال به