21
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

اگر چه در الفهرست منتجب الدين به طور مستقلّ از پدر ابوالفتوح نام برده نشده است، ليكن از آنجا كه ابوالفتوح از وى بهره علمى برده، مى توان او را در زمره علما و دانشمندان جاى داد .
دانسته ها درباره زندگى ابوالفتوح اندك است . احتمالاً در رى متولّد شد و در همانجا رشد و پرورش يافت. قراين نشانگر اين است كه احتمالاً در حدود سال 480ق/ 1087م زاده شده است. برخى پژوهشگران تصريح كرده اند كه شاگردى وى نزد عموى پدرش، مفيد ابو محمد عبدالرّحمن بن احمد، نظريه فوق را تقويت مى كند . ديگر استادان او ، به نامهاى شيخ مفيد عبدالجبّار بن عبداللّه بن على مقرى رازى، عمادالدين ابو محمد حسن بن محمد قاضى استرآبادى و ابوالحسن على بن النّاصر بن الرضا شناخته شده اند.
برخى نوشته اند: ابوالفتوح به دليل علاقه، بيشتر به وعظ و خطابه مى پرداخت. اين رويه و دلبستگى، تأثير آشكارى بر سبك تفسيرى او نهاده است. به گزارش خود ابوالفتوح در روح الاحباب كه افندى آن را نقل كرده است، مجالس وعظ او، در دوره جوانى در خان علاّن رى با استقبال عظيم مردمان مواجه بوده است. لذا بعضى به او رشك بردند و به دليل سعايت حاسدان نزد والى شهر، مدّتى از وعظ محروم گرديد.
ابوالفتوح علاوه بر وعظ براى عموم، به تربيت شاگرد در چند رشته علمى هم همّت گماشت . يكى از شاگردان برجسته او منتجب الدين رازى و ديگر شاگرد او ابن شهرآشوب است . منتجب الدين دو اثر استادش با عنوانهاى روض الجنان و روح الاحباب را نزد خود وى تلمّذ كرد و ابن شهرآشوب به كسب اجازه روايت تفسير او، روض الجنان، نايل آمد.
از فرزندان ابوالفتوح دوتن در شمار عالمان بودند: يكى صدر الدين على كه منتجب الدين از وى با تعبير «فقيه دين» ياد كرده و ديگرى تاج الدين ابوجعفر محمد كه از او با عنوان «فاضل ورع» نام برده است.


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
20

1 . نام كامل او جمال الدين حسين بن على بن محمد بن احمد خُزاعى است كه حدود 480 ق به دنيا آمده و پس از 552 ق/ 1157م از دنيا رفت. مهمترين القاب و عناوين مشهور او عالم و مفسر است. اغلب او را به عنوان مؤلّف تفسير روض الجنان و روح الجنان مى شناسند .
ابوالفتوح در برخى از علوم متداول زمان خود استاد بود؛ تفسير او بيانگر تبحر وى در نحو، قرائات، فقه، اصول فقه و تاريخ است. منتجب الدين از وى با تعبير «الامام السّيد ترجمان كلام اللّه تعالى» ياد كرده و او را عالم، واعظ و مفسر دين دانسته است. پژوهشگر ديگرى بنام كيدرى از او با عنوان «الشيخ الامام» نام برده است.
او از دودمانى بزرگ برخاست و در خاندان او دانشمندان مشهور قد برافراشتند . به طورى كه بعضى از مؤلّفان قديمى اين خاندان را با اهميت و قابل مطالعه دانسته اند. افندى از آنان با عنوان سلسله اى معروف از علماى اماميه كه هر يك تأليفات متعدّد داشته اند، ياد كرده و اطلاعات و تحليلهايى درباره آنها عرضه كرده است. نسبت ابوالفتوح و خاندانش به نافع بن بديل بن ورقاء خزاعى مى رسد . از همين رو نژادى عربى دارند. زمان مهاجرت اجداد رازى به ايران روشن نيست، ولى احتمالاً در سدههاى 1و2ق/ 7 و 8 م بوده است كه نخست در نيشابور مسكن گزيدند. به همين دليل، جدّ دوم ابوالفتوح، ابوبكر احمد بن حسين بن احمد با نسبت نيشابورى خزاعى خوانده مى شد .
عموى پدر ابوالفتوح، ابومحمد عبدالرّحمن بن احمد، مفيد نيشابورى از محدّثان بلند پايه اماميه در عصر خود بوده و نزد اهل سنت نيز فردى شناخته شده است. وى از شاگردان سيّد مرتضى، شيخ طوسى، سلاّر ديلمى، ابن برّاج و كراجكى ـ از علماى نامدار اماميه ـ بود و در حديث كتابهاى معتبرى نوشت . منتجب الدين، نام نياى ابوالفتوح را ابوسعيد محمد بن احمد دانسته و از وى با عنوان «الشيخ المفيد» نام برده است. او محدّثى چيره دست بود و تأليفات متنوّع و متعدّدى نگاشت .

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67949
صفحه از 293
پرینت  ارسال به