نشده برخلاف تفسير ابوالفتوح و مطالب نيكو و دانستنى گرچه در تفسير رازى بسيار اما نه مربوط بتفسير قرآن است و هر يك در محل مناسب در كتابى كه براى آن تأليف كرده اند بهتر و مشروحتر آمده و گفته اند در تفسير امام فخر همه چيز هست غير تفسير.
برخى عبارات كشاف مطابق مذهب اشاعره نيست . مثلاً در جايى چيزى را بر خداى عالى واجب ندانسته و بحسن و قبح عقلى معتقد نشده بلكه مطابق مذهب شيعه و مأخوذ از كتب و تفاسير شيعه سخن گفته است.
در ضمن تفسير آيه اى گويد (اگر گويند مالك چيز غير موجود معقول نيست و يوم الدين هنوز نيامده چگونه خداوند خويش را به مالك يوم الدين وصف كرد در جواب گوئيم اين سخن صحيح است اما چون قيامت حق است و اخلال به آن در حكمت جائز نيست قيامت را مانند امر موجود و حاصل قرار داد و نيز هر كس بميرد قيامت او در همان وقت حاصل شود پس قيامت اكنون هست و سؤال از ميان برود) اين سخن نيز موافق مذهب شيعه است نه اشاعره. ۱
اعلمى حائرى ، محمدحسين (درگذشت 1281ـ1354ق/1393ق)
دايرة المعارف الشيعية العامة ، چاپ اول، قم ، 1374 تا 1393ق ؛ چاپ دوم : بيروت ، مؤسسة الاعلمى للمطبوعات ، 1413ق/ 1993م.
اين اثر به دايرة المعارف اعلمى شهرت دارد و ويژه موضوعات و مسائل شيعه است . نويسنده در حرف (ح) ذيل الحسين به ابوالفتوح پرداخته است . منبع او ، روضات الجنات خوانسارى بوده است . ضعفهاى موجود در اين دانشنامه از جمله فقدان روش علمى و نقص در استفاده از منابع دست اول و معتبر در مورد اين مدخل هم جريان دارد. ۲ براى آشنايى بيشتر، عين مقاله آورده مى شود :
الحسين بن على بن محمد الخزاعى الشهير بأبى الفتوح الرازى جمال الدين