25
مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي

اصلى ترين ويژگى ابوالفتوح اوّلاً ابتكارات و نوآوريهاى او و ثانيا تأثيرات او در فرهنگ اسلامى ـ شيعى است . مهمترين نوآورى او تفسيرنگارى فارسى او است .
گسترش فتوحات و الحاق بلاد عجم از جمله سرزمين پارس به قلمرو اسلامى و و نياز فرهنگى ايرانيان به متونى مناسب با فرهنگ ملّى خودشان و احتياج به منابع دينى به زبان فارسى ، ترجمه متون را اجتناب ناپذير ساخته بود . اين نياز از اواخر سده سوم و اوايل سده چهارم قمرى عيانتر شد ، امّا ذهنيت فقهى و نگرشهاى كلامى تا سده چهارم مخالف با ترجمه بود ؛ زيرا ترجمه قرآن و روايات را نوعى دخل و تصرّف در نصوص الهى و مقدّس مى دانستند و موجب وهن قرآن يا سبك ساختن اين كتاب مى شمردند .
تا زمان سامانيان ترجمه و تفسير فارسى قرآن و ديگر منابع مجاز نبود ، امّا نيازها آنقدر بالا گرفت كه به دربار سامانى و بويژه شخص پادشاه كشيده شد و خود منصور بن نوح سامانى از فهم متون عربى اظهار عجز كرد . و بالاخره عالمان دين و فقيهان فتواى مشروعيت برگردان متون دينى به فارسى را صادر كردند.
ترجمه تفسير طبرى آغاز راه و شكستن سدّ بلندى بود كه جلوى ترجمه كشيده شده بود . از آن تاريخ به بعد تاكنون هر چند عدّه اى عليه ترجمه متون دينى شبهاتى مطرح كرده اند، ولى تلاشهاى آنها نتوانسته است مانعى براى پيشرفت ترجمه متون ايجاد كند و روز به روز بر تعداد و تنوّع ترجمه ها افزوده مى شود.
مقدمه تفسير طبرى گوياى اين است كه زبان فارسى قدمت بيشترى نسبت به زبان عربى دارد و قبلاً همه پيامبران الهى و پادشاهان با اين زبان مكالمه و محاوره داشته اند و عربى از زمان حضرت اسماعيل پا به عرصه فرهنگ نهاده است . از اين رو قرآن هم بايد به اين زبان ترجمه شود .
در واقع، مترجمان ازاين طريق مىخواهند براى فارسى كسب مشروعيت بنمايند تا بتوانند معضل جواز ترجمه را حلّ كنند و فتواى علما به مجاز بودن ترجمه را بگيرند.


مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
24

فصل پنجم ، اطلاع رسانى درباره شاگردان ابوالفتوح است . نيز آثار خود آنها هم در اين فصل معرفى شده است . اين دو فصل بر اساس الفباى نام كوچك شخصيتها تنظيم شده است .
فصل ششم، درباره عصر ابوالفتوح است . شخصيتها تعلّق و پيوند گسست ناپذيرى با زمانه خود و مقطعى كه در آن مى زيسته اند، دارند ؛ مثلاً براى شناخت ابن سينا تنها نمى توان به معرفى فعّاليتها ، آثار درباره او و آثار علمى خودش بسنده كرد ، بلكه عصر او نيز همچون نورافكنى بر چهره شخصيت و كارهاى او پرتوافكنى دارد و او را روشن مى سازد . به همين دليل، يك فصل به منابع درباره عصر ابوالفتوح اختصاص داديم تا پژوهشگران با شناخت اين بُعد از زندگى او ، واقعيتها و رخدادهاى درباره او بهتر بشناسند.
آخرين فصل درباره زيستگاه ابوالفتوح است . بيشتر سنين و بهترين دوره عمر ابوالفتوح در رى گذشت . دانش ، آثار و.. . ارتباط زيادى با آگاهى به محلّ زيست او دارد . دو شخصيتى كه يكى از آنها در قم زندگى مى كند و ديگرى در نجف اشرف زندگى مى كند ، دو رويه و حتّى دو نوع نگاه دارند . بنابراين، زيستگاه ، تأثير جدى بر ديگر ابعاد زندگى انسان دارد . در اين فصل كتابها و مقالاتى كه درباره زيستگاه ابوالفتوح در دوره حيات او است، آورده ام.
در ابتداى هر فصل ، نوشتارى در توضيح نكات ضرورى مربوط به اطلاعات و موضوعات همان فصل آمده است . خوانندگان محترم پيش از مراجعه به هر فصل لزوما بايد اين نوشتار را مطالعه كنند .
3 . اين مأخذشناسى بدون توجه به خصايص و ويژگيهاى ابوالفتوح و جايگاه و منزلت آثارش در تاريخ شيعه و فرهنگ اسلامى، سامان نمى يابد. كتابشناسى كه منزلت ابوالفتوح و آثارش را نداند، در عرضه تحليل كتابشناسى توفيق نخواهد داشت.

  • نام منبع :
    مأخذ شناسي ابوالفتوح رازي
    سایر پدیدآورندگان :
    مهريزي، مهدي؛ زماني نژاد، علي اكبر
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1384
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 67943
صفحه از 293
پرینت  ارسال به