تاريخ : شنبه 1391/7/1 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 9976
جلوه های حضور معنوی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در قم

جلوه های حضور معنوی فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در قم

حجت‌الاسلام و المسلمین «سبحانی نيا» با بيان اين كه ائمه اطهار، شيعيان را به زيارت بارگاه كريمه اهل بيت(ع) توصيه كرده‌اند به حدیثی از امام جعفر صادق(ع)، در این باره اشاره کرد و گفت: آن حضرت می فرمایند: حرم ما اهل بیت قم است و به زدودی دختری از فرزندان من که نامش فاطمه است در انجا مدفون خواهد شد.

حجت‌الاسلام و المسلمين محمدتقی سبحانی‌نیا روز سه‌شنبه ۲۸ شهريور در جمع عده‌ای از بازديدكنندگان مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث در حديثی از امام جعفر صادق(ع) تصريح كرد:
امام می‌فرمايند: «اِنَّ لِلّهِ حَرَماً وَ هُوَ مَكَّةُ، وَ لِرَسُولِهِ وَ هُوَ المَدينَةُ، وَ لِاَميرِالمُؤمِنين حَرَماً وَ هُوَ الكُوفَةُ، وَ لَنا حَرَماً وَ هُوَ قُمُّ وَ سَتُدفَنُ فيها اِمرَأةُ مِن وُلدى تُسَمّى فاطِمَةُ، مَن زارَها وَجَبَت له الجَنَّةُ»؛ يعنی «خدا داراى حرمى است كه آن مكّه است، و پيامبرش هم حرمى دارد كه مدينه است، و اميرمؤمنين هم حرمى دارد كه كوفه است. و ما هم داراى حرمى هستيم كه قم است و به زودى بانویى از فرزند من آن جا دفن مى شود كه نامش فاطمه است. هركسى او را زيارت كند بهشت بر او واجب مى شود».
معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بين‌الملل مؤسسه دارالحديث، افزود: حضرت فاطمه معصومه(س)برای همه دختران جامعه اسلامی الگوی مناسب و ارزنده‌ای است؛ همچنين ايشان در بيان ارزش‌های دينی بسيار قوی بود و در دفاع از ولايت و امامت تمام سعی و كوشش خود را به نمايش گذاشت و بهترين الگوی ولايتمداری برای همه انسان‌هاست.
وی به حديثی از امام رضا(ع) در اين باره اشاره كرد و گفت: آن حضرت می‌فرمايند: هركس مرقد خواهرم فاطمه(س) را در قم با معرفت زيارت كند، سزاوار بهشت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین سبحانی‌نيا با اشاره به تأسيس مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث گفت: تأليف كتاب ده جلدی «ميزان الحكمة» يكی از مهمترين آثار آيت‌الله ری شهری و مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث است.
معاون فرهنگی و ارتباطات دارالحديث، تصريح كرد: ميزان‌الحكمه با ارائه آيات الهى و احاديث زندگى‏ساز معصومان‏ عليهم‌السلام، پهنه پرگستره زندگى دينى را پوشش داده و توصيه‏هاى دينى را در بسيارى از مسائل خُرد و كلان جامعه بشرى ارائه كرده است.
وی در ادامه به معرفی بخش های پژوهشی مؤسسه دارالحديث پرداخت و اظهار كرد:
در دانشگاه قرآن و حديث بيش از چهار هزار و ۵۰۰ نفر در حال تحصيل هستند و پژوهشگاه قرآن و حديث با بيش از ۲۰۰ پژوهشگر فعاليت می‌كند؛ اين پژوهشگاه از پژوهشكده علوم و معارف حديث، پژوهشكده كلام اهل بيت(ع)، پژوهشكده اخلاق و علوم رفتاری، پژوهشكده تفسير اهل بيت(ع)تشكيل شده است.
وی بیان داشت: همچنين معاونت فرهنگی، ارتباطات و امور بين‌الملل نيز مصمم است تا با انتشار كتب عمومی حديثی، حديث را بيش از گذشته به ميان خانواده‌ها جای دهد.
معاون فرهنگی و ارتباطات مؤسسه دارالحدیث در بخشی از سخنان خود، پشتیبانی از تولید کتب دینی را یکی از کارهای خیر دانست و اظهار داشت: می توان در کنار حمایت مالی از ساخت مسجد، مدرسه و بیمارستان و امثال آن از تولید آثار دینی بویژه قرآنی و حدیثی نیز پشتیبانی کرد و برای خود باقیات الصالحات ابدی به یادگار گذاشت.
در بخش دیگری از این مراسم، کارشناس فراوری پایگاه اطلاع رسانی حدیث نت، به معرفی این پایگاه پرداخت و گفت: «حدیث نت» اولین پایگاه اینترنتی حدیثی است که رسالت عرضه و گسترش احاديث درباره معصومین عليهم السلام و علوم مرتبط با آن همچنين فراهم كردن امكان ارتباط ميان مخاطبان با مركز تحقيقات دارالحديث از طريق شبكه جهانى اينترنت، تسهيل دسترسى به اطلاعات موجود در اين شبكه براى محققان مركز تحقيقات دارالحديث و عرضه اطلاعات موجود در مركز براى مخاطبان همچنين معرفى موسسه علمي فرهنگي دارالحديث و بخش‏هاى مختلف آن را به عهده دارد .
حجت الاسلام و المسلمین «کاشی» افزود: اهدافی که برای این پایگاه در نظر گرفته شده عبارت است از:
۱ . ايجاد و پشتيبانى پايگاه ‏هاى روزآمد براى دسترسىو  تسهيل تحقيقات حديثى براى پژوهشگران حوزه حديث .

۲ . گردآورى و ارائه متون منابع حديثى و علوم حديثى و اطلاعات مرتبط با آنها.
۳ . انعكاس فعاليت‏هاى پژوهشى و فرهنگى و انتشاراتى مؤسسه علمی فرهنگی دارالحديث و ساير مراكز حديثى.
۴ . ارتباط با مخاطبان از گروه‏هاى سنّى مختلف در سطوح عمومى و تخصصى در زمينه ‏هاى مختلف حديثى و علوم حديثى.
لازم به ذکر است، پایگاه «حدیث نت» به نشانی اینترنتی www.hadith.net در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.
گفتنی است، جمعی از معتمدان یکی از مناطق شهری تهران، بعداز ظهر سه شنبه ۲۸ شهریور(۱ذی القعده ولادت حضرت فاطمه معصومه(س)، ضمن بازدید از نمایشگاه کتاب مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث، با معاون فرهنگی، ارتباطات و امور بین الملل مؤسسه دیدار و گفتگو کردند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :