147
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

حديث‏

۳۷۹.تفسير القمّى: اين سخن خداوند عزّ وجلّ : (و چون آيات روشنِ ما بر آنان خوانده شود، آنان كه به ديدار ما اميد ندارند ، مى‏گويند: «قرآنِ ديگرى جز اين بياور ، يا آن را تغيير بده» . بگو: مرا نرسد كه آن را از پيش خود ، تغيير بدهم . جز از آنچه به من وحى مى‏شود ، پيروى نمى‏كنم) [نازل شد] ؛ زيرا قريش به پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله گفتند: قرآن ديگرى غير از اين ، براى ما بياور؛ زيرا تو اين قرآن را از يهود و نصارا آموخته‏اى.
خداوند فرمود: به ايشان بگو: (اگر خدا مى‏خواست ، آن را بر شما نمى‏خواندم و [ خدا ]شما را بِدان ، آگاه نمى‏گردانيد. قطعاً پيش از [ آوردن ]آن، روزگارى در ميان شما به سر برده‏ام. آيا نمى‏انديشيد ؟) ؛ يعنى پيش از آن كه به من وحى شود، مدّت چهل سال در ميان شما زندگى كردم و چيزى از وحى براى شما نياوردم، تا آن گاه كه به من ، وحى شد.

۳۸۰.مجمع البيان: بنا به قولى ، [آيه ياد شده‏] در باره پنج نفر ، نازل شد: عبد اللَّه بن اميّه مخزومى، وليد بن مُغَيره، مِكرَز بن حفص، عمرو بن عبد اللَّه بن ابى قيس عامرى و عاص بن عامر بن هاشم . اين عدّه به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله گفتند: قرآنى بياور كه در آن ، پرستش لات و عُزّا و مَنات و هُبَل، ترك و از آنها بدگويى نشده باشد و يا آن كه همين قرآن را تغيير بده و از پيش خود ، بر آن بيفزاى.
همچنين گفته شده كه در باره ريشخند كنندگانى نازل شده كه گفتند: اى محمّد! قرآنى غير از اين قرآن بياور كه موافق با مسلك [و آيين‏] ما باشد.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
146

الحديث‏

۳۷۹.تفسير القمّي : قَولُهُ عزّ وجلّ: ( وَ إِذَا تُتْلَى‏ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُنَا بَيِّنَتٍ قَالَ الَّذِينَ لَا يَرْجُونَ لِقَاءَنَا ائْتِ بِقُرْءَانٍ غَيْرِ هَذَا أَوْ بَدِّلْهُ قُلْ مَا يَكُونُ لِى أَنْ أُبَدِّلَهُ مِن تِلْقَاىِ نَفْسِى إِنْ أَتَّبِعُ إِلَّا مَا يُوحَى‏ إِلَىَّ ) فَإِنَّ قُرَيشاً قالَت لِرَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله: اِيتِنا بِقُرآنٍ غَيرِ هذا فَإِنَّ هذا شَي‏ءٌ تَعَلَّمتَهُ مِنَ اليَهودِ وَالنَّصارى‏.
قالَ اللَّهُ: قُل لَهُم (لَّوْ شَاءَ اللَّهُ مَا تَلَوْتُهُ عَلَيْكُمْ وَ لَا أَدْرَاكُم بِهِ فَقَدْ لَبِثْتُ فِيكُمْ عُمُرًا مِّن قَبْلِهِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ )۱ أي لَقَد لَبِثتُ فيكُم أربَعينَ سَنَةً قَبلَ أن يوحى‏ إلَيَّ لَم آتِكُم بِشَي‏ءٍ مِنهُ حَتّى‏ اُوحِيَ إلَيَّ.۲

۳۸۰.مجمع البيان : قيلَ: نَزَلَت في خَمسَةِ نَفَرٍ : عَبدِاللَّهِ بنِ اُمَيَّةَ المَخزومِيِّ ، وَالوَليدِ بنِ مُغيرَةَ ، ومِكرَزِ بنِ حَفصٍ ، وعَمرِو بنِ عَبدِ اللَّهِ بنِ أبي قَيسٍ العامِرِيِّ ، وَالعاصِ بنِ عامِرِ بنِ هاشِمٍ. قالوا لِلنَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله: اِيتِ بِقُرآنٍ لَيسَ فيهِ تَركُ عِبادَةِ اللّاتِ وَالعُزّى‏ ومَناةَ وهُبَلَ ، ولَيسَ فيهِ عَيبُها ، أو بَدِّلهُ تَكَلَّمَ بِهِ مِن تِلقاءِ نَفسِكَ.
وقيلَ: نَزَلَت فِي المُستَهزِئينَ ، قالوا: يا مُحَمَّدُ! اِيتِ بِقُرآنٍ غَيرِ هذا فيهِ ما نَسلُكُهُ .۳

1.يونس : ۱۶ .

2.تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۹ ص ۲۱۳ ح ۹۰ .

3.مجمع البيان : ج ۵ ص ۱۴۶ ؛ أسباب النزول القرآن : ص ۲۷۰ الرقم ۵۳۵ و ۵۳۶ نحوه وراجع : زاد المسير : ج ۴ ص ۶۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 64004
صفحه از 506
پرینت  ارسال به