175
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

نُه . آيه 45 سوره مائده‏

(در آن [تورات‏] ، بر آنان [بنى‏اسرائيل‏] مقرّر كرديم كه جان در برابر جان است و چشم در برابر چشم ، و بينى در برابر بينى ، و گوش در برابر گوش ، و دندان در برابر دندان ، و هر زخمى قصاص دارد و اگر كسى آن را ببخشد [و از قصاص بگذرد] ، كفاره [گناهان‏] او محسوب مى‏شود و هر كس به احكامى كه خدا نازل كرده حكم نكند ، ستمگر است) .

۴۱۹.امام على عليه السلام- در بيان ناسخ و منسوخ -:جمله اينها، مطلبى در تورات در باره احكام قصاص بوده و آن ، اين سخن خداوند است: (در آن [تورات‏] ، بر آنان [بنى اسرائيل ]مقرّر كرديم كه جان در برابر جان است و چشم در برابر چشم) تا آخر آيه، كه مرد و زن و آزاده و برده، همگى مانند هم و يكسان بودند. خداوند ، آنچه را كه در تورات بود، با اين سخن خود ، نسخ كرد: (اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ! در باره كشتگان ، بر شما [حقّ ]قصاص مقرّر شده است: آزاد در برابر آزاد، و برده در برابر برده، و زن در برابر زن) . پس اين آيه : (در آن [تورات‏] ، بر آنان [بنى اسرائيل‏] مقرّر كرديم كه جان در برابر جان است) ، نسخ شده است .

ده . آيه 61 سوره انفال‏

(اگر به صلح گراييدند ، تو [نيز] به آن گراى ، و بر خداوند توكّل كن كه او شنواى داناست) .

۴۲۰.امام على عليه السلام- در بيان ناسخ و منسوخ -:روز بدر، وقتى مشكلات مسلمانان برملا شد، خداوند بر پيامبرش اين آيه را فرستاد: (اگر به صلح گراييدند، تو [نيز] به آن گراى، و بر خداوند توكّل كن).
وقتى اسلام قوى شد و جمعيت مسلمانان افزوده شد، خداوند متعال ، نازل فرمود: (پس سستى نورزيد و [كافران را ]به صلح فرا نخوانيد . شما برتريد و خداوند با شماست و از [ارزش‏] اعمالتان هرگز نخواهد كاست). پس [با] اين ، آيه‏اى كه در آن تمايل به صلح آمده، نسخ شده است. سپس خداوند سبحان در پايان سوره نازل فرمود: (مشركان را هر جا يافتيد ، بكشيد و آنان را بگيريد و حبسشان كنيد) تا آخر آيه .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
174

التّاسِعَةُ : الآيَةُ 45 مِن سورَةِ المائِدَةِ

(وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ وَالْأَنفَ بِالْأَنفِ وَالْأُذُنَ بِالْأُذُنِ وَالسِّنَّ بِالسِّنِ‏ّ وَالْجُرُوحَ قِصَاصٌ فَمَن تَصَدَّقَ بِهِ فَهُوَ كَفَّارَةٌ لَّهُ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَآ أَنزَلَ اللَّهُ فَأُولَائِكَ هُمُ الظَّلِمُونَ)

۴۱۹.الإمام عليّ عليه السلام- في بَيانِ النّاسِخِ وَالمَنسوخِ -: مِن ذلِكَ ما كانَ مُثبَتاً فِي التَّوراةِ مِنَ الفَرائِضِ فِي القِصاصِ ، وهُوَ قَولُهُ : (وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَا أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ وَالْعَيْنَ بِالْعَيْنِ)۱ إلى‏ آخِرِ الآيَةِ ، فَكانَ الذَّكَرُ وَالاُنثى‏ وَالحُرُّ وَالعَبدُ شُرَّعاً سَواءً ، فَنَسَخَ اللَّهُ تَعالى‏ ما فِي التَّوراةِ بِقَولِهِ : (يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِصَاصُ فِى الْقَتْلَى الْحُرُّ بِالْحُرِّ وَ الْعَبْدُ بِالْعَبْدِ وَ الْأُنثَى‏ بِالْأُنثَى‏)۲فَنُسِخَت هذِهِ الآيَةُ : (وَكَتَبْنَا عَلَيْهِمْ فِيهَآ أَنَّ النَّفْسَ بِالنَّفْسِ) .۳

العاشِرَةُ : الآيَةُ 61 مِن سورَةِ الأَنفالِ‏

(وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ)

۴۲۰.الإمام عليّ عليه السلام- في بَيانِ النّاسِخِ وَالمَنسوخِ -: لَمّا كانَ يَومُ بَدرٍ وعَرَفَ اللَّهُ تَعالى‏ حَرَجَ المُسلِمينَ ، أنزَلَ عَلى‏ نَبِيِّهِ (وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ) .۴
فَلَمّا قَوِيَ الإِسلامُ ، وكَثُرَ المُسلِمونَ أنزَلَ اللَّهُ تَعالى‏ : (فَلَا تَهِنُواْ وَ تَدْعُواْ إِلَى السَّلْمِ وَأَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَ لَن يَتِرَكُمْ أَعْمَلَكُمْ)۵ فَنَسَخَت هذِهِ الآيَةُ [الآيَةَ] الَّتي اُذِنَ لَهُم فيها أن يَجنَحوا ، ثُمَّ أنزَلَ سُبحانَهُ في آخِرِ السّورَةِ (فَاقْتُلُواْ الْمُشْرِكِينَ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ وَخُذُوهُمْ وَاحْصُرُوهُمْ)۶ إلى‏ آخِرِ الآيَةِ .۷

1.المائدة : ۴۵.

2.البقرة : ۱۷۸ .

3.بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۹ نقلاً عن تفسير النعماني عن إسماعيل بن جابر عن الإمام الصادق عليه السلام .

4.الأنفال : ۶۱ .

5.محمّد : ۳۵ .

6.التوبة : ۵ .

7.بحار الأنوار : ج ۹۳ ص ۷ نقلاً عن تفسير النعماني عن إسماعيل بن جابر عن الإمام الصادق عليه السلام .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 62907
صفحه از 506
پرینت  ارسال به