337
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

اين عبارت ، به صورت كنايه از ظهور سه پيامبر بزرگ الهى، يعنى حضرت موسى عليه السلام ، حضرت عيسى عليه السلام و حضرت محمّد صلى اللَّه عليه و آله سخن مى‏گويد . خداوند در سينا بر حضرت موسى عليه السلام تجلى كرد ، در «ساعير» كه همان فلسطين است بر حضرت عيسى عليه السلام ظهور يافت و در كوه «فاران» ۱ در مكّه بر پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله متجلّى شد . هيچ يك از پيامبران بنى اسرائيل ، كوچك‏ترين ارتباطى با كوه فاران نداشته‏اند . فقط هاجر بود كه به اتفاق فرزندش اسماعيل در بيابان «بئر شبع» سرگردان شد و سپس در حوالى فاران اسكان گرفت و خداوند در همان هنگام بود كه هاجر را بشارت داد كه «من قوم بزرگى را از او به وجود خواهم آورد».۲ تورات تصريح مى‏كند كه خدا با اسماعيل بود و او در بيابان فاران بزرگ شد۳ و نسل اعرابى را كه پيامبر اسلام از آن است بنيان نهاد . در كتاب حَبَقوق نبى نيز اين بشارت آمده است . او مى‏گويد :
خدا از تيمان ، و آن قدّوس ، از فاران بر آمد و جلالش آسمان‏ها را فرا گرفت و سراسر زمين از حمدش پر شد .۴
تيمان و تيما در تورات بسيار آمده‏۵ و هر دو به معناى صحراى جنوبى است و بر عربستان اطلاق مى‏شد كه در جنوب فلسطين است .۶ جاى شگفتى است كه در برخى از ترجمه‏هاى جديد فارسى از كتاب حبقوق ، به جاى فاران ، كوه سينا گذاشته‏اند!۷ كه علاوه بر آن كه از نظر خود تورات نيز ، فاران و سينا نمى‏توانند

1.فاران ، نامى است كه در كتب مقدّس ، بر سلسله جبال يا منطقه‏اى كوهستانى در جنوب ارض كنعان و در ساحل درياى سرخ ، اطلاق شده است و همان سرزمينى است كه ابراهيم عليه السلام ، هاجر و اسماعيل را به دستور خداوند ، در آن‏جا سُكنى داد (قاموس الكتاب المقدّس ، بطرس عبدالملك : ص‏۶۶۷ و ۹۹۳) .

2.پيدايش : باب ۲۱ ، آيه ۱۸ .

3.همان : باب ۲۱ ، آيه ۲۱ .

4.حبقوق : باب ۳ ، آيه ۳ .

5.ر . ك : پيدايش : باب ۲۵ ، آيه ۱۵ ؛ ايّوب : باب ۶ ، آيه ۱۹ ؛ ارميا : باب ۴۹ ، آيه ۷ .

6.راه سعادت : ص ۲۳۵ .

7.ر . ك : كتاب مقدس ، ترجمه تفسيرى : ص ۸۶۹ .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
336

رايج در عصر نزول قرآن ، بشارت‏هاى مربوط به پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله با صراحت بيشترى وجود داشته باشد ، با اين حال ، در نوشته‏هاى موجود يهوديان و مسيحيان نيز به سهولت مى‏توان آنها را يافت . هم در كتب عهد عتيق و هم در كتب عهد جديد ، مواردى وجود دارد كه مى‏توان آنها را حاكى از بشارت‏هاى پيامبران بزرگى همچون حضرت موسى ، حضرت عيسى و ديگر پيامبران بنى اسرائيل دانست كه در اين جا به مهم‏ترين اين موارد به تفكيك عهد قديم و عهد جديد مى‏پردازيم .

پيشگويى‏هاى تورات‏

در كتاب‏هاى مربوط به بشارات‏۱ و تفاسير قرآن‏۲ به موارد زيادى از متون عهد قديم استشهاد شده و نويسندگان و محققان، آنها را بر پيامبر اسلام صلى اللَّه عليه و آله منطبق دانسته‏اند . در اين جا به بيان چند نمونه مى‏پردازيم .

ظهور آخرين شريعت الهى از فراز كوه فاران‏

در تورات آمده است :
و اين است بركتى كه موسى مرد خدا قبل از وفاتش به بنى‏اسرائيل داد . او گفت : خداوند از كوه سينا آمد ، از كوه سعير طلوع كرد و از كوه فاران درخشيد و با ده هزار از مقدسين و مؤمنين آمد .۳

1.براى مطالعه بيشتر ، ر . ك : انيس الاعلام فى نصرة الاسلام ، محمد فخر الاسلام : ج ۵ ؛ بشارات عهدين ، محمد صادقى تهرانى ؛ محمد در تورات و انجيل ، عبد الاحد داود ؛ راه سعادت ، ميرزا ابوالحسن شعرانى .

2.رشيد رضا در تفسير المنار تعداد بشارات موجود در عهدين را به هيجده مورد رسانده است . (ر . ك : المنار : ج ۹ ، ص ۲۳۰ - ۳۰۰) .

3.تثنيه: باب ۱، آيه ۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 63993
صفحه از 506
پرینت  ارسال به