سنّت نيز به اين پيشگويى در كتاب اشعياى نبى اشاره شده است .۱
ملاحظه مىكنيم كه در اين روايت ، كتاب اشعيا به عنوان بخشى از تورات تلقى شده است و اين شاهدى بر صدق نظريه ماست كه در زمان نزول قرآن ، به مجموعه عهد عتيق ، تورات اطلاق مىشده است .
مژدههاى انجيل
همان طور كه گذشت، قرآن تصريح مىكند كه در انجيل مطالبى در مورد پيامبر اكرم و يارانش مكتوب بوده و آن مطالب در دسترس مسيحيان نيز بوده است . امروزه اين سؤال مطرح است كه در كدام كتاب مسيحيان چنين مواردى يافت مىشود . پروفسور نيل رابينسون ،۲ دانشمند و كشيش مسيحى كه به دين مبين اسلام مشرّف شده و اكنون سالهاست كه به پژوهشهاى قرآنى مشغول است ، گزارش قرآن كريم از مَثَل ياران پيامبر در انجيل۳ را اشاره به مَثَل برزگر در انجيل مىداند . ۴ وى مىنويسد : از ديدگاه قرآن ، با ظهور اسلام ، تعاليم توحيدى حضرت عيسى عليه السلام - كه دير زمانى به وسيله كليسا تيره و تار و مغشوش شده بود - در نهايت ، بسان بذرى كاشته شده در خاك حاصل خيز به بار نشست .۵ وى همچنين در باره اشاره انجيل يوحنا به پيامبر اسلام مىنويسد : مطابق اين انجيل ، «فارقليط موعود ، (محمد)
1.ر . ك : ربيع الأبرار فى نصوص الاخبار : ج ۱ ص ۴۵ ؛ الكشف و البيان فى تفسير القرآن : ج ۷ ص ۴۷۴ .
2.نگارنده درسال تحصيلى ۲۰۰۲ - ۲۰۰۳ ميلادى كه به دانشگاه ولز در بريتانيا رفته بودم با اين استاد دانشگاه آشنا شدم . ايشان از شاگردان جان هيك است و سالها در دانشگاههاى ليدز و ولز در بريتانيا به عنوان استاد فعاليت كرده است . پروفسور رابينسون كه انگليسى الاصل است ، به زبانهاى عبرى، يونانى، لاتين، آلمانى، فرانسه و عربى نيز مسلط است و هم اكنون در دانشگاه سئول در كره جنوبى فعاليت مىكند . از وى چندين كتاب و مقاله در زمينه اسلام و مسيحيت منتشر شده است .
3.ر . ك : حجرات : آيه ۲۹ .
4.ر . ك : مرقس : باب ۴ ، آيه ص ۳ - ۱۵ .
5.عيسى در قرآن ، عيساى تاريخى و اسطوره تجسد : ص ۱۵۵ .