65
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

هبه، مسابقه، وصيت، نكاح، طلاق، لعان، عتق، سوگند و نذر و... كه عناوين رايج حقوق اسلامى اند، گواه صادقى هستند بر آن شكوه شگفت و نگرش همه‏جانبه به زندگى انسان كه از دوران جنين - و بلكه پيش از آن در گزينش همسر و شيوه زناشويى - تا حيات پس از مرگ و جهان پايدار را شامل است. همان‏طور كه نگاهى به عناوين اخلاقى در كتب اخلاق اسلامى برگرفته از كتاب و سنّت نيز بيانگر همين واقعيت است.

نمونه‏هايى از ارزش‏هاى برين قرآنى‏

برخى از ارزش‏هاى متعالى قرآن براى انسان عبارت است از:
دعوت به كارهاى نيك و پرهيز ازكارهاى ناپسند:
(تَعَاوَنُواْ عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى‏ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَ نِ .۱
در نيكى و تقوا همكارى كنيد ، ولى در گناه و تعدى همكارى نكنيد)
.
دعوت به عدالت‏ورزى و نيكوكارى:
(إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسَنِ وَ إِيتَآىِ ذِى الْقُرْبَى‏ وَ يَنْهَى‏ عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنكَرِ وَ الْبَغْىِ .۲
خداوند به عدالت و احسان و بخشش به خويشان فرمان مى‏دهد ، و از فحشا و منكر و تجاوز نهى مى‏كند)
.
دعوت به حيات برين و پايدار:
(يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ .۳
اى كسانى كه ايمان آورديد ، وقتى خدا و پيامبر شما را به چيزى فرا خواندند كه مايه حيات شماست ، آنها را اجابت كنيد)
.

1.مائده : آيه ۲.

2.نحل : آيه ۹۰.

3.انفال : آيه ۲۴.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
64

تاريخ و حيات انسان بر روى زمين، شاهد مكتب‏ها و انديشه‏هاى بسيارى بوده است كه هر يك در نظريه‏پردازى و تأملات ذهنىِ محض ، دستى توانا داشته، ليكن فاقد دستور عملى و نظام‏هاى ارزشى هماهنگ، راقى و تعالى‏بخش براى پاسخگويى به خواست‏ها و نيازهاى زندگى معقول و نشاطآور بوده‏اند. انسان به حسب طبيعت و به اقتضاى محدوديت‏هاى ذاتى و عدم احاطه به اسرار و تفاصيل حيات، نمى‏تواند برنامه‏اى جامع و همه‏جانبه براى زندگى خود سامان دهد. افزون بر آن كه نقص‏ها و گرايش‏هاى ذاتى فردى، خانوادگى، قومى و... نيز به نوبه خود مانعى جدّى در تدوين يك نظام عادلانه براى روابط زندگى انسان اند. امّا قرآن ، كتاب هدايت و دستورالعمل راهبردى انسان براى تنظيم انواع روابط وى با خود، با خداوند هستى، و سرانجام با هم نوعان و آحاد جامعه است . هنر قرآن آن است كه تمام روابط حيات انسان را با نگرشى فراگير و هماهنگ مورد توجه قرار مى‏دهد.
نظام‏هاى گوناگون اخلاقى و حقوقى مربوط به حيات فردى، اجتماعى، اقتصادى، سياسى و جز آن ، در قرآن كه همه ساحت‏هاى حيات معقول انسان را زير پوشش خود گرفته ، موضوع هزاران مدخل و صدها كتاب در آن زمينه‏هاست.
قوانين تشريعى قرآن ، افزون بر جامعيت، مصالح واقعى مخاطبان اعم از زن و مرد و كودك و پير و جوان را با نگرشى متعادل و واقع‏بينانه تبيين كرده است. افزون بر تمام اينها نكته‏اى كه نمى‏توان به سادگى از كنار آن گذشت اين است كه در نظام قانون‏گذارى قرآنى، همواره نگرش الهى و توجه به حضور خدا در ساحت زندگى فردى و اجتماعى انسان و مسئوليت مداوم انسان در پيشگاه قدسى خدا ، مورد اهتمام اساسى است؛ نكته‏اى كه در قوانين وضعى بشرى مورد غفلت واقع شده است.
عناوين متنوّع طهارت، صلات، زكات، خمس، صوم، حج، اعتكاف، جهاد و صلح، امر به معروف و نهى از منكر، ميراث، قضا، شهادات، حدود و تعزيرات، قصاص، شفعه، غصب، احياى موات، اطعمه و اشربه، تجارات، رهن، حجر، ضمان، مشاركت، مضاربه، مزارعه، مساقات، وديعه، عاريه، اجاره، وكالت، وقف، سُكنا،

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 62888
صفحه از 506
پرینت  ارسال به