99
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

كس به حسب كمال و ضعف ادراك و معارف و به حسب درجه‏اى كه از علم دارد از آن استفاده مى‏كند. ۱

نتيجه‏

با نگاهى گسترده به مجموع آيات و روايات مى‏توان گفت كه جامعيت قرآن، نسبت به همه معارف مورد نياز براى هدايت بشر (اعم از: احكام، عقايد، تاريخ، و هر آنچه در اين خصوص، مؤثر باشد)، پذيرفتنى است؛ امّا جامعيت مطلق قرآن، از ظواهر الفاظ قرآن قابل استنباط نيست ؛ زيرا مطالبى مانند: فرمول‏هاى رياضى، فيزيك و شيمى، در مدلول لفظى آيات قرآن نيستند . با اين حال، با فرض صحّت رواياتى كه قرآن را مشتمل بر علم همه موجودات «عِلمُ ما كانَ و ما يَكُونُ و ما هُوَ كائِنٌ إلى يَومِ القِيامَةِ» دانسته‏اند، بايد اذعان كرد كه در اين صورت، دلالت قرآن بر همه علوم، از طريق دلالت لفظى نخواهد بود؛ بلكه با اشاراتى است كه اسرار و زواياى پنهان را كشف مى‏كند و فهم متعارف مخاطبان، از آن محروم است.۲ بنا بر اين، جامعيت مطلق قرآن، در خصوص پيامبر صلى اللَّه عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام كه به بطون قرآن دسترسى دارند، پذيرفتنى است.

1.آداب الصلوة : ص‏۳۰۹ - ۳۱۰.

2.الميزان فى تفسير القرآن : ج‏۱۲ ص‏۳۲۵.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
98

(وَأَنزَلْنَآ إِلَيْكَ الْكِتَبَ بِالْحَقِ‏ّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَبِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ .۱
و اين كتاب را به سوى تو به حق فرو فرستاديم، در حالى كه كتاب‏هاى آسمانى پيشين را تصديق مى‏كند و نسبت به آن مسلط و نگهبان است)
.
در روايتى از رسول اكرم صلى اللَّه عليه و آله آمده است:
اُعطيتُ السُّوَرَ الطِّوالَ مَكانَ التَّوراةِ ، واُعطيتُ المِئينَ مَكانَ الإِنجيلِ ، واُعطيتُ المَثانِيَ مَكانَ الزَّبورِ ، وفُضِّلتُ بِالمُفَصَّلِ ؛ ثَمانٌ وسِتّونَ سورَةً ، وهُوَ مُهَيمِنٌ عَلى‏ سائِرِ الكُتُبِ ، وَالتَّوراةِ لِموسى‏ وَالإِنجيلِ لِعيسى‏ وَالزَّبورِ لِداوودَ .۲
سوره‏هاى بلند ، به جاى تورات به من داده شده است، صدتايى‏ها ، به جاى انجيل، و دوگان‏ها به جاى زبور . سوره‏هاى تفصيلى [و كوتاه‏] نيز - كه شصت و هشت سوره است - ، افزون ، به من داده شده است . اين قرآن ، حاكم بر ديگر كتاب‏ها[ى آسمانى‏] است . تورات ، از آنِ موسى است و انجيل ، از آنِ عيسى است و زبور ، از آنِ داوود .

در روايت ديگرى آمده است:
واُعطيتُ جَوامِعَ الكَلِمِ .۳
خدا به من كلمات جامع داده است.

ابن عربى ، در شرح اين روايت آورده است كه همه حقايق و معارف به پيامبر صلى اللَّه عليه و آله داده شده است و به همين دليل ، قرآن تمام معانى كتب انبياى سابق را جمع كرده است.۴ امام خمينى مراد از جوامع الكلم را وجود تمام منازل ، از اسفل ملكى تا اعلى مراتب روحانيت و ملكوت، در قرآن دانسته و در ادامه آورده است كه با توجه به اين كه افراد در مدارك و معارف، مختلف و متفاوت اند قرآن به طورى نازل شده كه هر

1.مائده : آيه ۴۸ .

2.ر . ك : ص ۲۶۴ ح ۴۷۰ .

3.ر . ك : ج ۳ ص ۱۶ ح ۷۲۶ .

4.شرح فصوص الحكم : ص‏۱۱۵۶.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 62893
صفحه از 506
پرینت  ارسال به