استعاره تجارت ، براى روىگردانى از هدايت و روىآورى به گمراهى:۱(أُوْلَئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُاْ الضَّلَلَةَ بِالْهُدَى فَمَا رَبِحَت تِّجَرَتُهُمْ وَ مَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ .۲
آنان كسانىاند كه گمراهى را با هدايت تاخت زدند و تجارتشان سودى نبخشيد و هدايتپذير نبودند) .
كنايه
كنايه در لغت، پوشيده سخن گفتن است۳ و در اصطلاح، سخنى است كه داراى دو معناى دور و نزديك است كه لازم و ملزوم يكديگرند. گوينده سخن، كنايه را چنان بيان مىكند كه خواننده يا شنونده به يارى معناى روشن و صريح آن، به معناى دور راه مىيابد؛۴ مثلاً «دراز دستى» كنايه از پايمالكردن حقوق ديگراناست، همان سان كه «روى بر خلق كردن» و «پشت بر قبله كردن» در اين بيت، كنايه از رياكارى است:
پارسايان روى در مخلوقپشت بر قبله مىكنند نماز۵
قرآن در باره آميزش جنسى ، از تعبيرهايى كنايى چون مس۶ و لمس و مباشرت۷ استفاده كرده است:۸(أَوْ لَمَسْتُمُ النِّسَآءَ .۹
يا زنان را لمس كرديد).
1.شرح المختصر : ج۲ ص۱۱۲ - ۱۱۳.
2.بقره : آيه ۱۶.
3.لسان العرب : ج۱۲ ص۱۷۴.
4.ر. ك: فرهنگ بديعى : ص۱۶۴؛ انوار البلاغة : ص۳۱۲ - ۳۱۳؛ جواهر البلاغة : ص۳۴۵ - ۳۴۷؛ شرح المختصر : ج۲ ص۱۲۳ - ۱۲۵.
5.گلستان سعدى : ص۷۹ باب دوم.
6.بقره : آيه ۲۳۶ - ۲۳۷؛ احزاب : آيه ۴۹.
7.بقره : آيه ۱۸۷.
8.أساليب البيان فى القرآن : ص۶۶۷.
9.نساء : آيه ۴۳.