63
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

الْمُشْرِكُونَ .1
مى‏خواهند با دهانشان نور خدا را خاموش كنند ، و خداوند نورش را تمام كننده است ؛ هر چند كافران خوش ندارند . او است آن كه پيامبرش را با هدايت و دين حق فرستاد ، تا آن را بر همه دين‏ها فائق گرداند ؛ هر چند مشركان خوش ندارند).
(إِنَّا لَنَنصُرُ رُسُلَنَا وَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ فِى الْحَيَوةِ الدُّنْيَا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهَدُ . 2
ما يارى مى‏كنيم فرستادگانمان را و آنان را كه در زندگى دنيايى ايمان آوردند ، و در روزى كه گواهان بر پا خيزند)
.
(كَذَ لِكَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَ الْبَطِلَ فَأَمَّا الزَّبَدُ فَيَذْهَبُ جُفَآءً وَأَمَّا مَا يَنفَعُ النَّاسَ فَيَمْكُثُ فِى الْأَرْضِ .3
اين چنين خداوند حق و باطل را مثل مى‏كند : اما كف ، بيرون افتاده، از ميان مى‏رود ، ولى آنچه براى مردم سودمند است در زمين ماندگار مى‏شود)
.
(إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ .4
ما ذكر را فرو فرستاديم ، و ما پاسدار آنيم)
.
(إِنَّ الأَْرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَآءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ .5
زمين براى خداست. آن را به هر كس از بندگانش كه بخواهد ، مى‏دهد ، و سرانجام به پرهيزگاران اختصاص دارد)
.

2 - 4 . نظام هاى ارزشى‏

نظام‏هاى ارزشى وآموزه‏هاى رفتارى قرآن نيز به نوبه خود جلوه‏اى ديگر ازمعارف متعالى و اعجازآميز قرآن اند كه مورد توجه برخى از دانشيان تفسير، به ويژه در قرن اخير، قرار گرفته‏اند .۶

1.صف : آيه ۸ - ۹.

2.غافر : آيه ۵۱.

3.رعد : آيه ۱۷ .

4.حجر : آيه ۹.

5.اعراف : آيه ۱۲۸ .

6.ر. ك: آلاء الرحمن : ج ۱ ص ۴۱؛ بيان الفرقان : ج ۲ ص ۲۰۶؛ الميزان فى تفسير القرآن : ج ۱ ص ۶۲.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
62

(وَإِذْ قَالَ اللَّهُ يَعِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ ءَأَنتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِى وَأُمِّىَ إِلَهَيْنِ مِن دُونِ اللَّهِ قَالَ سُبْحَنَكَ مَا يَكُونُ لِى أَنْ أَقُولَ مَا لَيْسَ لِى بِحَقٍ‏ّ إِن كُنتُ قُلْتُهُ فَقَدْ عَلِمْتَهُ تَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِى وَلَآ أَعْلَمُ مَا فِى نَفْسِكَ إِنَّكَ أَنتَ عَلَّمُ الْغُيُوبِ .1
به ياد آر زمانى را كه خداوند به عيسى بن مريم گفت : آيا تو به مردم گفتى : من و مادرم را دو معبود به جاى خدا بگيريد ؟ عيسى گفت : تو منزّهى ، مرا نزيبد كه آنچه حقم نيست بگويم . وانگهى اگر گفته بودم ، تو مى‏دانستى و آنچه در جان من هست مى‏دانى ، اما آنچه در پيش توست من نمى‏دانم . كه تو دانا به رازهاى نهانى)
.
تاريخ‏شناسى قرآن، در واقع تبيين زندگى صالحان و طالحان، شرح مَنش‏ها و كُنش‏ها و معرفى الگوهاى نيك و بد است و نه شرح احوال فرمانروايان و چشم‏پركنان.
قرآن در نگرش تاريخى خويش، زاويه‏اى تازه را گشوده و به سنّت‏هاى قطعى در روند فلسفه تاريخ و عوامل شكوفايى و افول جوامع انسانى و پيروزى نهايى سپاه حق بر باطل، هم توجه جدى كرده است؛ زاويه‏اى كه در تحليل علمى - تجربى هيچ دانشمند و جامعه‏شناسى نمى‏گنجد.
بر همين اساس بود كه پيامبر ، پيروزى خود را در برابر تمام دشمنان توانمند، نويد داد :
(أَمْ يَقُولُونَ نَحْنُ جَمِيعٌ مُّنتَصِرٌ * سَيُهْزَمُ الْجَمْعُ وَ يُوَلُّونَ الدُّبُرَ .2
يا مى‏گويند ما همگى انتقام‏گيرنده هستيم . زودا كه اين جمع در هم شكسته شود و پشت كنند)
.
(يُرِيدُونَ لِيُطْفُِواْ نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَ هِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْكَفِرُونَ * هُوَ الَّذِى أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى‏ وَ دِينِ الْحَقِ‏ّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ

1.مائده : آيه ۱۱۶.

2.قمر : آيه ۴۴ - ۴۵.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 64864
صفحه از 506
پرینت  ارسال به