85
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲

۳۳۲.امام صادق عليه السلام: خداوند ، محمّد صلى اللَّه عليه و آله را به پيامبرى برانگيخت و البتّه پيامبرى پس از او نخواهد بود . كتاب (قرآن) را بر او فرستاد و كتاب‏ها[ى آسمانى‏] را با آن ، پايان بخشيد . پس كتابى پس از آن ، نخواهد بود . حلال خود را در آن ، حلال ، و حرام خود را در آن ، حرام شمرده است . پس حلال قرآن ، تا روز قيامت ، حلال ، و حرام قرآن ، تا روز قيامت ، حرام است . در آن ، اخبار دوران‏هاى گذشته و آينده و نيز احكام پايان دهنده به اختلافات شما آمده است.

۳۳۳.امام صادق عليه السلام: قرآن ، به چهار بخش ، نازل شده است: يك بخش [آن‏] ، در باره امور حلال است، يك بخش ، در باره امور حرام است ، يك بخش ، در باره سنن و احكام است و يك بخش [ديگرش‏] ، در باره اخبار پيشينيانِ شما و اخبار آنچه پس از شما رُخ خواهد داد و [احكام‏] داورى ميان شما.

6 / 5

قرآن ، نيازمند مفسّرى همه‏جانبه‏نگر

۳۳۴.امام على عليه السلام: اين قرآن، در حقيقت، نوشته‏اى است پوشيده در ميان دو جلد، كه زبان ندارد تا ، سخن بگويد و ناگزير ، نياز به سخنگو دارد و در حقيقت، مردان ، از طرف آن سخن مى‏گويند.

۳۳۵.امام على عليه السلام: اين ، قرآن است . پس آن را به سخن آوريد كه خود ، هرگز سخن نخواهد گفت ؛ بلكه من شما را از آن ، آگاه مى‏كنم . بدانيد كه علم آينده و سخن از گذشته، و داروى دردهاى شما و آنچه مايه نظم [و ترتيب ]ميان شماست ، [همه‏] در قرآن اند .

۳۳۶.امام على عليه السلام: اى مردم! خداوند - تبارك و تعالى - ، پيامبر صلى اللَّه عليه و آله را سوى شما فرستاد ... و او ، نسخه‏اى از آنچه را كه در كتاب‏هاى [آسمانىِ ]نخستين بود ، برايشان آورد كه كتاب‏هاى پيش از خود را تصديق مى‏كند، و حلال را از حرامِ مشكوك ، جدا مى‏سازد. آن [نسخه‏] ، همان قرآن است . از آن بخواهيد تا با شما سخن بگويد ؛ ولى هرگز برايتان سخن نمى‏گويد ؛ بلكه من از آن به شما خبر مى‏دهم . علم گذشته و علم آنچه تا روز قيامت رُخ خواهد داد و [احكامِ ]داورى ميان شما و بيان آنچه در آن اختلاف مى‏كنيد، همه در قرآن‏اند . پس اگر از من در باره آن بپرسيد ، به شما مى‏آموزم .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
84

۳۳۲.عنه عليه السلام : إنَّ اللَّهَ بَعَثَ مُحَمَّداً نَبِيّاً فَلا نَبِيَّ بَعدَهُ ، أنزَلَ عَلَيهِ الكِتابَ فَخَتَمَ بِهِ الكُتُبَ فَلا كِتابَ بَعدَهُ ، أحَلَّ فيهِ حَلالَهُ وحَرَّمَ فيهِ حَرامَهُ ، فَحَلالُهُ حَلالٌ إلى‏ يَومِ القِيامَةِ ، وحَرامُهُ حَرامٌ إلى‏ يَومِ القِيامَةِ ، فيهِ نَبَأُ ما قَبلَكُم وخَبَرُ ما بَعدَكُم وفَصلُ ما بَينَكُم .۱

۳۳۳.عنه عليه السلام : إنَّ القُرآنَ نَزَلَ أربَعَةَ أرباعٍ : رُبعٌ حَلالٌ ، ورُبعٌ حَرامٌ ، ورُبعٌ سُنَنٌ وأحكامٌ ، ورُبعٌ خَبَرُ ما كانَ قَبلَكُم ونَبَأُ ما يَكونُ بَعدَكُم وفَصلُ ما بَينَكُم.۲

6 / 5

ضَرورَةُ تَفسيرِ القُرآنِ مِن جَميعِ جَوانِبِهِ‏

۳۳۴.الإمام عليّ عليه السلام : هذَا القُرآنُ إنَّما هُوَ خَطٌّ مَستورٌ بَينَ الدَّفَّتَينِ ، لايَنطِقُ بِلِسانٍ ولابُدَّ لَهُ مِن تَرجُمانٍ ، وإنَّما يَنطِقُ عَنهُ الرِّجالُ.۳

۳۳۵.عنه عليه السلام : ذلِكَ القُرآنُ فَاستَنطِقوهُ ، ولَن يَنطِقَ ، ولكِن اُخبِرُكُم عَنهُ : ألا إنَّ فيهِ عِلمَ ما يَأتي وَالحَديثَ عَنِ الماضي ودَواءَ دائِكُم ونَظمَ ما بَينَكُم.۴

۳۳۶.عنه عليه السلام : أيُّهَا النّاسُ! إنَّ اللَّهَ - تَبارَكَ وتَعالى‏ - أرسَلَ إلَيكُمُ الرَّسولَ صلى اللَّه عليه و آله ... فَجاءَهُم بِنُسخَةِ ما فِي الصُّحُفِ الاوُلى‏ وتَصديقِ الَّذي بَينَ يَدَيهِ وتَفصيلِ الحَلالِ مِن رَيبِ الحَرامِ ، ذلِكَ القُرآنُ فَاستَنطِقوهُ ولَن يَنطِقَ لَكُم ، اُخبِرُكُم عَنهُ ، إنَّ فيهِ عِلمَ ما مَضى‏ وعِلمَ ما يَأتي إلى‏ يَومِ القِيامَةِ ، وحُكمَ ما بَينَكُم وبَيانَ ما أصبَحتُم فيهِ تَختَلِفونَ ، فَلَو سَأَلتُموني عَنهُ لَعَلَّمتُكُم.۵

1.كشف الغمّة : ج ۲ ص ۴۰۹ عن إسماعيل بن جابر ، بحار الأنوار : ج ۴۷ ص ۳۵ ح ۳۳ .

2.الكافي : ج ۲ ص ۶۲۷ ح ۳ ، مسند زيد : ص ۳۸۵ عن الإمام عليّ عليه السلام نحوه ، تفسير نور الثقلين : ج ۱ ص ۱۶۷ ح ۵۷۰ .

3.نهج البلاغة : الخطبة ۱۲۵ ، الاحتجاج : ج ۱ ص ۴۴۰ ح ۱۰۱ وفيه «مسطور» بدل «مستور» ، بحار الأنوار : ج ۳۳ ص ۳۷۰ ح ۶۰۲.

4.نهج البلاغة : الخطبة ۱۵۸ ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۲۳ ح ۲۴.

5.الكافي : ج ۱ ص ۶۰ ح ۷ عن مسعدة بن صدقة عن الإمام الصادق عليه السلام ، تفسير القمّي : ج ۱ ص ۳ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۸۱ ح ۱۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۲
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 64874
صفحه از 506
پرینت  ارسال به