121
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴

فصل چهارم : نمونه‏هايى از احاديث تفسيرى‏۱

4 / 1

آنچه اسباب نزول را روشن مى‏كند

۱۵۴۲.امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام- در باره اين سخن خدا عزّ وجلّ:(بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد بامداد از رشته سياه [شب‏]، آشكار شود)-: در باره خَوّات بن جُبَير انصارى نازل شد. او در جنگ خندق با پيامبر صلى اللَّه عليه و آله همراه بود . شب را با دهان روزه، به روز رساند و قبل از اين كه اين آيه نازل شود، وضعيت چنين بود كه اگر شخص روزه‏دار، شب مى‏خوابيد ديگر حق نداشت غذا بخورد. خوّات، پيش خانواده‏اش آمد و از آنان پرسيد: غذايى داريد؟ گفتند: نخواب تا برايت غذا تهيّه كنيم. او تكيه داد و خوابش برد. گفتند: خوابت برد؟ گفت: آرى . او به همين حال ماند تا اين كه صبح شد و به خندق آمد؛ ولى مدام بى حال مى‏شد. پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله از كنار او گذشت . وقتى حال او را ديد، خوّات ماجرا را براى ايشان باز گفت. پس خداوند عزّ وجلّ اين آيه را فرو فرستاد: (بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد بامداد، از رشته سياه [شب‏]، آشكار شود) .

۱۵۴۳.مجمع البيان- در باره اين سخن خداى متعال:(اموال آنها (يتيمان) را همراه با اموال خود مخوريد): روايت شده كه وقتى اين آيه نازل شد، مؤمنان كراهت داشتند كه با يتيمان معاشرت كنند و بر ايشان بسيار دشوار بود. به نزد پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله شكايت كردند. پس خداوند سبحان، اين آيه را نازل فرمود: (از تو در باره يتيمان مى‏پرسند . بگو: اصلاح كار آنان، خوب است، و اگر با آنها هم‏زندگى شويد، آنان برادران شمايند. خداوند، فسادگر را از اصلاح‏جو، باز مى‏شناسد، و اگر خدا مى‏خواست، شما را به رنج مى‏انداخت. خداوند، عزيز و حكيم است) . اين، از دو بزرگوار، امام باقر و امام صادق عليهما السلام، روايت شده است.

1.گفتنى است كه برخى از احاديث ، نمونه براى دو عنوان هستند ، مانند احاديثى كه در تبيين احكام فقهى ذكر شده‏اند و مصداق عنوان «تفسير قرآن به قرآن» نيز هستند .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
120

الفصل الرابع : نَماذَجُ مِن الأَحاديثِ التَّفسيريَّةِ

4 / 1

ما يُبَيِّنُ أسبابَ النُّزولِ‏

۱۵۴۲.الإمام الباقر عليه السلام أو الإمام الصادق عليه السلام- في قَولِ اللَّهِ عزّ وجلّ(وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ)-: نَزَلَت في خَوّاتِ بنِ جُبَيرٍ الأَنصارِيِّ ، وكانَ مَعَ النَّبِيِّ صلى اللَّه عليه و آله فِي الخَندَقِ وهُوَ صائِمٌ وأمسى عَلى‏ تِلكَ الحالِ وكانوا قَبلَ أن تَنزِلَ هذِهِ الآيَةُ إذا نامَ أحَدُهُم حَرُمَ عَلَيهِ الطَّعامُ فَجاءَ خَوّاتٌ إلى‏ أهلِهِ حينَ أمسى‏ فَقالَ : عِندَكُم طَعامٌ؟ فَقالوا : لا تَنَم حَتّى‏ نَصنَعَ لَكَ طَعاماً فَاتَّكَأ فَنامَ . قالوا : قَد فَعَلتَ ، قالَ : نَعَم ، فَباتَ عَلى‏ تِلكَ الحالِ وأصبَحَ ، ثُمَّ غَدا إلى الخَندَقِ فَجَعَلَ يُغشى‏ عَلَيهِ ، فَمَرَّ بِهِ رَسولُ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، فَلَمّا رَأَى الَّذي بِهِ ، أخبَرَهُ كَيفَ كانَ أَمرُهُ فَأَنزَلَ اللَّهُ عَزَّوجَلَّ (وَكُلُواْ وَاشْرَبُواْ حَتَّى‏ يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ) .۱

۱۵۴۳.مجمع البيان- في قَولِهِ تَعالى‏ :(وَلَا تَأْكُلُواْ أَمْوَ لَهُمْ إِلَى‏ أَمْوَ لِكُمْ)۲-:رُوِيَ أنَّهُ لَمّا نَزَلَت هذِهِ الآيَةُ ، كَرِهوا مُخالَطَةَ اليَتامى‏ ، فَشَقَّ ذلِكَ عَلَيهِم ، فَشَكَوا ذلِكَ إلى‏ رَسولِ اللَّهِ صلى اللَّه عليه و آله ، فَأَنزَلَ اللَّهُ سُبحانَهُ : (وَيَسَْلُونَكَ عَنِ الْيَتَمَى‏ قُلْ إِصْلَاحٌ لَّهُمْ خَيْرٌ وَإِن تُخَالِطُوهُمْ فَإِخْوَ نُكُمْ وَاللَّهُ يَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِحِ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَأَعْنَتَكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ)۳ الآيَة ، وهُوَ المَروِيُّ عَنِ السَّيِّدَينِ الباقِرِ وَالصّادِقِ عليهما السلام .۴

1.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۳۰ ح ۱۹۳۵ .

2.النساء : ۲ .

3.البقرة : ۲۲۰ .

4.مجمع البيان: ج‏۳ ص‏۷ ، التبيان في تفسير القرآن: ج‏۳ ص‏۱۰۱ وراجع: تفسير الطبري: ج‏۲ الجزء ۲ ص ۳۷۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 63992
صفحه از 580
پرینت  ارسال به