167
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴

۱۵۹۹.الكافى- به نقل از يونس بن عبد الرحمان -: به امام رضا عليه السلام گفتم: فدايت گردم! چگونه است كه وقتى مردى مى‏ميرد و همه فرزندانش يكسان هستند، زنان، نصف مردان ارث مى‏برند، و حال آن كه توانمندى و چاره‏انديشى زنان ، كمتر از مردان است ؟
فرمود: «زيرا خداوند عزّ وجلّ مردان را بر زنان، يك درجه برترى داده؛ چرا كه زنان، عيال (نانخور) مردان مى‏شوند».

۱۶۰۰.امام كاظم عليه السلام: زكات براى قُوت بينوايان، و به منظور زياد شدن مال آنان، تشريع شده است.

۱۶۰۱.امام صادق عليه السلام- هنگامى كه از حكمت روزه پرسيده شد -: خداوند عزّ وجلّ روزه را براى برابر شدن ثروتمند و بينوا واجب كرد، براى اين كه ثروتمند، هيچ گاه گرسنگى را نمى‏چشيد تا به بينوا رحم كند؛ زيرا ثروتمند، هر گاه چيزى را اراده كند، به آن دست مى‏يابد . پس خداوند عزّ وجلّ خواست تا ميان بندگانش تساوى برقرار كند و به ثروتمند مزه گرسنگى و رنج را بچشاند، تا او بر ضعيف دل‏رحمى كند و بر گرسنه رحم نمايد.

۱۶۰۲.علل الشرائع: امام رضا عليه السلام در جواب سؤال‏هاى محمّد بن سنان به او نوشت: حكمت جواز ازدواج مرد با چهار زن و حرمت ازدواج يك زن با بيش از يك مرد، اين است كه وقتى يك مرد با چهار زن ازدواج كند، بچّه‏ها منسوب به او مى‏شوند؛ امّا زن وقتى دو يا بيشتر شوهر كند، معلوم نمى‏شود كه بچّه از كدامينِ آنهاست. چون همه آنها در هم‏بسترى با او شريك‏اند. در اين صورت، نسب و ارث و شناخت پدر و فرزندى، از بين خواهد رفت.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
166

۱۵۹۹.الكافي عن يونس بن عبد الرّحمن عن أبي الحسن الرّضا عليه السلام قالَ : قُلتُ لَهُ : جُعِلتُ فِداكَ كَيفَ صارَ الرَّجُلُ إذا ماتَ ووُلدُهُ مِنَ القَرابَةِ سَواءٌ تَرِثُ النِّساءُ نِصفَ ميراثِ الرِّجالِ وهُنَّ أضعَفُ مِنَ الرِّجالِ وأقَلُّ حيلَةً؟ فَقالَ عليه السلام : لِأَنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ فَضَّلَ الرِّجالَ عَلَى النِّساءِ بِدَرَجَةٍ ، لِأَنَّ النِّساءَ يَرجِعنَ عِيالاً عَلَى الرِّجالِ‏۱ .

۱۶۰۰.الإمام الكاظم عليه السلام : إنَّما وُضِعَتِ الزَّكاةُ قوتاً لِلفُقَراءِ وتَوفيراً لِأَموالِهِم .۲

۱۶۰۱.الإمام الصادق عليه السلام- عِندَما سُئِلَ عَن عِلَّةِ الصِّيامِ -: إنَّما فَرَضَ اللَّهُ عزّ وجلّ الصِّيامَ لِيَستَوِيَ بِهِ الغَنِيُّ وَالفَقيرُ وذلِكَ أنَّ الغَنِيَّ لَم يَكُن لِيَجِدَ مَسَّ الجوعِ فَيَرحَمَ الفَقيرَ لِأَنَّ الغَنِيَّ كُلَّما أرادَ شَيئاً قَدَرَ عَلَيهِ فَأَرادَ اللَّهُ عزّ وجلّ أن يُسَوِّيَ بَينَ خَلقِهِ وأن يُذيقَ الغَنِيَّ مَسَّ الجوعِ وَالأَلَمِ لِيَرِقَّ عَلَى الضَّعيفِ فَيَرحَمَ الجائِعَ .۳

۱۶۰۲.علل الشرائع عن محمّد بن سِنان : إنَّ الرِّضا عليه السلام كَتَبَ إلَيهِ [ مُحَمَّدِ بنِ سِنان ]فيما كَتَبَ مِن جَوابِ مَسائِلِهِ ، عِلَّةَ تَزويجِ الرَّجُلِ أربَعَ نِسوَةٍ۴ ، وتَحرُمَ أن تَتَزَوَّجَ المَرأَةُ أكثَرَ مِن واحِدٍ : لِأَنَّ الرَّجُلَ إذا تَزَوَّجَ أربَعَ نِسوَةٍ كانَ الوَلَدُ مَنسوبا إلَيهِ ، وَالمَرأَةُ لَو كانَ لَها زَوجانِ أو أكثَرُ مِن ذلِكَ لَم يُعرَفِ الوَلَدُ لِمَن هُوَ ، إذ هُمُ المُشتَرِكونَ في نِكاحِها ، وفي ذلِكَ فَسادُ الأَنسابِ وَالمَواريثِ وَالمَعارِفِ .۵

1.الكافي : ج ۷ ص ۸۶ ح ۱ .

2.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۱۵۷۵ .

3.كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۲ ص ۷۳ ح ۱۷۶۶ .

4.إشارة إلى آية ۳ من سورة النساء .

5.علل الشرائع : ج ۲ ص ۵۰۴ ح ۱ ، عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج ۲ ص ۹۵ ح ۱ ، المناقب لابن شهرآشوب : ج ۴ ص ۳۵۷ ، بحار الأنوار : ج ۶ ص ۱۰۰ ح ۲ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 62731
صفحه از 580
پرینت  ارسال به