251
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴

۱۶۸۲.امام على عليه السلام- در حكمت‏هاى منسوب به ايشان -: نهايت كارِ هر انديشه‏ورز ژرفكاو در شناخت خالق سبحان ، اعتراف به ناتوانى از درك اوست .

نكته‏

اين احاديث، در حقيقت، تفسير آيه زيرند:
(آنچه را كه در پيش دارند و آنچه را كه پشت سر گذاشته‏اند مى‏داند و حال آن كه ايشان به آن دانشى ندارند) .

ه - عمل به دانسته‏ها، دانش به بار مى‏آورد

۱۶۸۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : هر كه به آنچه مى‏داند ، عمل كند ، خداوند ، دانش آنچه را نمى‏داند ، به او ارزانى مى‏دارد .

۱۶۸۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله : هر كه دانشى را فرا گيرد ، خداوند ، پاداشش را تمام مى‏گرداند و آن كه فرا گيرد و عمل كند ، خداوند ، آنچه را كه ندانسته است ، به او مى‏آموزد .

۱۶۸۵.امام على عليه السلام : هيچ چيزى مانند عمل ، دانش را رشد نمى‏دهد .

نكته‏

اين احاديث، در حقيقت، تفسير دو آيه زيرند :
(اگر از او اطاعت كنيد، راه يافته‏ايد، و بر پيامبر، جز رساندن آشكار، تكليفى نيست).
(اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از خدا پروا كنيد و به فرستاده‏اش ايمان بياوريد، تا بهره دو چندان از رحمتش به شما ارزانى دارد و براى شما نورى قرار دهد تا با آن، گام برداريد و شما را بيامرزد، كه خداوند، آمرزشگر و مهربان است).


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
250

۱۶۸۲.عنه عليه السلام- فِي الحِكَمِ المَنسوبَةِ إلَيهِ -: غايَةُ كُلِّ مُتَعَمِّقٍ في مَعرِفَةِ الخالِقِ سُبحانَهُ الاِعتِرافُ بِالقُصورِ عَن إدراكِها.۱

نكتة

إنّ هذه الروايات فى الحقيقة تفسِّر الآية التالية :
(يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ وَ لَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا) .۲

ه - العَمَلُ بِالمَعلوماتِ يورِثُ العِلمَ‏

۱۶۸۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلمَ ما لَم يَعلَم.۳

۱۶۸۴.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن عَلَّمَ عِلماً أتَمَّ اللَّهُ لَهُ أجرَهُ ، ومَن تَعَلَّمَ فَعَمِلَ عَلَّمَهُ اللَّهُ ما لَم يَعلَم.۴

۱۶۸۵.الإمام عليّ عليه السلام : ما زَكا العِلمُ بِمِثلِ العَمَلِ بِهِ.۵

نكتة

إنّ هذه الروايات في الحقيقه تفسِّر الآيتين التاليتين :
(وَ إِن تُطِيعُوهُ تهْتَدُواْ وَ مَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلَغُ الْمُبِينُ) .۶ .
(يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ ءَامِنُواْ بِرَسُولِهِ يُؤْتِكُمْ كِفْلَيْنِ مِن رَّحْمَتِهِ وَ يَجْعَل لَّكُمْ نُورًا تَمْشُونَ بِهِ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ) .۷

1.شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد : ج ۲۰ ص ۲۹۲ ح ۳۴۴ .

2.طه : ۱۱۰ .

3.الفصول المختارة : ص ۱۰۷ ، أعلام الدين : ص ۳۰۱ عن الإمام الباقر عليه السلام وفيه «علّمه» بدل «ورّثه» ، الصراط المستقيم : ج ۳ ص ۲۰۹ ، بحار الأنوار : ج ۴۰ ص ۱۲۸ ح ۲ ؛ حلية الأولياء : ج ۱۰ ص ۱۵ الرقم ۴۶۵ .

4.الجامع الصغير : ج ۲ ص ۱۹۲ ح ۵۷۱۱ ، الدرّ المنثور : ج ۲ ص ۱۲۴ وفيه «أنمى» بدل «أتم» و بزيادة «إلى يوم القيامة» بعد «أجره» ، كنز العمّال : ج ۱۰ ص ۱۳۲ ح ۲۸۶۶۱ نقلاً عن أبي الشيخ عن ابن عبّاس .

5.غرر الحكم : ج ۶ ص ۷۳ ح ۹۵۶۹ ، عيون الحكم والمواعظ : ص ۴۷۷ ح ۸۷۵۴ .

6.النور : ۵۴ .

7.الحديد : ۲۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 64883
صفحه از 580
پرینت  ارسال به