395
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴

ويژگى‏هاى تمثيلات قرآنى است، چرا كه ارتباط ميان مفاهيم، نقش مهمى در فهم و يادگيرى مطالب بر عهده دارد؛ همانند :
(مَثَلُ الْفَرِيقَيْنِ كَالْأَعْمَى‏ وَ الْأَصَمِ‏ّ وَ الْبَصِيرِ وَ السَّمِيعِ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً أَفَلَا تَذَكَّرُونَ .۱
مثل اين دو گروه، چون نابينا و كر در مقايسه با بينا و شنواست. آيا در مَثَل يكسان‏اند؟ پس آيا پند نمى‏گيريد)
.
قرآن كريم در هر مورد كه به ذكر مَثَل مى‏پردازد، مُمَثّل را پيش از مَثَل يا پس از آن با براهين عقلى مستدل مى كند و در كنار آن، براى كمك به فهم افراد متوسط، مَثَلى ذكر مى كند؛ مانند اين كه معرفت بلند توحيد ربوبى را گاهى با برهان تمانع و به صورت قياس استثنايى تبيين مى‏كند:
(لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلَّا اللَّهُ لَفَسَدَتَا .۲
اگر در آسمان و زمين جز اللَّه خدايان ديگرى بودند، همانا خلل و فساد در آسمان و زمين راه مى‏يافت)
.
و گاهى همان را در قالب مثلى ساده اين‏گونه بيان مى‏كند كه اگر مردى مملوك و برده چند مولاى ناسازگار باشد كه هر يك او را به كارى مى گمارند، با مردى كه تنها فرمانبر يك مولاست سنجيده شود ، هرگز يكسان نيستند:
(ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً رَّجُلاً فِيهِ شُرَكَآءُ مُتَشَكِسُونَ وَرَجُلاً سَلَمًا لِّرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلاً الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ).۳
خدا مَثَلى زده است : مردى است كه چند شريك در باره او ستيزجو و ناسازگارند و مردى كه تنها فرمانبر يك مرد است . آيا اين دو در مَثَل يكسان اند؟ سپاس خداى را . [ نه ، ] بلكه بيشترشان نمى‏دانند .
حاصل آن برهان عقلى و اين مَثل حسى ، آن است كه اگر عالم آفرينش به دست

1.هود : آيه ۲۴ .

2.انبيا : آيه ۲۲ .

3.زمر : آيه ۲۹ .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
394

«مَثَل» و «مِثْل» در قرآن به «اَمثال» جمع بسته شده است؛ براى نمونه واژه «أمثال» در آيه (وَ إِن تَتَوَلَّوْاْ يَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ ثُمَّ لَا يَكُونُواْ أَمْثَلَكُم؛۱و اگر روى برتابيد (خدا) جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود) جمع مِثْل و در آيه (تُؤْتِى أُكُلَهَا كُلَّ حِينِ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُنَ؛۲ميوه‏اش را هر دم به اذن پروردگارش مى‏دهد و خدا مَثَل‏ها را براى مردم مى‏زند، شايد كه آنان پند گيرند) جمع مَثَل است.

ويژگى‏ها و اهداف تمثيلات قرآنى‏

افزون بر آنچه در فوايد و ويژگى‏هاى تمثيل بيان شد مى‏توان هدف تمثيلات قرآنى را از خود آيات قرآن به دست آورد؛ چرا كه قرآن در آياتى چند به ضرورت بهره‏گيرى از مثل و امثال براى تبيين مقاصد و معارف خود تأكيد كرده است كه از آن آيات اند:
(وَ لَقَدْ صَرَّفْنَا لِلنَّاسِ فِى هَذَا الْقُرْءَانِ مِن كُلِ‏ّ مَثَلٍ .۳
ما در اين قرآن براى مردم از هر چيز نمونه‏اى آورديم)
(وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَ مَا يَعْقِلُهَآ إِلَّا الْعَلِمُونَ .۴
اين‏ها مثال‏هايى‏اند كه ما براى مردم مى‏زنيم و جز دانايان آن را درك نمى‏كنند)
.
(وَ تِلْكَ الْأَمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ... .۵
اين‏ها مثال‏هايى‏اند كه براى مردم مى‏زنيم، شايد در آنها بينديشند)
.
جامعيت و وسعت تمثيلات قرآنى به گونه‏اى كه شامل اشخاص، اقوال، افكار، رخدادهاى تاريخى مختلف، روحيات گوناگون بشر و... مى‏شود، از ويژگى‏هاى منحصر به فرد اين كتاب الهى است. مقايسه ميان مفاهيم مخالف و مشابه، از ديگر

1.محمد : آيه ۳۸.

2.ابراهيم : آيه ۲۵.

3.اسرا : آيه ۸۹.

4.عنكبوت : آيه ۴۳.

5.حشر : آيه ۲۱ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۴
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 64882
صفحه از 580
پرینت  ارسال به