319
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳

علم اعراب را نخستين دانش از ميان پنج علم مؤثّر در فهم قرآن مى‏شمارد.۱
به رغم تأكيد مفسران بر نقش و تأثير اعراب در فهم و تفسير قرآن، ابن هشام در باب پنجم مغنى و در پى او زركشى و سيوطى ، با ذكر شواهدى متعدد ، اعراب را فرع بر فهم معنا دانسته و معتقدند مُعْرِب ابتدا بايد به فهم صحيحى از آيات دست يابد. سپس بر طبق معنا اعراب آيه را بيان كند.۲ اين ديدگاه به طور مشخص مى‏تواند از يك سو راه تأثير روايات، و از ديگر سو تأثير باورهاى پيشين و پيش‏فرض‏هاى ذهنى مفسر را بر اعراب آيات و بيان نقش كلمات در هر آيه باز كند . با اين حال به نظر مى‏رسد نقطه اعتدال، جمع ميان اين دو ديدگاه است؛ زيرا از يك سو هر يك از اين دو ديدگاه به نحو جزئى - و نه كلى - صحيح است؛ يعنى در حالى كه در موارد بسيارى فهم صحيح آيه بر نوع اعراب آن مبتنى است، موارد فراوانى نيز يافت مى‏شوند كه اعراب، مبتنى بر دريافت معنا و فرع آن است و اين به سبب ويژگى زبان عربى بويژه زبان قرآن و نظم دقيق و حساب شده آن است كه در بسيارى موارد به آيات، قابليت وجوه نحوى و اعرابى گوناگون مى‏دهد و بر پايه هر تركيب و تحليل، معنايى متناسب برداشت مى‏شود. اين ويژگى آيات قرآن (قابليت براى تركيب‏هاى گوناگون) ، از دشوارى‏هاى پيش روى مفسران در فهم قرآن است كه حلّ آن، راهكارهاى جدى مى‏طلبد. آنچه تاكنون از قواعد نحوى و اعرابى براى حل اين دشوارى پيشنهاد شده به دليل استثناها و تخصيص‏هايش نتوانسته اين مشكل را از ميان بردارد و همين مسئله از عوامل اختلاف ديدگاه‏هاى فقهى و كلامى ميان فرق اسلامى و فقها و افزون بر اين، گاه وسيله‏اى براى متهم ساختن فرقه‏هاى اسلام به

1.الدر المصون : ج‏۱ ص‏۴۵.

2.مغنى اللبيب : ج‏۲ ص‏۶۸۴ - ۷۰۶؛ البرهان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۴۱۰؛ الإتقان فى علوم القرآن : ج‏۱ ص‏۳۸۲.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
318

نافيه نسبت به خبر، جواز يا عدم جواز فاعل قرار گرفتن جمله و ده‏ها مسئله ديگر ، از جمله نمونه‏ها و شواهد اين نظرند. با اين حال نمى‏توان انكار كرد كه بخش مهمى از اختلافات مفسّران در اعراب آيات قرآن ، متأثر از باورها و پيش‏فرض‏هاى كلامى و فقهى آنان بوده است؛ براى مثال ، عاطفه يا مستأنفه دانستن واو در آيه (وَمَا يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَالرَّ سِخُونَ فِى الْعِلْمِ)۱ بر اين نگرش كلامى برخى مفسران مبتنى بوده است كه آيا راسخان در علم، به تأويل متشابهات آگاهى دارند يا ندارند . همچنين بيان نقش «اَرجُلَكم» در آيه (وَامْسَحُواْ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ)۲و تعيين معطوف عليه آن متأثر از اين پيش‏فرض فقهى مفسر بوده است كه آيا در وضو بايد پا را مسح كرد يا آن را شست. البته در موارد فراوان‏ترى ، نوع اعراب و بيان نقش كلمات ، در تفسير آيات شريفه در دو بُعد معارف كلامى و فقهى اثر گذار بوده و برداشت‏هايى متفاوت را در پى داشته است. چنين به نظر مى‏رسد كه بخشى از اختلافات كلامى ، و فقهى مذاهب اسلامى ، از اختلاف در اعراب آيات سرچشمه گرفته است.

اهميت اعراب در فهم قرآن‏

مفسّران بر ضرورت آشنايى با مباحث نحوى قرآن و اعراب‏۳ پيش از ورود به تفسير آيات تأكيد كرده‏اند.۴ طبرسى ، برترين علم از علوم قرآنى را اعراب قرآن دانسته است؛ زيرا هر بيان عربى به آن نيازمند است و اعراب در حقيقت، كليد گشودن معناى الفاظ است و بدون آن ، آگاهى از مراد خدا ناممكن است.۵ سمين حلبى نيز

1.آل عمران : آيه ۷ .

2.مائده : آيه ۶ .

3.المحرر الوجيز : ج‏۱ ص‏۱۴.

4.اُصول التفسير و قواعده : ص‏۱۵۵ - ۱۵۹؛ قواعد التفسير : ج‏۱ ص‏۲۳۵ به بعد.

5.مجمع البيان : ج‏۱ ص‏۸۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 73376
صفحه از 442
پرینت  ارسال به