321
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳

فتحه براى نصب، كسره براى جر، و سكون براى جزم . علامت‏هاى فرعى گونه‏هاى مختلفى به شرح ذيل دارند:
1. الف در اسم‏هاى تثنيه، واو در اسم‏هاى جمع مذكّر سالم و اسماى ستّه ، و نون در هفت صيغه فعل مضارع يعنى دو صيغه جمع مذكر، چهار صيغه تثنيه و مفرد مؤنث مخاطب (افعال خمسه)، نقش ضمه و علامت رفع دارند.
2. ياء در اسم‏هاى تثنيه و جمع مذكّر سالم ، الف در اسم‏هاى ستّه ، كسره در جمع مؤنث سالم ، و حذف نون در پنج فعل مضارعِ ياد شده، به جاى فتحه نقش اعراب نصب را ايفا مى‏كنند.
3. ياء در اسم‏هاى تثنيه و جمع مذكّر سالم و اسماى ستّه، و فتحه در اسم‏هاى غير منصرف ، به جاى كسره نقش اعراب جر را ايفا مى‏كنند.۱
4. سكون در پنج صيغه فعل مضارع صحيح، حذف لام الفعل در همان صيغه‏ها از فعل ناقص ، و حذف نون در صيغه‏هاى تثنيه، جمع مذكر و مفرد مؤنث مخاطب ، علامت جزم اند.۲

آثار مكتوب در اعراب قرآن‏

جايگاه و نقش مهم دانش اعراب قرآن در فهم و تفسير قرآن سبب شد كه دانشمندان پس از قرن دوم به طور گسترده به تحقيق و تأليف در اين دانش قرآنى بپردازند. به ظاهر، نخستين بار ابوجعفر رؤاسى ، از اصحاب امام باقر عليه السلام و امام صادق عليه السلام ، كسايى و فرّاء، كتاب‏هايى با عنوان إعراب القرآن نگاشته‏اند.۳
پس از نيمه دوم قرن دوم هجرى، از انديشه‏ها و آراى نحوى خليل و سيبويه كه بگذريم،۴ دانشمندان ذيل، صاحب تأليف در اِعراب قرآن بوده‏اند، اگر چه بسيارى

1.شرح قطر الندى : ص‏۴۲ به بعد؛ النحو الوافى : ج‏۱ ص‏۹۶ - ۹۷؛ البهجة المرضية : ج‏۱ ص‏۵۰ - ۵۱.

2.البهجة المرضية : ج‏۱ ص‏۷۴ و ۷۸.

3.الذريعة : ج‏۲ ص‏۲۳۵ - ۲۳۶؛ تأسيس الشيعة : ص‏۶۷ - ۶۸.

4.ظاهرة الاعراب : ص‏۲۳۲ - ۲۵۲.


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
320

تفسير به رأى بوده است.۱
نكته حائز اهميت در اعراب قرآن آن است كه متن قرآن به عنوان متن مستحكم ادبى ، اصالت داشته و بايد به عنوان معيار و منبع قواعد در نظر گرفته شود و هرگز نبايد قواعد مدوّن نحوى و دستور زبانى كه حدود دو قرن پس از نزول قرآن و غالباً به دست دانشمندان عجم جهت آشنايى با زبان عربى و قرآن‏كريم تدوين شدند، بر آيات قرآن مقدم دانسته شده و تحميل شوند. در نتيجه ، شايسته نيست براى سازگارى آيات شريفه با قواعد دستور زبان عربى ، به توجيه و تأويل و تقدير گرفتن روى آورد . بر اين اساس ، مفسّر قرآن كريم براى تفسير صحيح قرآن نيازمند دانش نحو و اعراب است و از اين رو بايد از دانش و ديدگاه‏ها و تجارب دانشمندان نحو بهره كامل ببرد. در عين حال بايد خود قرآن را داور نهايى و معيار اصلى سنجش صحت اعراب بداند و حتى الامكان با اخذ ظواهر آيات شريفه، كم‏ترين تقدير و تأويل را در اعراب آيات در نظر بگيرد.
در پاسخ اين پرسش كه آيا قرآن كريم ميزان ادبيات و دستور زبان عربى است يا موزون آن، شايد بتوان گفت پيش از ثابت شدن اعجازآميز بودن قرآن، موزون و پس از آن ميزان است؛ چون قرآن ، كلام خداى سبحان و فصيح و بليغ‏ترين نثر عربى است.

انواع اعراب و نشانه‏هاى اِعراب‏

اِعراب بر چهار نوع است كه دو نوع آن (نصب و رفع)، ميان اسم و فعل مشترك است، يك نوع ويژه اسم (جر)، و يك نوع ويژه فعل (جزم) است .۲ اعراب همچنين، شكل‏ها و علايم گوناگونى دارد. عالمان نحو، اعراب را به دو شكل اصلى و فرعى تقسيم كرده‏اند؛ علامت‏هاى اصلى اعراب عبارت اند از: ضمّه براى رفع،

1.ر.ك: أثر المعنى النحوى فى تفسير القرآن الكريم بالرأى .

2.شرح قطر الندى : ص‏۴۵؛ شرح شذور الذهب : ج‏۲۳ - ۲۴؛ البهجة المرضيه : ج‏۱ ص‏۵۰ - ۵۱.

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 73405
صفحه از 442
پرینت  ارسال به