347
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳

۱۳۰۱.كنز العمّال- به نقل از ابن عبّاس -: پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود : «زمانى بر مردم مى‏آيد كه قرآن در قلب‏هاى آنان كهنه مى‏شود و به شدّت سقوط مى‏كنند» .
كسى گفت : اى پيامبر خدا ! چگونه سقوط مى‏كنند؟
فرمود: «هر يك از آنها قرآن مى‏خواند ؛ امّا شيرينى و لذّتى احساس نمى‏كند. هر يك از آنها سوره را شروع مى‏كند و هدفش فقط رسيدن به آخر آن است. اگر به آنچه از آن نهى شده‏اند ، عمل كنند، مى‏گويند: "پروردگارا! ما را بيامرز" و اگر واجبات را ترك كنند، مى‏گويند: "پروردگار، ما را كه هيچ شريكى برايش قائل نيستيم ، عذاب نمى‏كند". حالت اميد بر آنها حاكم است و حالت ترس در آنها نيست . اينان ، كسانى هستند كه خدا لعنتشان كرده و كر و كورشان گردانيده است . (آيا به آيات قرآن نمى‏انديشند، يا بر دل‏هايشان قفل‏هايى نهاده شده است ؟)» .

۱۳۰۲.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر گاه يكى از شما شب برخاست و [از شدّت خواب آلودگى ،] قرآن را نامفهوم ادا كرد و نفهميد كه چه مى‏گويد، برود بخوابد.

۱۳۰۳.امام على عليه السلام: آگاه باشيد كه در قرآن خواندنى كه با تدبّر همراه نباشد ، خيرى نيست.

۱۳۰۴.امام على عليه السلام: قرآن را بياموزيد؛ چرا كه بهترين سخن است ، و در آن ، دانا شويد؛ چرا كه قرآن ، بهار دل‏هاست.

۱۳۰۵.امام على عليه السلام: در آيات قرآن بينديشيد و از آن ، عبرت آموزيد؛ چرا كه قرآن ، رساترينِ عبرت‏هاست .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
346

۱۳۰۱.كنز العمّال عن ابن عبّاس : قال رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : يَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ يَخلَقُ القُرآنُ في قلوبهم ، يَتَهافَتونَ تَهافُتاً ، قيلَ: يا رَسولَ اللَّهِ ، وما تَهافُتُهُم؟
قالَ: يَقرَأُ أحَدُهُم فَلا يَجِدُ حَلاوَةً ولا لَذَّةً ، يَبدَأُ أحَدُهُم بِالسّورَةِ وإنَّما نَهمَتُهُ ۱ آخِرُها ، فَإِن عَمِلوا ما نُهوا عَنهُ قالوا: رَبَّنَا اغفِرلَنا ، وإن تَرَكُوا الفَرائِضَ قالوا: لا يُعَذِّبُنَا اللَّهُ ونَحنُ لا نُشرِكَ بِهِ شَيئاً ، أمرُهُم رَجاءٌ ولا خَوفَ فيهِم ، اُولئِكَ الَّذينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ ، فَأَصَمَّهُم وأعمى‏ أبصارَهُم «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْءَانَ أَمْ عَلَى‏ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»۲. ۳

۱۳۰۲.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إذا قامَ أحَدُكُم مِنَ اللَّيلِ فَاستَعجَمَ القُرآنُ عَلى‏ لِسانِهِ‏۴ ، فَلَم يَدرِ ما يَقولُ ، فَليَضطَجِع .۵

۱۳۰۳.الإمام عليّ عليه السلام : ألا لا خَيرَ فِي قِراءَةٍ لَيسَ فيها تَدَبُّرٌ .۶

۱۳۰۴.عنه عليه السلام : تَعَلَّمُوا القُرآنَ ؛ فَإِنَّهُ أحسَنُ الحَديثِ ، وتَفَقَّهوا فيهِ ؛ فَإِنَّهُ رَبيعُ القُلوبِ .۷

۱۳۰۵.عنه عليه السلام : تَدَبَّروا آياتِ القُرآنِ وَاعتَبِروا بِهِ ؛ فَإِنَّهُ أبلَغُ العِبَرِ .۸

1.النَهمة : الحاجة ، وبلوغ الهِمّة في الشي‏ء (راجع : ترتيب معجم مقاييس اللغة : ص‏۹۷۸ و لسان العرب : ج‏۱۲ ص‏۵۹۳ «نهم») .

2.محمّد : ۲۴ .

3.كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۷۳ ح ۲۹۴۲۴ ، الفردوس: ج ۵ ص ۴۴۸ ح ۸۷۰۱ .

4.أي ارتجّ عليه فلم يقدر أن يقرأ ، كأنّه صار به عجمة (النهاية : ج ۱ ص ۱۸۷ «عجم») .

5.صحيح مسلم: ج ۱ ص ۵۴۳ ح ۲۲۳ ، سنن أبي داوود: ج ۲ ص ۳۳ ح ۱۳۱۱ ، سنن ابن ماجة: ج ۱ ص ۴۳۷ ح ۱۳۷۲ ، مسند ابن حنبل: ج ۳ ص ۲۰۰ ح ۸۲۳۸ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال: ج ۱ ص ۶۱۲ ح ۲۸۱۱ .

6.الكافي: ج ۱ ص ۳۶ ح ۳ عن الحلبي عن الإمام الصادق عليه السلام ، معاني الأخبار: ص ۲۲۶ ح ۱ عن أبي حمزة الثمالي عن الإمام الباقر عنه عليهما السلام ، تحف العقول: ص ۲۰۴ ، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۴۹ ح ۸ ؛ سنن الدارمي: ج ۱ ص ۹۴ ح ۳۰۲ عن يحيى بن عباد ، الفردوس: ج ۵ ص ۱۷۶ ح ۷۸۷۹ عن ابن عمر عن رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله نحوه ، كنز العمّال: ج ۱۰ ص ۲۶۱ ح ۲۹۳۸۷ .

7.نهج البلاغة: الخطبة ۱۱۰ ، تحف العقول: ص ۱۵۰ بزيادة «وأبلغ الموعظة» بعد «أحسن الحديث» ، بحار الأنوار: ج ۲ ص ۳۶ ح ۴۵ .

8.غرر الحكم: ج ۳ ص ۲۸۴ ح ۴۴۹۳ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 74744
صفحه از 442
پرینت  ارسال به