161
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳

۹۶۰.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس پيش از آن كه بالغ گردد ، قرآن‏خوان شود، هر آينه ، در كودكى به او حكمت داده شده است.

۹۶۱.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس قرآن را در نوجوانى ياد بگيرد ، خداوند ، آن را با گوشت و خون او در مى‏آميزد .

۹۶۲.امام على عليه السلام: هر گاه اهل زمين ، مرتكب گناهان و بدى‏ها شوند، خداوند عزّ وجلّ تصميم مى‏گيرد كه همه آنان را بدون آن كه حتّى يك نفر ايشان را استثنا كند، عذاب نمايد ؛ امّا چون پيرانى را كه به سوى نماز ، گام بر مى‏دارند و كودكانى را كه قرآن مى‏آموزند ، مى‏بيند ، بر ايشان ، رحم مى‏آورد و عذاب را از آنان به تأخير مى‏افكند.

ر . ك : ص 293 (بخش پنجم / فصل سوم: آداب تلاوت قرآن).

2 / 3

اخلاص در آموختن قرآن‏

۹۶۳.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر كس قرآن را براى رضاى خدا و به قصد شناخت دين بياموزد، به اندازه تمام ثوابى كه به فرشتگان و پيامبران و رسولان داده مى‏شود، به او ثواب داده مى‏شود .
و هر كس قرآن را براى ريا و شهرت بياموزد تا به وسيله آن ، با نادانان ، مجادله كند و بر دانشمندان ، فخر بفروشد و با آن ، دنيا را بجويد، خداوند عزّ وجلّ در روز قيامت ، استخوان‏هاى او را خُرد مى‏كند، و در آتش ، عذاب كسى سخت‏تر از او نخواهد بود، و هيچ نوع از انواع عذاب نيست ، مگر اين كه به سبب شدّت خشم و ناخشنودى خدا بر او ، با آن عذاب مى‏شود .
و هر كس قرآن را بياموزد و در آموختن ، فروتنى كند و به بندگان خدا ، آموزش دهد و نيّتش از اين كار ، ثواب الهى باشد، در بهشت ، هيچ كس ثوابش بيشتر و منزلتش عالى‏تر از او نخواهد بود و هيچ منزلت و درجه رفيع و ارزشمندى در بهشت نيست ، مگر آن كه او را از آن ، بيشترين نصيب و بالاترين منزلت است .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
160

۹۶۰.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن قَرَأَ القُرآنَ قَبلَ أن يَحتَلِمَ ، فَقَد اُوتِيَ الحُكمَ صَبِيّاً .۱

۹۶۱.عنه صلى اللَّه عليه و آله : مَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وهُوَ فَتِيُّ السِّنِّ ، خَلَطَهُ اللَّهُ بِلَحمِهِ ودَمِهِ .۲

۹۶۲.الإمام عليّ عليه السلام : إنَّ اللَّهَ عزّ وجلّ لَيَهُمُّ بِعَذابِ أهلِ الأَرضِ جَميعاً ، حَتّى‏ لا يُحاشي‏۳ مِنهُم أحَداً ، إذا عَمِلوا بِالمَعاصي وَاجتَرَحُوا السَّيِّئاتِ ، فَإِذا نَظَرَ إلَى الشِّيبِ ناقِلي أقدامِهِم إلَى الصَّلاةِ ، وَالوِلدانِ يَتَعَلَّمونَ القُرآنَ ، رَحِمَهُم فَأَخَّرَ ذلِكَ عَنهُم .۴

راجع : ص 292 (القسم الخامس / الفصل الثالث : آداب تلاوته) .

2 / 3

الإِخلاصُ في تَعَلُّمِ القُرآنِ‏

۹۶۳.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن تَعَلَّمَ‏۵ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ اللَّهِ ، وتَفَقُّهاً فِي الدّينِ ، كانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلُ جَميعِ ما يُعطَى المَلائِكَةُ وَالأَنبِياءُ وَالمُرسَلونَ .
ومَن تَعَلَّمَ القُرآنَ يُريدُ بِهِ رِياءً وسُمعَةً ، لِيُمارِيَ‏۶ بِهِ السُّفَهاءَ ، ويُباهِيَ بِهِ العُلَماءَ ، ويَطلُبَ بِهِ الدُّنيا ، بَدَّدَ اللَّهُ عزّ وجلّ عِظامَهُ يَومَ القِيامَةِ ، ولَم يَكُن فِي النّارِ أشَدَّ عَذاباً مِنهُ ، ولَيسَ نَوعٌ مِن أنواعِ العَذابِ إلّا ويُعَذَّبُ بِهِ مِن شِدَّةِ غَضَبِ اللَّهِ عَلَيهِ وسَخَطِهِ .
ومَن تَعَلَّمَ القُرآنَ وتَواضَعَ فِي العِلمِ ، وعَلَّمَ عِبادَ اللَّهِ وهُوَ يُريدُ ما عِندَ اللَّهِ ، لَم يَكُن فِي الجَنَّةِ أحَدٌ أعظَمَ ثَواباً مِنهُ ، ولا أعظَمَ مَنزِلَةً مِنهُ ، ولَم يَكُن فِي الجَنَّةِ مَنزِلٍ ولا دَرَجَةٌ رَفيعَةٌ ولا نَفيسةٌ إلّا كانَ لَهُ فيها أوفَرُ النَّصيبِ ، وأشرَفُ المَنازِلِ .۷

1.شعب الإيمان : ج ۲ ص ۳۳۰ ح ۱۹۴۹ ، كشف الخفاء : ج ۲ ص ۶۶ ح ۱۷۵۷ كلاهما عن ابن عبّاس ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۴۷ ح ۲۴۵۲ .

2.التاريخ الكبير : ج ۳ ص ۹۵ ح ۳۳۰ ، شعب الإيمان : ج ۲ ص ۳۳۰ ح ۱۹۵۰ وح ۱۹۵۲ كلّها عن أبي هريرة ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۳۲ ح ۲۳۸۱ .

3.حاشيت من القوم فلاناً : استثنيت (لسان العرب : ج ۱۴ ص ۱۸۱ «حشا» ) .

4.ثواب الأعمال : ص ۶۱ ح ۱ ، علل الشرائع : ص ۵۲۱ ح ۲ كلاهما عن الأصبغ بن نباتة ، كتاب من لا يحضره الفقيه : ج ۱ ص ۲۳۹ ح ۷۲۳ نحوه ، بحار الأنوار : ج ۹۲ ص ۱۸۵ ح ۱ .

5.في أعلام الدين: «قرأ» بدل «تعلّم» وكذا في بعض نسخ المصدر و بحار الأنوار و وسائل الشيعة .

6.التَّماري والمُماراة : المجادلة على مذهب الشكّ والريبة (النهاية : ج ۴ ص ۳۲۲ «مرا» ) .

7.ثواب الأعمال : ص ۳۴۶ ح ۱ ، أعلام الدين : ص ۴۲۶ كلاهما عن ابن عبّاس وأبي هريرة ، بحار الأنوار : ج ۷۶ ص ۳۷۲ ح ۳۰ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 73350
صفحه از 442
پرینت  ارسال به