189
شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳

۱۰۲۲.شُعَب الإيمان- به نقل از سالم بن ابى جَعد -: على عليه السلام براى قارى قرآن ، دو هزار۱ تعيين كرد.

۱۰۲۳.امام على عليه السلام: از جمله اموالِ حرام است: بهاى [حيوان ]مُرده، بهاى تلقيح... ، و مزد قارى‏اى كه فقط براى مزد ، قرآن مى‏خوانَد ؛ امّا تعيين روزانه از بيت المال براى او اشكالى ندارد.

و - استوارى‏۲

۱۰۲۴.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: به كسانى كه قرآن را در دل‏هايشان گِرد آورده‏اند، استوارى صلابت دست مى‏دهد.

۱۰۲۵.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هيچ كس به استوارى ، سزاوارتر از حافظ قرآن نيست؛ چون قرآن در قلب او ، عزيز است.

۱۰۲۶.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: به حافظان قرآن ، صلابت دست مى‏دهد؛ چون قرآن در قلب آنان ، عزيز است.

ز - مستجاب شدن دعا

۱۰۲۷.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: كسى كه حافظ قرآن باشد، دعايش نزد خداوند عزّ وجلّ مستجاب است . اگر خواست ، خواسته او را در همين دنيا به او مى‏دهد، و اگر خواست ، براى آخرتش ذخيره مى‏كند.

ح - پوسيده نشدن بدن پس از مرگ‏

۱۰۲۸.پيامبر خدا صلى اللَّه عليه و آله: هر گاه حافظ قرآن از دنيا برود، خداوند عزّ وجلّ به خاك ، وحى كند كه: «گوشتِ او را نخور» . خاك مى‏گويد : خدايا! چگونه گوشتش را بخورم ، در حالى كه كلام تو در اندرون اوست؟!

1.ظاهراً مراد از دو هزار ، در اين جا ، دو هزار درهم است . بدين ترتيب ، با حديث قبلى (دويست دينار) ، مطابقت دارد .

2.مراد ، نَستوهى و استوارى در دين است (النهاية : ج ۱ ص ۳۵۲) .


شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
188

۱۰۲۲.شعب الإيمان عن سالم بن أبي الجعد : إنَّ عَلِيّاً عليه السلام فَرَضَ لِمَن قَرَأَ القُرآنَ ألفَينِ ألفَينِ‏۱. ۲

۱۰۲۳.الإمام عليّ عليه السلام : مِنَ السُّحتِ : ثَمَنُ المَيتَةِ ، وثَمَنُ اللِّقاحِ ... وأجرُ القارِئِ الَّذي لا يَقرَأُ القُرآنَ إلّا بِأَجرٍ ، ولا بَأسَ أن يُجرى‏ لَهُ مِن بَيتِ المالِ . ۳

و - الحِدَّةُ

۱۰۲۴.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : الحِدَّةُ۴ تَعتَري جَمّاعِي القُرآنِ في أجوافِهِم .۵

۱۰۲۵.عنه صلى اللَّه عليه و آله : لَيسَ أحَدٌ أحَقَّ بِالحِدَّةِ مِن حامِلِ القُرآنِ ؛ لِعِزَّةِ القُرآنِ في جَوفِهِ .۶

۱۰۲۶.عنه صلى اللَّه عليه و آله : الحِدَّةُ تَعتَري حَمَلَةَ القُرآنِ لِعِزَّةِ القُرآنِ في أجوافِهِم .۷

ز - دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ

۱۰۲۷.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : مَن جَمَعَ القُرآنَ فَإِنَّ لَهُ عِندَ اللَّهِ عزّ وجلّ دَعوَةً مُستَجابَةً ، إن شاءَ عَجَّلَها لَهُ فِي الدُّنيا ، وإن شاءَ اذَّخَرَها لَهُ فِي الآخِرَةِ .۸

ح - عَدَمُ بِلَى الجَسَدِ بَعدَ المَوتِ‏

۱۰۲۸.رسول اللَّه صلى اللَّه عليه و آله : إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ ، أوحَى اللَّهُ عزّ وجلّ إلَى الأَرضِ ألّا تَأكُلي لَحمَهُ ، قالَت: إلهي ، فَكَيفَ آكُلُ لَحمَهُ وكَلامُكُ في جَوفِهِ؟!۹

1.الظاهر أنّ المراد من الألفين هنا هو ألفا درهم ، فلا ينافي ما في الحديث السابق .

2.شعب الإيمان : ج ۲ ص ۵۵۶ ح ۲۷۰۵ ، كنز العمّال : ج ۲ ص ۳۳۹ ح ۴۱۸۶ ؛ الغارات : ج ۱ ص ۱۳۱ .

3.الجعفريّات : ص ۱۸۰ عن الإمام الكاظم عن آبائه عليهم السلام ، مستدرك الوسائل : ج ۴ ص ۲۵۴ ح ۴۶۳۱ .

4.الحِدّة : كالنشاط والسرعة في الاُمور والمضاء فيها مأخوذ من حدّ السيف ، والمراد بالحدّة هاهُنا : المضاء في الدين والصلابة ، والقصد في الخير (النهاية : ج ۱ ص ۳۵۲ « حدد » ) .

5.كشف الخفاء : ج ۱ ص ۳۵۴ ح ۱۱۲۰ ، الفردوس : ج ۲ ص ۱۵۳ ح ۲۷۷۴ نحوه و كلاهما عن معاذ بن جبل ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۲۸ ح ۵۸۰۷ .

6.كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۲۸ ح ۵۸۰۶ نقلاً عن أبي نصر السجزي في الإبانة والفردوس عن أنس .

7.الفردوس : ج ۲ ص ۱۵۳ ح ۲۷۷۴ عن معاذ ، كنز العمّال : ج ۳ ص ۱۲۷ ح ۵۸۰۲ نقلاً عن ابن عديّ في الكامل .

8.كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۴۸ ح ۲۴۵۳ نقلاً عن عبدالجبار الخولاني في تاريخ داريا عن جابر .

9.الفردوس : ج ۱ ص ۲۸۴ ح ۱۱۱۲ عن جابر ، كنز العمّال : ج ۱ ص ۵۵۵ ح ۲۴۸۸ .

  • نام منبع :
    شناخت‌نامه قرآن برپايه قرآن و حديث ج۳
    تعداد جلد :
    4
    ناشر :
    دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1391
    نوبت چاپ :
    اول
    لینک خرید :
    http://shop.darolhadith.ir/137-.html
تعداد بازدید : 73365
صفحه از 442
پرینت  ارسال به