41
چکيده مقالات کنگره بزرگداشت عبدالجليل رازي قزويني

14
پراكندگي جغرافياي جمعيتي شيعيان اماميه بر مبناي كتاب «نقض»‏

مائده بخشنده

بررسي وضعيت سياسي، اجتماعي و فرهنگي شيعيان در قرن پنجم هجري در پرتو كتاب ارزشمند نقض، در تعيين جايگاه سياسي، وضعيت اجتماعي و در نهايت، در به تصوير كشيدن جامعه شيعيان، اهميت به سزايي دارد.
نقض، نخستين كتاب نقدي است كه مي‏توان آن را نقد تاريخي ـ كلامي تلقّي كرد و چنين نقد تاريخي‏اي به صورت منسجم سابقه ندارد. اين كتاب از جمله گنجينه‏هاي فكري مسلمانان و از متون قديم فارسي است كه فقط چند سالي پس از چهار مقاله عروضي و مقامات حميدي تأليف شده و مشتمل بر مطالب مهم تاريخي، ادبي، كلامي، جغرافيايي، ملل و نحل و... است. اهميت نقض، تنها در بازگو كردن امور شرعي و آييني نيست؛ بلكه نويسنده ضمن پاسخگويي و ردّ اتّهامات، نام شهرها و محلّه‏هاي متعدّد شيعه‏نشين در سده‏هاي اوّل هجرت، نام بسياري از علما و خاندان‏هاي پُرنفوذ شيعه و بسياري مسائل


چکيده مقالات کنگره بزرگداشت عبدالجليل رازي قزويني
40

13
گذري بر ابعاد حيات فرهنگي ـ تمدّني شيعيان در تاريخ اسلام، به روايت عبد الجليل رازي در «نقض»

دكتر محمّد باغستاني ۱

آنچه در پي مي‏آيد، كوششي است در راه واكاوي متن معروف نقض، نوشته عبد الجليل قزويني رازي. در اين واكاوي، ابعاد گوناگون حيات فرهنگي ـ تمدّني شيعيان در تاريخ اسلام به اجمال بررسي خواهد شد و ارزش‏هاي نهفته در اين متن را در ارائه تصويري از نقش‏هاي گوناگوني كه شيعيان اقليت در درون جامعه اكثريت اهل سنّت بر سيماي فرهنگ و تمدّن اسلامي زده‏اند، نشان خواهد داد.
كليدواژه‏ها: تاريخ تشيّع، تمدّن اسلامي، فرهنگ، نقض، عبد الجليل رازي.

1.عضو هيئت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي.

  • نام منبع :
    چکيده مقالات کنگره بزرگداشت عبدالجليل رازي قزويني
تعداد بازدید : 88676
صفحه از 194
پرینت  ارسال به