روزهاى پس از آن نقل مىكند كه از نظر تاريخى، بسيار قابل توجّه است.
اطّلاعات تاريخى كمياب و مفيد ديگرى نيز در كتاب وجود دارند كه ذكر همه آنها در اين مجال اندك، امكانپذير نيست.
ح. بهرههاى تفسيرى
از آن جايى كه كتاب نقض در پاسخ نوشتهاى تقرير يافته است كه در ردّ شيعه نوشته شده، به طور قهرى به پارهاى از آيات قرآنى به عنوان استشهاد و استدلال اشاره شده است و در باره مفاد آنها بحث شده است. از اين رو، مباحث تفسيرى به صورت قابل توجّهى در اين كتابْ وارد شده است. از جمله بحثهاى تفسيرىاى كه در اين كتاب آمده، مباحثى است در باره سوره حمد. نويسنده بعض فضائح الروافض تلاش مىكند با تفسيرهاى خاص از سوره حمد، بخشى از مباحث كلامى در خصوص بىاختيار بودن انسان در ايجاد افعال خود و انتساب همه رفتارها و كردارهاى انسانى به خدا را استنتاج كند. وى همه آيات اين سوره را به ديدگاه يادشده تفسير مىكند و عبد الجليل در برابر وى از همين آيات براى نفى ديدگاه نويسنده مزبور و اثبات اختيار انسان بهره مىگيرد.۱
در مبحث عدم امكان رؤيت خداوند به تفسير آيه 153 سوره مبارك نساء مىپردازد.۲ همچنين از آيات 62 سوره زمر،۳ 260 بقره،۴