عنوان روش درست ارائه كند. از جمله در جايى مىنويسد:
جماعتى از اخباريه كه خويشتن را شيعت خوانند، اين معنى مذهب ايشان بوده است و از ايشان بسى نمانده است وگر جايى مانند اين معنى پنهان اصوليان كنند كه علم الهدى و شيخ بوجعفر طوسى و علماى ما از متأخّران بر ايشان انكار كردهاند در مسائلى كه اين يكى از آن است و ايشان را قمع و قهر كردهاند و تظاهر نيارند كردن و نيارند گفتن.۱
همچنين وى حجّيت اجماع را از باب كشف مىداند؛ ديدگاهى كه مبتكر آن، مرحوم شيخ طوسى بود. از آن رو، در جايى كه سخن از اجماع به ميان مىآيد، تصريح مىكند كه:
اجماع اماميه است و اجماع ايشان حجّت است به دلالت قول مقطوع على عصمته كه داخل است در اقوال ايشان، و اجماع غير اماميه را نيست اين معنى.۲
اين سخن، اشاره به ديدگاهى در بين اصوليان شيعه است كه مىگويد از اجماع علما كشف مىكنيم كه در بين آنان معصوم نيز وجود دارد و قول وى حجّت است. بنا بر اين، اجماع، حجّت است.
ى. توجيه و تفسير گزارشهاى تاريخى
عبد الجليل در بخشهاى زيادى از كتاب در نقد گزارشهاى تاريخىاى كه عليه شيعه و يا شيعيان از سوى نويسنده بعض فضائح الروافض آورده شده، تلاش مىكند در صورتى كه اصل گزارش درست