133
عبدالجليل رازي قزويني

جنبه‏هاى ادبى اين كتاب مى‏نويسد:
شيوه نگارش عبد الجليل در اين كتاب هم از جمله وجوه امتياز آن شده است؛ زيرا كتاب نقض با انشايى بسيار روان و پخته و در عين حال عالمانه و استوار و مستدل نوشته شده است. در پاره‏اى از موارد اين كتاب، شيوه بيان وعّاظ - كه نثرى شبيه به نثر مسجع، و يا بهتر بگويم، از قبيل نثر موزون است - ، به‏كار رفته؛ ولى اين گونه موارد، كم‏ياب است. اگر چه لحن نويسنده كتاب بر اثر استدلال و استشهاد به احاديث و اخبار و روايات در برخى موارد خشك است، امّا در پاره‏اى موارد هم كه در راه دفاع از همكيشان خود گرم‏رو مى‏شود، نَفَسى مؤثّر و كلامى جالب و دل‏انگيز مى‏يابد. بر روى هم كتاب نقض، از جمله متون خوب نثر پارسى در قرن ششم و در زمره كتب درجه اوّل آن قرن است؛ امّا به حكم عادت اهل زمان، نفوذ زبان عربى و حتّى قواعد دستورى عرب از قبيل استعمال صفات مؤنّث براى موصوف جمع مانند «كتب اصوليه اثنى عشريه» در اين كتاب بسيار مشهود است.۱
همان گونه كه كتاب نقض در تاريخ ادبيات فارسى براى خود جايگاهى دارد، كتاب بعض فضائح الروافض كه كتاب نقض در رد آن نوشته شده است نيز از اين نظر، قابل توجّه است. البته اين كتاب به طور مستقل باقى نمانده است؛ امّا شيخ عبد الجليل بخش عمده آن را نقل

1.تاريخ ادبيات در ايران، ج ۲، ص ۹۸۶ - ۹۸۷.


عبدالجليل رازي قزويني
132

كار آن است كه تو تنها پنهان پيش عمّت شوى و گويى: اگر ما حسن را هلاك كنيم، ما را پيش معاويه قدرى و جاهى باشد و از ملك او نصيبى باشد، كه عمّت اگر با او غدرى در دل دارد، از بيم تو نمى‏يارد كه او صلابت و رجوليت تو داند و اعتقاد تو در حقّ آل على معلوم اوست تا خود عمّت چه سر دارد تا اگر خيانتى به دل دارد، ما را معلوم شود.۱
عبد الجليل با توجّه به اطلاعات ارزشمندى كه در مباحث تاريخى دارد، و از چون و چند حوادث تاريخى صدر اسلام اطلاع دارد در بررسى گزارش‏هاى تاريخى به خوبى واقعيت‏هاى تاريخى را از دل گزارش‏هاى ساختگى بيرون مى‏كشد و براى آنها تحليلى ارائه مى‏دهد كه قابل پذيرش باشد. وى در موارد بسيارى اين قبيل تحليل‏ها را ارائه مى‏دهد كه نيازى به نقل آنها نيست. خوانندگان مى‏توانند نمونه‏هايى از آن را در صفحات گوناگونى كتاب ببينند.

ك. نكته‏هاى ادبى و زبان‏شناختى‏

شمار قابل توجّهى از پژوهشگران، كتاب نقض را نه از جنبه‏هاى دينى، بلكه از زاويه ادبى، مورد توجّه قرار مى‏دهند. براى اينان كتاب نقض، يكى از يادگارهاى ادبى قرن ششم هجرى است كه ما را در شناخت زبان و ادبيات آن روز كمك مى‏كند. اين اثر - كه بسيار اديبانه نوشته شده است - ، زواياى پنهان بسيارى از زبان و ادبيات قرن ششم را به ما نشان مى‏دهد. آقاى ذبيح اللَّه صفا در كتاب تاريخ ادبيات در ايران در باره

1.نقض، ص ۳۵۶.

  • نام منبع :
    عبدالجليل رازي قزويني
تعداد بازدید : 68366
صفحه از 172
پرینت  ارسال به