53
عبدالجليل رازي قزويني

دارد. وى مى‏نويسد:
همه عقلا و اهل تجربت را معلوم است كه چون لشكرى بيگانه و رايت سلطانى غريب، به شهرى و ولايتى رسد و پادشاه آن جايگاه را منهزم كند و يا بگيرد با اهل مذهب و مقالت او بى‏حرمتى و جفا كند به سبب مذهب و طلب ودايع و تفحّص گريختگان و متواريان، و اين نقصان مذهب و بطلان اعتقاد نكند. و عزيزان شهر را ذليل و اسير گردانند به دلالت قول سبحان در قصّه بلقيس و سليمان... همه عاقلان دانند كه مثل اين براى هيبت و تقرير ملك كنند و نقصانى نباشد.۱
اين سخن به روشنى، گوياى اين است كه ديندارى و شكنجه و كشت و كشتارهاى قدرتمندان به نام دين، براى تثبيت قدرت و تحصيل مال و ايجاد ابهّت است و ربطى به دين ندارد.

2.اوضاع فرهنگى - دينى‏

الف. رونق مجالس دينى - كلامى‏

در اين دوران، مجالس دينى، بسيار رونق داشت و جان‏مايه اين مجالس را مباحث كلامى تشكيل مى‏داد. اين امر را هم مى‏توان در گزارش‏هايى كه عبد الجليل قزوينى در نقض دارد، مشاهده كرد و هم در شرح حال ديگر انديشوران آن روزگار ديد. براى نمونه، در زندگى فخر الدين رازى - كه تقريباً در همين دوران زندگى مى‏كرد

1.همان، ص ۴۳.


عبدالجليل رازي قزويني
52

مى‏داشتند. اين رفتارها خود نوعى آزاردهى و شكنجه روحى بود كه بر علما و دانشمندان دينى وارد مى‏شد. عبد الجليل قزوينى، گزارش‏هايى از اين برخوردها آورده است كه براى فهم اوضاع و شرايط آن روز، بسيار كارساز است. نويسنده بعض فضائح الروافض در مورد چنين رفتارى در باره علماى شيعه آورده: «و در روزگار سلطان سعيد ملك‏شاه - قدس اللَّه روحه - در رى چه استخفاف‏ها رفت بر رافضيان و همه را بر منبر بردند كه: ايمان بيارى».۱
عبد الجليل در پاسخ وى يادآور مى‏شود كه اين، رسم متداول پادشاهان است و نمونه‏هايى از برخورد پادشاهان ديالمه در رى با لاسكيان، در روزگار محمودى در اصفهان با مشبّهان، در روزگار سلطان مسعود در همدان و در روزگار قشقر و در زمان امير عبّاس در شهر رى با اصحاب ابوحنيفه و در مازندران و طبرستان از سوى شاه مازندران با جبرگرايان را يادآور مى‏شود.۲
اگر موارد شكنجه‏ها و بدرفتارى‏هايى كه در اين دوران براى عالمان مذاهب گوناگون اتفاق افتاده است از لابه‏لاى كتاب نقض بيرون كشيده شود، خود نوشته‏اى قابل توجّه خواهد بود. مرحوم عبد الجليل در باره علل اين نوع حركات از سوى پادشاهان و اميران شيعه و يا سنّى و يا هر دين و مذهبى، توضيح زيبايى ارائه مى‏كند كه در همه دوران‏ها براى تفسير رفتارهاى ناهنجار قدرتمندان در زير لواى دين و مذهب كارايى

1.نقض، ص ۴۱.

2.ر.ك: همان، ص ۴۲.

  • نام منبع :
    عبدالجليل رازي قزويني
تعداد بازدید : 68358
صفحه از 172
پرینت  ارسال به