در هر صورت، اين فضا موجب شده بود تا در همين دوره، منتقدانهترين آثار در جهان اسلام به وجود آيد. كتابهاى جنجالى و انباشته از آموزههاى نقدى و عقلگرايانهاى چون تفسير فخر رازى و يا تفسير معتزلى پُرآوازهاى چون الكشّاف زمخشرى و امثال آن، محصول همين عصر و زمانه است. بديهى است فضاى نقدآگين آن روز در پيدايش چنين آثارى، بيشترين نقش را داشت.
ب. اتّفاق نظر در باره ناشايستى كار يزيد
يكى از نكاتى كه در اين دوره، نمود خاصّى داشت، اتفاق نظرى بود كه شيعيان و سنّيان در باره ناشايستى كار يزيد و تقبيح آن داشتند. نمود اين اتّفاق، در برگزارى مراسم عاشورا از سوى هردو جريان مذهبى انجام مىگرفت. شايد اين امر، زاييده فرهنگى باشد كه آل بويه در زمان خود در خصوص برگزارى چنين مجالسى داشتند و در واقع، جريان عزادارى روز عاشورا به يك سنّت ايرانىِ قوى، تغيير جهت داده بود. در هر صورت، عبد الجليل قزوينى در اين باره، گزارشهايى نقل مىكند كه بيانگر اين اتّفاق نظر است. به نمونههايى كه وى نقل كرده توجّه شود:
مراثى شهداى كربلا كه اصحاب بوحنيفه و شافعى را هست بى عدد و بى نهايت است.۱
اين سخن به اين معناست كه علاوه بر شيعيان كه اين مراسم را به صورت گسترده و پرشور برگزار مىكردند، پيروان دو مذهب رايج ديگر هم كه در رى بودند، به شكل گسترده به اين مقوله مىپرداختند.