81
عبدالجليل رازي قزويني

امير معزّى (م‏ح‏520 ق)، قطران تبريزى (م‏ح 465 ق)، ابوالمعالى رازى (م 541 ق)، ابوبكر زين الدين بن اسماعيل ازرقى (م‏ح 465 ق)، ابوالقاسم على بن ابو الحسين باخرزى (م 468 ق)، عبد الملك برهانى (م‏ح‏465ق)، جمال الدين اصفهانى (م‏588 ق)، سنايى (م 545ق) اشاره كرد.
يكى از نويسندگان معاصر، ترسيم گويايى از اوضاع علم و دانش و ادبيات در دوره سلجوقى ارائه مى‏دهد و مى‏نويسد:
تعداد قابل ملاحظه‏اى از ائمّه و علماى بزرگ اسلام در همين دوره و در همين قلمرو سلجوقيان شهرت پيدا كردند. از جمله، فقيه ابو اسحاق شيرازى (م 476 ق)، ابوحامد غزالى (م 505 ق)، محمّد بن عبد الكريم شهرستانى (م 548 ق)، ابو القاسم محمود بن عمر الزمخشرى (م 538 ق)، حكيم عمر خيام (م 517ق)، حسن بن على قطان مروزى (م 548 ق) سيّد اسماعيل جرجانى (م 531 ق)، شيخ اشراق يحيى بن حبش سهروردى (م 588 ق) امام فخر رازى (م 606 ق) و در بين علماى شيعه، شيخ الطائفه ابوجعفر طوسى (م‏460 ق) و شيخ ابو على طبرسى (م 548 ق) را مى‏توان در بين نام‏آوران علماى اين عصر ياد كرد.
بازار شعر و ادب فارسى و عربى هم در اين دوره، رونق بسيار يافت و دربار ملكشاه و سنجر و همچنين دستگاه اتسز خوارزمشاه و اتابك قزل ارسلان و برادرش محمّد، مورد توجّه و محل پرورش شاعران و نويسندگان بزرگ واقع گشت. در بين شاعران عصر، امير معزّى، اوحد الدين انورى، سنايى غزنوى، نظامى گنجوى، خاقانى شيروانى،


عبدالجليل رازي قزويني
80

بيان الأديان و عبد الجليل قزوينى در نقض و نشوان الحميرى در الحور العين و يافعى در مرآة الجنان و عبرة اليقظان، قرمطيان را زنديق مى‏نامد و بيهقى، معتزلى و زنديقى و دهرى را در يك رديف ذكر مى‏كند. مفهوم زنديق در نظر افراد مختلف، فرق مى‏كرد و چه بسا افرادى، ديگران را ملحد و زنديق خوانده‏اند و حال آن كه ديگران آنان را متّهم به الحاد و زندقه كرده‏اند.۱
با اين حساب مى‏توان گفت كه گسترش زندقه و الحاد در زمان مرحوم قزوينى، دقيقاً به مفهوم زندقه در ادبيات سياسى همان روز است و زمانى كه قزوينى و نيز نويسنده بعض فضائح الروافض از شيوع زندقه و الحاد بحث مى‏كنند، به معناى گسترش نفوذ پيروان فاطمى، الموتيان و يا قرمطيان در آن عصر است؛ زيرا اين گروه‏ها عمده مخالفان دستگاه خلافت عبّاسيان و سلجوقيان بودند.

ز. رونق ادبيات‏

دوره سلجوقيان و بويژه عصر ملك‏شاه و سلطان سنجر را كه اوج شكوه و قدرت سلجوقيان مى‏دانند، عصر طلايى شعر و ادب فارسى است.۲ سبك اين دوره، سبكى بين خراسانى و عراقى بود. در اين دوره، شاعران بسيارى پا به عرصه گذاشتند كه مى‏توان به اسدى طوسى (زنده به سال 447ق)، اسعد گرگانى (م ح 466 ق)، مسعود سعد سلمان (م‏515ق)،

1.«زنادقه در سده‏هاى نخستين اسلامى»، تورج تابان، ايران‏نامه، ش ۱۹، بهار ۱۳۶۶ش.

2.شعر العجم، ص ۱۶۰.

  • نام منبع :
    عبدالجليل رازي قزويني
تعداد بازدید : 68397
صفحه از 172
پرینت  ارسال به