89
عبدالجليل رازي قزويني

كتاب «نقض»

1. فرهنگ نقض‏نويسى‏

نقض‏نويسى، پيشينه‏اى كهن دارد. در جهان اسلام با پيدايش گرايش‏هاى كلامى مسبوق به اختلافات سياسى كه در دو جريان علوى و اُمَوى نمود پيدا كرده بود، ردّيه‏نويسى، پا به عرصه وجود گذاشت. اختلافى كه با كشته شدن خليفه سوم و انتخاب على عليه السلام به خلافت مسلمانان، با دو عنوان علويان و عثمانيان به وجود آمد، موجب شد شمارى از مسلمانان كه از زياده‏خواهى‏هاى اُمَوى خسته شده بودند و به خاندان پيامبر اسلام روى آورده بودند، به تنقيص جريان اُمَوى - كه نمود آن را در آن روز در عثمان، خليفه دوم مسلمانان مى‏ديدند - بپردازند. در برابر اين جريان، اُمَويان - كه قدرت خود را در حال فروپاشى مى‏ديدند - بر آن شدند كه خود را در پناه نام عثمان بن عفّان به عنوان مدافع اسلام مرسوم قرار دهند. از اين به بعد، دو گرايش علوى و عثمانى به وجود آمد. اين دو جريان، آثار بسيارى در ردّ يكديگر مى‏نوشتند و هر كدام، جريان ديگر را باطل و خود را بر حق مى‏شمردند.
اين جريان تا مدّت‏ها بر همين منوال بود و حتّى با به وجود آمدن


عبدالجليل رازي قزويني
88
  • نام منبع :
    عبدالجليل رازي قزويني
تعداد بازدید : 68374
صفحه از 172
پرینت  ارسال به