بررسى سندى زيارت جامعه كبيره - صفحه 93

شرح حال مؤلّف:

آيت‏اللّه‏ شيخ محمّد سند در سال 1382 قمرى در بحرين متولّد شد. پس از گذراندن دوره دبيرستان در بحرين و مدّتى تحصيل در رشته مهندسى در لندن، در سال 1358 شمسى به حوزه علميّه قم وارد شد و دروس مقدّماتى را در سه و نيم سال، به پايان رسانيد. پس از آن، از محضر حضرات آيات سيّد محمّد روحانى، وحيد خراسانى، ميرزا جواد تبريزى، سيّد على علّامه فانى، ميرزا هاشم آملى، حسن زاده آملى، جوادى آملى و جمعى ديگر از اساتيد كسب فيض كرد و چند سالى است كه خود، تدريس فقه و اصول و كلام را در حوزه علميّه قم آغاز كرده است.
برخى از آثار او عبارت است از: اقرأ (در فلسفه)، الامامة الالهيّة (در كلام، 4 جلد)، فقه الطب، علم الرجال (ده جلد كه يك جلد آن چاپ شده است)، دعوى السفارة في الغيبة الكبرى، همچنين 9 جلد كتاب در فقه و كتابى در باب روش معرفت دينى.
يكى از آثار ايشان «دراسات حول الزيارة الجامعة» است كه حاصل مباحث ايشان درباره سند و محتواى زيارت جامعه است. ترجمه بخشى از اين كتاب، به اهل نظر تقديم مى‏شود.

مقدّمه

زيارت «جامعه كبيره» يكى از مهم‏ترين زياراتى است كه از امامان اهل بيت عليهم ‏السلام براى ما روايت شده است. اين زيارت عظيم، فشرده‏اى از عقايد مكتب اهل بيت عليهم ‏السلام را در بر دارد و مقامات حقّه ائمّه معصومين عليهم ‏السلام و جايگاه والاى ايشان نزد خداى عزّوجلّ را آشكار مى‏سازد و نشان مى‏دهد كه آن بزرگواران، جايگاههاى معرفت خدا، منزلگاههاى بركت خدا، معدنهاى حكمت خدا، خازنان علم خدا، حافظان سرّ خدا، حاملان كتاب خدا، وارثان رسول‏اللّه‏، اوصياى نبىّ خدا و ذريّه آن حضرت صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله ‏وسلم مى‏باشند.

صفحه از 115