167
مناظره و گفتگو در اسلام

كنند، و به وسيله انبيا و كتاب هاى آسمانى ، حقيقت را كاملاً براى آنها آشكار نموده و راه هر گونه عذر و بهانه جويى را بر آنها بسته است و سپس آنها را آزاد گذاشته تا به انتخاب خود، اطاعت خدا كنند و يا نافرمانى او نمايند تا مستحقّ پاداش يا كيفر شوند .

جَبر

مادّى : بنابراين، كار نيك و بد را انسان، خود ، انجام مى دهد ؟

۰.امام عليه السلام :كار نيك را انسان انجام مى دهد و خداوند به انجام دادن آن فرمان داده است. كار بد را انسان انجام مى دهد، و خداوند از انجام دادن آن نهى كرده است .

مادّى : آيا انسان، كار بد را با ابزارى كه خدا به او داده است ، انجام نمى دهد ؟

۰.امام عليه السلام :چرا ؛ ولى با همان ابزارى كه كار نيك مى كند، قدرت بر انجام دادن كار زشتى دارد كه خداوند از آن نهى كرده است .

مادّى : بنابراين ، انسان در انجام دادن كار نيك و يا بد، آزاد است و داراى اراده و اختيار .

۰.امام عليه السلام :خداوند انسان را از هيچ كارى باز نداشته ، مگر اين كه مى دانسته انسان قدرت ترك آن را دارد، و به هيچ كارى فرمان نداده ، مگر اين كه مى دانسته انسان قدرت انجام دادن آن را دارد؛ زيرا خداوند ، ظالم نيست و كار بيهوده نمى كند و قانونى وضع نمى نمايد كه انسان ، توانايى عمل به آن را نداشته باشد .

مادّى : بنابراين ، كسى كه خداوند او را كافر آفريده ، مى تواند


مناظره و گفتگو در اسلام
166

است كه نافرمانى او نمايد .

مادّى : آيا در ميان مردم ، بعضى بهتر از بعضى ديگر نيستند ؟

۰.امام عليه السلام :ملاك برترى ، تنها تقواست .

مادّى : بنابراين به عقيده شما ، فرزندان آدم، همگى در اصل يكسان هستند و ملاك امتياز ، تنها تقواست ؟

۰.امام عليه السلام :آرى. من چنين يافتم كه اصل آفريده ها خاك است. پدر (آدم) و مادر (حوّا) را خدايى يكتا آفريده است و آنها بندگان خدايند .
البته خداوند ـ عزّوجلّ ـ از فرزندان آدم ، گروهى را انتخاب كرده و تولّد آنها را پاكيزه ساخته و بدن هاى آنان را پاك نموده و در صُلب پدران و رحِم مادران از آلودگى حفظ نموده و از ميان آنان انبيا و رسل را خارج ساخته است، كه اينان پاكيزه ترين شاخه هاى آدم هستند.
و فلسفه اين امتياز ، آن است كه خداوند هنگام آفرينش آنها مى دانست كه آنها از او اطاعت مى كنند و همتايى براى او نمى گيرند. بدين جهت ، مورد اين لطف و عنايت خداوند قرار گرفته اند .

آفرينش بدها

مادّى : چرا خداوند همه مردم را مطيع و موحّد نيافريد، در صورتى كه مى توانست ؟

۰.امام عليه السلام :چون در اين صورت، كارهاى نيكى كه از مردم صادر مى شد ، كار خدا بود، نه كار مردم و روى اين حساب ، پاداش و كيفر، و بهشت و دوزخ ، معنا نداشت .
خداوند ، مردم را آفريده و به آنها دستور داده كه به قوانين او عمل

  • نام منبع :
    مناظره و گفتگو در اسلام
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 102080
صفحه از 182
پرینت  ارسال به